Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Torvmosserötter?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
susspuss
Började med grodor år: 2013

Re: Torvmosserötter?

Inlägg av susspuss »

Vad häftigt med så många intresserade! Jag är verkligen ingen säljartyp så att stå o sälja vågar jag nog inte... Får börja med att plocka ur fina rötter o se hur mycket som går att använda. Kanske någon annan kan plocka med det på vägen dit o sen sälja det ;-)

Ang fibrer från torv, jag tror jag vet vad du menar, vi har just slängt o eldat upp typ 2kubik rent fiber idag som fastnat i ett utsug... Synd att jag inte läste det här tidigare ;-) (Fast jag kanske skulle öppna o gräva ur dammsugarcontainern, där ligger nog en kubik iaf... Haha)

Får leta upp min gamla kopparkittel o bygga mig en eldstad ute så jag kan mass-koka rötter låter det som ;-) Eller vill man hellre köpa dom råa o koka själv?
Användarvisningsbild
TobiasB
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Inlägg av TobiasB »

Klart folk är intresserade :) Såg ju jättefint ut!

En fundering bara, vet man vad det är för träslag? Det är väll så att barrträd sällan är bra att ha i terrariemiljö, eller?

Hur stor volym rötter är det? Så en eventuellt snäll transportör kan veta hur mycket hen kan lasta med :)
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Använder nästan till 100% tallgrenar i mina terrarier. Inte färska utan gamla grå grenar utan bark "silvertall"? Aldrig märkt något negativt med det. Så gamla torvmosserötter lär inte vara nåt problem.
Varför Tall? Gillar utseendet. Speciellt tallar som växer på näringsfattiga, blåsiga platser får snyggt vridna, skruvade former.
susspuss

Inlägg av susspuss »

Så, nu värker ryggen efter en timmes klättrande o letande i högen. Det var inte så mycket fina rötter som jag hade trott, mycket var söndertrasat (torv skördas ju med jättestora rivmaskiner). Inga så fina rötter som den jag hittade till mitt terrarie. Det var mycket "nytt" så vi har nog fått från någon hyfsat nyöppnad mosse iår, de har jag inte valt ut. De riktigt fina knotiga rötterna som är sådär blanka dom är ju jättegamla o kommer från djupa lager i mossar som varit skördade från under många år. Jag fick väl gissningsvis ihop ett knappt femtiotal iaf. Påminner formmässigt om sånt man kan plocka åt sig i djuraffären.

Vad gäller att man inte bör använda barrträd beror kanske på terpenerna? Det är väl i princip ett lösningsmedel? Jag vet inte hundra men det som legat djupt i torvmossar kan ju vara både hundratals och tusentals år gamla o är mer eller mindre mumifierade. Eftersom dessa rötter rekommenderas till akvarier så borde ju allt farligt ha lakats ur genom åren?

Nästa år skall jag tänka på att plocka ur fina bitar under säsongens gång. Vi stoppade torv-pannan idag så om det inte blir smällkallt så får vi ingen mer torv förrän till nästa vinter.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Enda gången det kan bli problem med barrträd är om man återanvänder vatten till bevattning,bäckar osv då det kan lakas ut terpentiner ur trädet. Men den risken är inte stor utan det är väl mest i akvarium det är lite känsligare. Så även kokning känns väl onödigt då det legat i en sur torvmosse.

Gamla träd som legat i vatten under lång tid har lakats ur totalt så borde det även bli i en torvmosse.
Användarvisningsbild
TobiasB
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Inlägg av TobiasB »

Låter ju hur som helst som fina rötter susspuss! Du ska inte hänga med oss på Groddagen 22.a mars då? :) Många skulle nog gärna få del av allt det fina du ändå hittat! :)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Precis. Och du behöver ju inte stå där som säljare om du inte vill. Lägg allt i en hög och med en burk för pengar bredvid och säg åt folk att de får ta och lämna en slant efter eget behag, eller hitta på något annat sätt. Det viktigaste med groddagarna är ju inte att tjäna pengar utan att träffa trevligt folk.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Bra talat Frank.
/ Johan
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Bra talat Frank!

Ang kokning av rötter. Att göra det i kopparkärl kan möjligen ge en del kopparrester och det kanske inte är superbra.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

Jag har varit hos Susanne och hämtat ett gäng fina rötter (otvättade). Några stannar hos mig, resten följer med till groddagen i Uppsala, ställer ut dom för självplock. Den som vill, gör som som jag och lämnar ett frivilligt bidrag, så ser jag till att det hamnar hos Susanne.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"