Har ni någon extra värme i era terrarier eller bara den som belysningen avger?
Jag har ett exoterra 45x45x60 med en ljusramp med två st 22w lågenergilampor och jag kommer bara upp i ca 24 grader i övre delen av burken.
Så jag skaffade en termostat och en värmematta på 18w och placerade under terrariet.
Mätte aldrig tempen på botten av burken innan jag skaffade värmemattan men det var ju säkert svalare än uppe i toppen.
Får fortfarande inte upp tempen högst upp men det har blivit lika varmt i hela burken, knappt 24 grader, och alla rutorna immar igen fullständigt och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra..
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Värme
-
Fredrik Löf
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Re: Värme
Temperaturen i rummet är en faktor som påverkar.
Om burken står dikt mot en kall yttervägg påverkar även det.
Har du möjlighet att lägga upp en bild? Kan bidra till bättre svar.
Men 24 är ju inte så dumt.
/Fredrik
Om burken står dikt mot en kall yttervägg påverkar även det.
Har du möjlighet att lägga upp en bild? Kan bidra till bättre svar.
Men 24 är ju inte så dumt.
/Fredrik
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Lika varmt i hela burken (om det verkligen är det) är inte optimalt. Men det är nog inte heller bra om det bara längst upp är 24 grader, speciellt inte om du skulle bestämma dig för pumilio. Har du mattan igång dygnet runt? Och värmer den upp hela bottenarean eller bara en del?
I själva ljusrampen borde det väl vara varmare än 24 grader? I så fall kanske du kan installera en liten fläkt som vid vissa tider blåser luften därifrån in i terrariet.
I själva ljusrampen borde det väl vara varmare än 24 grader? I så fall kanske du kan installera en liten fläkt som vid vissa tider blåser luften därifrån in i terrariet.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Fredrik - det är runt 21-22 grader i rummet och det står i ett hörn. Inte dikt till en väg alltså.
Frank - mattan täcker väl halva bottenytan ungefär och där är möjlighet för nattsänkning via termostaten. Där är glas i taket, förutom 8-10 cm längst fram, så att blåsa in luft därifrån går inte. Vill ha armaturen längre bak eftersom de flesta växterna sitter där.
Jag ska prova att lägga frigolit under terrariet för att få upp mer av värmen från mattan. Det är ju ganska luftigt under exoterras burkar så en del värme går nog till spillo.
Hur varmt har ni i era burkar och hur har ni löst det?
Frank - mattan täcker väl halva bottenytan ungefär och där är möjlighet för nattsänkning via termostaten. Där är glas i taket, förutom 8-10 cm längst fram, så att blåsa in luft därifrån går inte. Vill ha armaturen längre bak eftersom de flesta växterna sitter där.
Jag ska prova att lägga frigolit under terrariet för att få upp mer av värmen från mattan. Det är ju ganska luftigt under exoterras burkar så en del värme går nog till spillo.
Hur varmt har ni i era burkar och hur har ni löst det?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag värmer upp grodrummet. Tempen går upp till 26 grader mitt på dagen är ligger mellan 21 och 22 på natten.paulsson skrev:Hur varmt har ni i era burkar och hur har ni löst det?
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier