Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Funderingar kring Hamm.

Tips om vad som är på gång
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1990
Har fått tack: 9 gånger

Funderingar kring Hamm.

Inlägg av AndreasI »

Jag har aldrig varit på någon Hamm-mässa och funderar på att kanske åka med Amazonas bussen i år. Kanske det inte alls blir av men jag funderar i alla fall...

Jag är ute efter fler pumilio varianter. Är det någon som har bra kontakter till försäljare med rimliga priser får man gärna höra av sig. Jag saknar de kontakterna. Visst finns det ju http://exotics.net/tb/list_classifieds.php men jag antar att ni som har störe erfarenhet får tag i grodor på andra vägar. Jag är inte ute efter några helt suspekta totala underbordet varianter, utan vanligare former. Tex skulle jag nu vilja ha någon grön pumilio som typ Colon/bocas del drago/cayo de agua. Lite sugen på escudo har jag dock blivit och den verkar lite ovanligare.
Är det någon som inte vill dela sina kontakter och kanske köper upp till lägre priser för att sedan sälja i Sverige så är det inte mig emot att man kontaktar mig då också. Måste jag inte åka tilll Hamm utan kan komma över tex på mässan i Stockholm i slutet av september i stället så tackar jag bara för det.

Om man nu åker till Hamm. Hur är det att hitta grodor på borden, och då som sagt pumilios? Jag har lite det felet att jag är den typen som planerar så mycket på förhand att jag troligen redan bränt budgeten på förbokade grodor och igentligen då bara åker ner och hämtar dom...vilket ju vem som helst kunde göra åt mig för en ersättning ;) :D . Det är ju igentligen väldigt tråkigt, men å andra sidan, vågar man åka ner utan bokningar och utgå från att man nog hittar en massa? Jag vet att det låter absurt att man inte skulle hitta något. Jag har alltid hittat något jag "måste ha" på jag kommit över på groddagar eller mässor så säkert hittar man något i Hamm...men i alla fall. Att åka ner till Hamm och komma tillbaka utan det man riktigt ville ha är ju också lika surt som att vara på plats och hitta något som man verkligen sökt länge med då inte har råd med pga förbokade djur.
Någon med en bra filosofi om hur man ställer in sig för en sådan mässa...speciellt som första gångens besökare? :D

En mer praktisk fråga... Har någon en aning om hur det är med importtillstånd för en sådan som jag, alltså finne. Jag behöver inget importtillstånd till Finland enligt vad folk säger här. De som varit till Hamm kommer också hem genom tullen till Finland med bilen full av djur utan tillstånd och utan utan problem. Hur är det då jag åker genom Sverige. Behöver jag ett svenskt tillstånd för att komma in i Sverige? Eller måste jag kanske kunna uppvisa ett finskt intyg då jag är finsk medborgare även om man knappast bryr sig då jag kommer tillbaka till Finland. Någon som kan svara?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: Funderingar kring Hamm.

Inlägg av RicardH »

Hej Andreas!

Om du vill ha koll på vad som kommer till Hamm, eller kanske tom annonsera om att du vill köpa, skall du gå till denna sida. Där annonserar du eller söker i sökfält. Man kan ändra språk till engelska, om skoltyskan är bortglömd ...

Lycka till!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av mats_wikstrom »

Du Rikhard. Han har den länken i sitt inlägg. :roll:
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

mats_wikstrom skrev:Du Rikhard. Han har den länken i sitt inlägg. :roll:
:oops:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av AndreasI »

Jag kom mig aldrig iväg till Hamm. Pengarna tog slut före resan var bokad :D ...men en kille härifrån Finland kunde ta hem några grodor till mig som jag bokat.

I dag på förmiddagen tog jag emot fyra unga pumilio caya de agua. Dv var lite magra eller rättare sagt lite toma i magen efter den långa resan (uppfödaren i uk) men de började genast plocka i sig hoppstjärtar. Så tyvärr fick jag inte se hamm mässan den här gången men är lika glad för det :D .

Bild

Bild
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Grattis, härliga djur! De är visserligen inte speciellt tjocka men ser kraftiga och välmående ut. Om de äter med god aptit borde de snart bli lite rundare om magen.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av AndreasI »

Två var ännu magrare än denna. Säljaren fick lov att packa dom lite tidigare än vad han skulle ha viljat pga jobb. Jag hade dom ett par timmar i sina transportlådor och lät dom plocka i sig hoppstjärtar och de åt alla med god aptit. Nu är de flyttade till ett tillfälligt terrarium före de får sitt permanenta hem.

Dom är riktigt fina. Jag har viljat ha en grön pumilio variant. Hoppas det skall gå bra med dom.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Inlägg av MarcusL »

Tycker dom ser ut att vara i gott skick. Grattis denna ligger med på önskelistan :)
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

De ser jätte fina ut. Grattis.
/ Johan