SKAMLIGT!
Jag gick in på mitt bibliotek och fjärrlånade en bok om pilgiftsgrodor, och då såg de att det bara fanns två böcker att välja på i hela landet!
Dags att vi som är intresserade av detta ställer "krav" på att biblioteken skall köpa in fler böcker i detta ämne, båda böckerna fanns för övrigt i Lund, hur kan det komma sig?
Så nu uppmanar jag alla oss som läser detta att gå in och föreslå ert lokala bibliotek att de skall köpa in en eller ett par titlar, kommer förslaget in från flera personer så kan ni ge er den på att de kommer köpa in böcker också!
man tycker att i alla fall huvudbiblioteken i storstäderna skulle kunna kosta på sig att köpa in böcker och särskilt i Stockholm eller hur? Men även Göteborg och Malmö borde kunna hålla sig med ett större utbud eller hur?
Jag har tidigare vid två tillfällen sagt till om dels en akvariebok (Ekerö) som köptes in och en skiva (Varberg), så om boken inte är ohejdat dyr så köper de in det som efterfrågas, man kan ju alltid motivera det på så sätt att trots att de har relativt lite terrarieböcker så har de t.ex. här i Falkenberg åtskilliga specialböcker om ormar och leguaner, men ingen om endast pilgiftsgrodor, de har böcker som det står om dem i, men bara lite "svepande" information om ett fåtal arter, dessa böcker har dessutom flera år på nacken så de börjar bli inaktuella på namnsidan t.ex, där har det ju hänt åtskilligt på sistone....
Jag skall snart göra ett försök med några olika boktitlar så får vi se hur det går.....gör det ni med så kan vi berätta hur det går!