Hittade en intressant sida som fått mig att fundera allvarligt på att bygga burkar av polystyren/makrolon.
Men efter googlande så undrar jag över en sak... "twin wall sheets" ?
Har inte hittat någon svensksåld polykarbonat/makrolon produkt med namnet och texten talar inte om något som skvallrar om egentillverkad dubbelvägg. Någon som har sett eller hört om detta innan?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Terrarium i Polystyren eller Makrolon?
-
FredrikSa
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Re: Terrarium i Polystyren eller Makrolon?
Det är samma typ utav polycarbonat som används i mindre typ balkong växthus. Materialet är rätt dyrt och inte helt transparent så man ser bara igenom ordentligt på de sidor man väljer att ha glas. Har testbyggt ett själv lite snabbt, tycker resultatet blev sådär. Blir definitivt inga fler.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tidigare Fredrik85
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Jag tror att dessa skivor går under beteckningen "kanalplast" i Sverige. Vanligen använd till tak på växthus, uterum etc men då i grova dimensioner.
Den finns även som 4/6 mm.
(Fredrik hann visst före)!
/Thomas/
Den finns även som 4/6 mm.
(Fredrik hann visst före)!
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Tack, ni har nog rätt båda två!
Tog ned bilderna från länken ja lade upp och zoomade in med ett riktig bildprogram, så ser man det tydligt på närbilden med skjutdörren.
Hade förhoppningar om att det var någon form av dubbel-polystyrenglas liknande de inbrottsförstärkningarna som sätts i skyltfönster på butiker m.m. Vilket jag inte heller finner namn på.
Tog ned bilderna från länken ja lade upp och zoomade in med ett riktig bildprogram, så ser man det tydligt på närbilden med skjutdörren.
Hade förhoppningar om att det var någon form av dubbel-polystyrenglas liknande de inbrottsförstärkningarna som sätts i skyltfönster på butiker m.m. Vilket jag inte heller finner namn på.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Jag har fått frågan i butiken om att bygga terrarier i plast. Har då haft kontakt med en som är duktig på att limma olika plaster och han anser att det inte går att få bra resultat som håller någon längre stund av de limmer som finns. Det i kombination med vatten så skulle jag inte rekommendera att man provar. Kan bli dyrköpt.
Det man kan använda är plexiglas och speciellt lim för det. Dock är det repkänsligt och har lite andra negativa egenskaper. Glas är helt överlägset.
Det man kan använda är plexiglas och speciellt lim för det. Dock är det repkänsligt och har lite andra negativa egenskaper. Glas är helt överlägset.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
Har sökt vidare i detta och lärt mig lite mer.T.ex att Polystyren och Makrolon kan limmas eller svetsas på olika vis, t.ex. med viss silikon, har mycket högre reptålighet och seghet än vad akrylplasterna som ex. Plexiglas.
Akrylplast baserat är inte en aktuell då den t.ex. bli skör av UV-ljus, förutom att den då lätt repas eller kan spräckas.
Jag har även funnit de dubbellimmade skivorna jag trodde de använt i det länkade bygget men då dessa är avsedda för stöldskydd eller skyddsprodukter och det görs löpande test vid produktion så kostar det mer än glas.
Sen har det även dykt upp en intressant plast produkt, polypropenplast baserad som är densamma som PET-flaskorna m.m. Genom bearbetning av återvunnen PP-plast och krita så gör man både kanalplast, plastskivor och färdiga emballage upp till/större än flyttlåde storlekar för användning i medicin-, livsmedel- och industri-branscherna, helt vatten-, UV-säkert o.s.v. men nackdelen där är att den alltid är färgad. Så det blir bara i odlingsburkar i.s.f. med glasfront/tak
Ska låta min pensionerade far som jobbat mot plast/förpacknings branschen dra i lite trådar och se om några sådana lådor och lite andra prover kan leta sig hem till mig.
Akrylplast baserat är inte en aktuell då den t.ex. bli skör av UV-ljus, förutom att den då lätt repas eller kan spräckas.
Jag har även funnit de dubbellimmade skivorna jag trodde de använt i det länkade bygget men då dessa är avsedda för stöldskydd eller skyddsprodukter och det görs löpande test vid produktion så kostar det mer än glas.
Sen har det även dykt upp en intressant plast produkt, polypropenplast baserad som är densamma som PET-flaskorna m.m. Genom bearbetning av återvunnen PP-plast och krita så gör man både kanalplast, plastskivor och färdiga emballage upp till/större än flyttlåde storlekar för användning i medicin-, livsmedel- och industri-branscherna, helt vatten-, UV-säkert o.s.v. men nackdelen där är att den alltid är färgad. Så det blir bara i odlingsburkar i.s.f. med glasfront/tak
Ska låta min pensionerade far som jobbat mot plast/förpacknings branschen dra i lite trådar och se om några sådana lådor och lite andra prover kan leta sig hem till mig.
"Time flies like an arrow
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
Mina burkar i macrolon har nu hållit ihop i över sex månader. inget läckage. fördelen gentemot glas är att de väger mycket mycket mindre, men där är det väl slut. jag skulle vara intresserad av att testa aluminiumburkarna som diskuterades här på pilgift, men killen som bygger dem fick lite strul så det har inte blivit av
min analys är att de är bra om man tex har kallt hemma då de isolerar bättre än glas. men ja, lite fladdriga är de om man bygger lite större modell. lönar sig att bygga in dem i en hylla / ett skåp.
min analys är att de är bra om man tex har kallt hemma då de isolerar bättre än glas. men ja, lite fladdriga är de om man bygger lite större modell. lönar sig att bygga in dem i en hylla / ett skåp.
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
jag som är en hejare på estniska beställde därifrån.
http://www.polukarbonaat.ee/
http://www.polukarbonaat.ee/