Varför? Jo, för att 30 års erfarenhet av just mindre fiskar i riktigt små akvarier gör gällande att pumpar och annat ej behövs. Substratets funktion som biologiskt filter är tillräcklig om man har mindre fiskbestånd. Om man till detta har vattenbyten, eller som i mina exoterraburkar, daglig duschning, kommer jag aldrig att behöva byta vatten. Jag kommer heller inte att filtrera eller pumpa upp det på ngn rot, via ett filter. Detta fungerar. Du undrar varför. Mitt svar är: jag har, tillsammans med en hel hoper andra medkillioter testkört denna metod under många år. Sen kan man ju alltid bygga och det går att göra flera system. Om jag skulle göra ett stoooort vivarium med mycket vatten (läs över 100 liter) skulle jag borra hål i botten och ha ett stort ytterfilter som kör runt vattnet. Men men. Ber om ursäkt för långt inlägg i din tråd Viktor men ett varför dök upp som jag ville försöka göra om till ett aha... så det är därförtummen skrev:Man vill ju helst undika dåligt vatten, och det slipper man till stor del om det rör sig...men visst GÅR det att göra som du gör, men det innebär oftast en del mera jobb i form av vattenbyten. Även dushandet kan räcka så som du säger, men varför inte bygga för större säkerhet om man ändå bygger?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Viktors 90*50*50 IIS-system
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Viktors 90*50*50 IIS-system
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Ahh,Hulteke skrev:Varför? Jo, för att 30 års erfarenhet av just mindre fiskar i riktigt små akvarier gör gällande att pumpar och annat ej behövs. Substratets funktion som biologiskt filter är tillräcklig om man har mindre fiskbestånd. Om man till detta har vattenbyten, eller som i mina exoterraburkar, daglig duschning, kommer jag aldrig att behöva byta vatten. Jag kommer heller inte att filtrera eller pumpa upp det på ngn rot, via ett filter. Detta fungerar. Du undrar varför. Mitt svar är: jag har, tillsammans med en hel hoper andra medkillioter testkört denna metod under många år. Sen kan man ju alltid bygga och det går att göra flera system. Om jag skulle göra ett stoooort vivarium med mycket vatten (läs över 100 liter) skulle jag borra hål i botten och ha ett stort ytterfilter som kör runt vattnet. Men men. Ber om ursäkt för långt inlägg i din tråd Viktor men ett varför dök upp som jag ville försöka göra om till ett aha... så det är därförtummen skrev:Man vill ju helst undika dåligt vatten, och det slipper man till stor del om det rör sig...men visst GÅR det att göra som du gör, men det innebär oftast en del mera jobb i form av vattenbyten. Även dushandet kan räcka så som du säger, men varför inte bygga för större säkerhet om man ändå bygger?
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 21 gånger.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Hejsan!
Terrariet går bra! Det växer så det knakar, men tyvärr dog en utav ödlorna idag. Anledningen var att den fick problem vid ömsningen, och kunde inte klättra som den behövde. Jag upptäckte den längst ner i terrariet, där det är som fuktigast, med en helt böjd rygg, och nos, om jag inte vetat att den såg ut som en normal daggecko innan hade jag tagit den för en missbildning.
Tyvärr så är alla min bilder för stora.
Kan dock skicka via mail.
/Viktor
Terrariet går bra! Det växer så det knakar, men tyvärr dog en utav ödlorna idag. Anledningen var att den fick problem vid ömsningen, och kunde inte klättra som den behövde. Jag upptäckte den längst ner i terrariet, där det är som fuktigast, med en helt böjd rygg, och nos, om jag inte vetat att den såg ut som en normal daggecko innan hade jag tagit den för en missbildning.
/Viktor
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri
och tankar på ett större vivarium!
0.0.2 P.klemmeri
och tankar på ett större vivarium!
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Krymp bilderna eller ta nya som är mindre då...Lamazi skrev:Hejsan!
/Viktor
Thomas
Ja, vill hemskt gärna se!
Funderar nämligen på att bygga ett Epiweb IIS terrarium på 140 x 90 x 30 (h x b x d). Måtten för att det ska bli lite som en tavla mot väggen.
Annars kan du gärna maila mig bilderna så jag får lite inspiration inför mitt eget bygge.
Jag funderar på att bygga pumpen längst fram istället i ena hörnet då jag tänkt klistra på 12 cm utanpå runt terrariet nertill och 10 cm upptill med plast med tryckt mörkt trämönster som passar möbeln som terrariet ska stå på. Botten ska bestå av Epiweb så att vattnet ska rinna ända fram till framsidan. Detta täcks med wettexduk eller kanske något med kraftigare rotbarriär så att inte smuts och grövre rötter ska komma igenom och förorena vattnet.
På så sätt kommer jag åt pumpen direkt utan att behöva gå längst bak in.
Men då terrariet bara är 30 cm djupt så är detta kanske onödigt.
Två frågor har jag dock:
Blir 30 cm djup lite för snävt för grodorna även om de får gott om plats i sidled och upptill på grenar av Epiweb som de kan klättra på?
Hur tjockt glas ska man ta till när det blir så pass högt? Vattennivån ska bara ligga på ca 10 cm. Är 4 mm lagom eller blir det sårbart med så hög höjd?
Funderar nämligen på att bygga ett Epiweb IIS terrarium på 140 x 90 x 30 (h x b x d). Måtten för att det ska bli lite som en tavla mot väggen.
Annars kan du gärna maila mig bilderna så jag får lite inspiration inför mitt eget bygge.
Jag funderar på att bygga pumpen längst fram istället i ena hörnet då jag tänkt klistra på 12 cm utanpå runt terrariet nertill och 10 cm upptill med plast med tryckt mörkt trämönster som passar möbeln som terrariet ska stå på. Botten ska bestå av Epiweb så att vattnet ska rinna ända fram till framsidan. Detta täcks med wettexduk eller kanske något med kraftigare rotbarriär så att inte smuts och grövre rötter ska komma igenom och förorena vattnet.
På så sätt kommer jag åt pumpen direkt utan att behöva gå längst bak in.
Men då terrariet bara är 30 cm djupt så är detta kanske onödigt.
Två frågor har jag dock:
Blir 30 cm djup lite för snävt för grodorna även om de får gott om plats i sidled och upptill på grenar av Epiweb som de kan klättra på?
Hur tjockt glas ska man ta till när det blir så pass högt? Vattennivån ska bara ligga på ca 10 cm. Är 4 mm lagom eller blir det sårbart med så hög höjd?