Men så kunde jag inte vänta längre utan nu har jag vågat mig på att bli medlem här! Hoppas på många bra tips i framtiden o att inte bli för illa sågad över ev. okunskap... Men jag är här för att lära o nånstans måste man börja...
Om jag skulle presentera mitt Vivarium! "Nybörjarmodell" som stått hyfsat klart i ca en månad... Köpte ett begagnat terrarium 40x60x50 inkl ljusramp och värmematta(16W). Har små lecakulor i botten(o petflasketopp för ev. dränering), Exoterra plantation soil ovanpå(flugnät mellan). Xaxim-bakgrund -som det inte börjat växa ur än (-Hur lång tid tar det?). Har hittat mig en präktig rot/stubbe som legat i en torvmosse (himla bra att jobba på värmeverk som eldar torv!), kokad så gott det går, den är rätt stor! Har köpt några växter i min braiga djuraffär (mölndals zoologiska), en ficus, en tillandsia(vill ha fler!), Två bromelior -moderplantor och från dom har jag änsålänge kunnat ta två skott. Minns inte deras respektive namn dock. Har även i blomsteraffären lyckats hitta några småttingar -Fittonia, Asplenium nidus, Epiprenum pin och peperomia cape. Har dock inte klorinbadat något men försökt städa bort jorden och spolat med varmt vatten. Hoppas inte jag gjort bort mig! Har toppat det hela med spaghnum-mossa... och satt in ett skott från en halvdöd orkidé som nu verkar trivas ypperligt hängande i stubben! Jag har inte gjort något avancerat med hoppstjärtar, gråsuggor, vattendel, vattenfall, regnsystem o sånt utan testar såhär basic o ser om jag klarar av det! Gissar att det finns olika åsikter om detta... Har igång bananflugekulturer som bara väntar på att få bli mat!
Tycker det ser ut så som jag tänkt! Fast drömmen vore ju grön växande mossa...

Här kan man se ett litet försök till gömma under roten, gjord av cocosfiberkruka och lite mossa över! Får se hur länge den håller...

Jag har försökt att knô i mossa i alla springor i rotens topp, dels för att de inte grodorna skall kunna tränga sig in för smalt och dels för att där skall finnas fukt om dom ändå väljer att gömma sig där... Vet inte om det är rätt tänkt men det kändes logiskt! Har även försökt göra ett par gömmor till med böjda barkbitar, så att dom skall kunna gömma sig -vad jag förstått kan de bli stressade annars?
Min kära granne är glasmästare och tyckte det här var himla kul! Han vill gärna bygga mig ett skräddarsytt vivarium en dag så jag gissar att det snart blir fler... Men först får jag allt lära mig tekniken!