Hej
Jag har ett exo terra det stora som är 90cm högt och som jag har en växtvägg plus en stor vattendel i.
Finns det någon art av pilgift som gillar att klättra mer än andra ?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Klätrande arter
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Klätrande arter
Oophaga arborea. 
Men om du är ute efter någon art som bara brukar klättra några meter upp är nog i stort sett alla Ranitomeya- och Oophagaarter bra, kanske med undantag av R. reticulata. Det beror mer på terrariet och dess inredning än på grodarten.
Men om du är ute efter någon art som bara brukar klättra några meter upp är nog i stort sett alla Ranitomeya- och Oophagaarter bra, kanske med undantag av R. reticulata. Det beror mer på terrariet och dess inredning än på grodarten.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Håkan
- Började med grodor år: 2015
- Har gett tack: 4 gånger
Många här på sidan har Oophaga pumiliovarinater. På den engelska wikin står det att "Oophaga pumilio is diurnal and primarily terrestrial"
http://en.wikipedia.org/wiki/Strawberry ... -dart_frog
Är det något som inte stämmer att de håller sig på marken?
Jag undrar då jag skulle kunna tänka mig att ha två arter i en burk, men inte nära släkt och helst en med intresse för att vara lågt och en lite högre.
Nån Oophaga och Ranitomyea kombination skulle vara intressant (gillar deras särarter med monogami å ena sidan och äggätandet å den andra). Men finns det några av dessa familjer som är mer marklevande (och förstås finns i Sverige)? Trädlevande tycks de ju vara båda av beskrivningar (utom den engelska wikin då).
http://en.wikipedia.org/wiki/Strawberry ... -dart_frog
Är det något som inte stämmer att de håller sig på marken?
Jag undrar då jag skulle kunna tänka mig att ha två arter i en burk, men inte nära släkt och helst en med intresse för att vara lågt och en lite högre.
Nån Oophaga och Ranitomyea kombination skulle vara intressant (gillar deras särarter med monogami å ena sidan och äggätandet å den andra). Men finns det några av dessa familjer som är mer marklevande (och förstås finns i Sverige)? Trädlevande tycks de ju vara båda av beskrivningar (utom den engelska wikin då).
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Marknivå är upp till kanske 2-5 m. Alla Oophagaarter klättrar, och brukar dessutom vara aggressiva. Om man alltså inte har ett terrarium som liknar mer ett växthus bör man inte ha dem tillsammans med andra. Det sägs att O. pumlio Salt Creek är mindre aggressiv men jag skulle ändå inte rekommendera det, särskilt inte innan man har samlat på sig några års erfarenheter.
- Håkan
- Började med grodor år: 2015
- Har gett tack: 4 gånger
Jo det är ju inte tanken att det skall bli en remake på Mad Max Beyond Thunderdome. Oophaga är dock den mest intressanta av de båda.
Om marknivå är upp till 5 meter så skulle begreppet behöva en viss kalibrering för vilka arter som helst inte nyttjar den övre delen av marknivån. R. reticulata tycks ju vara en sådan då exempelvis.
Om marknivå är upp till 5 meter så skulle begreppet behöva en viss kalibrering för vilka arter som helst inte nyttjar den övre delen av marknivån. R. reticulata tycks ju vara en sådan då exempelvis.
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Det är alltid en gradvis skillnad och beror även på inredning och humör. Den som säger att reticulata inte klättrar ljuger, men de brukar nog klättra betydligt mindre.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Var grodorna kommer att uppehålla sig i terrariet beror mycket på hur det är inrett. Grodorna har inget annat val än att anpassa sig efter förutsättningarna.
Skulle inte sätta ihop nån Oophaga med nån annan art om det inte handlar om ett mycket stort terrarium som rymmer revir för bägge arterna. Skulle jag ha en sån burk skulle jag välja en art som naturen förekommer i samma biotop. Ex pumilio och auratus.
Skulle inte sätta ihop nån Oophaga med nån annan art om det inte handlar om ett mycket stort terrarium som rymmer revir för bägge arterna. Skulle jag ha en sån burk skulle jag välja en art som naturen förekommer i samma biotop. Ex pumilio och auratus.