Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nytt grodterrarium 65x35x50
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Nytt grodterrarium 65x35x50
Så håller jag på att bygga om på mitt kontor.
Såg för första gången en av de vuxna individerna hoppa runt med yngel på ryggen. Tittade vidare i burken och hittade 4st egg till att lägga i kuvös.
Så nu har jag 5st yngel som är stora å fina, samt 4st egg sedan 2v tillbaka.
Har även sett en minigroda, dock helt omöjlig att fånga in. Har sett den 3ggr och så fort jag närmar mig burken blir det ett rött sträck och poff är den borta?!
Åkte ut till Herpers och köpte på mig en mindre burk att föda upp smågrodor i. Blir kul att inreda praktiskt och enkelt men ändå snyggt. Ska nog hinna med att bygga en liten bakgrund till den också. Beställde en platt led belysning och har börjat fundera över hur lillburken ska se ut. 30x20x30cm är ju inte stort, så det gäller att göra tunna bakgrundsväggar. Blir perfekt att rensa ur storburken på mossa och småbladiga växter till inredningen.
Kommet bilder så fort burken är klar och kontoret är färdigt.
Såg för första gången en av de vuxna individerna hoppa runt med yngel på ryggen. Tittade vidare i burken och hittade 4st egg till att lägga i kuvös.
Så nu har jag 5st yngel som är stora å fina, samt 4st egg sedan 2v tillbaka.
Har även sett en minigroda, dock helt omöjlig att fånga in. Har sett den 3ggr och så fort jag närmar mig burken blir det ett rött sträck och poff är den borta?!
Åkte ut till Herpers och köpte på mig en mindre burk att föda upp smågrodor i. Blir kul att inreda praktiskt och enkelt men ändå snyggt. Ska nog hinna med att bygga en liten bakgrund till den också. Beställde en platt led belysning och har börjat fundera över hur lillburken ska se ut. 30x20x30cm är ju inte stort, så det gäller att göra tunna bakgrundsväggar. Blir perfekt att rensa ur storburken på mossa och småbladiga växter till inredningen.
Kommet bilder så fort burken är klar och kontoret är färdigt.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Har du sett om de lägger foderägg till de yngel som blir kvar i terrariet?Illustratören skrev:Så har de första ynglen kläckts! Har nu två yngel som är frisimmande och 5st som är i två olika stadier i äggen. Tog en extra titt i terrariet och upptäckte två till äggplatser i olika bromelior totalt minst sju ägg i terrariumet. De gick dock inte att ta ur, så grodorna får ta hand om dem själva.
Nu är det bara att hålla tummarna och jag ska nog köpa på mig ett litet terrarium som uppstigningsburk åt ynglen.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- Illustratören
- SDS-medlem

Ja, de är kul att de trivs där inne.Roligt att höra att det går bra. Lycka till.
Nej, har inte sett några foder egg ännu.Har du sett om de lägger foderägg till de yngel som blir kvar i terrariet?
Senaste tiden har grodorna varit väldigt skygga, ser dom bara på morgonen och någon gång på kvällen.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Så är man tillbaka efter 1mån i Thailand.
Grodorna ser lite magrare ut, men inget som inte går att fixa med lite extra matning. Satte en rejäl flugkultur innan jag åkte och den är fortfarande prima efter 1mån, så det var inga problem med att sätta nya.
Jädrar vad de växt i terrariet, rensade ut en heldel. Tyvärr hamnade växterna i sopkorgen, är galet förkyld och orkade inte sätta ut någon skänkes annons denna gång. Såg att endel orkidéer växt på sig och en som jag definitivt trodde skulle dö har hämtat sig mirakulöst. Har även dykt upp några små okända växter som jag måste kolla upp, spännande värre.
Måste ta tag i att putsa/skrapa rutorna någon dag, är för mycket kalk och smuts på dem för att kunna se in riktigt bra. Men jag vill inte störa grodorna mer än nödvändigt nu.
Så lite Bilder från Thailand.
Grodorna ser lite magrare ut, men inget som inte går att fixa med lite extra matning. Satte en rejäl flugkultur innan jag åkte och den är fortfarande prima efter 1mån, så det var inga problem med att sätta nya.
Jädrar vad de växt i terrariet, rensade ut en heldel. Tyvärr hamnade växterna i sopkorgen, är galet förkyld och orkade inte sätta ut någon skänkes annons denna gång. Såg att endel orkidéer växt på sig och en som jag definitivt trodde skulle dö har hämtat sig mirakulöst. Har även dykt upp några små okända växter som jag måste kolla upp, spännande värre.
Måste ta tag i att putsa/skrapa rutorna någon dag, är för mycket kalk och smuts på dem för att kunna se in riktigt bra. Men jag vill inte störa grodorna mer än nödvändigt nu.
Så lite Bilder från Thailand.
- Bilagor
- Illustratören
- SDS-medlem

Så en bild på burken och hur den ser ut idag.
Det börjar ta sig, måste putsa rutorna för att göra burken rättvisa.
Det börjar ta sig, måste putsa rutorna för att göra burken rättvisa.
- Illustratören
- SDS-medlem

Det händer mycket på ett år. Detta kort är taget i januari förra året. Växterna är nästan samma, kan tillkommit några små arter.

Kunde inte låta bli att ta fram saxen och rensa lite till, sedan rengöra rutorna.
Såhär ser det ut idag.

Kunde inte låta bli att ta fram saxen och rensa lite till, sedan rengöra rutorna.
Såhär ser det ut idag.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
- Illustratören
- SDS-medlem

Ja tackar, tycker att det börjar bli som jag vill ha det. Lite mer grönt på sidorna, sedan är det perfekt.Snyggt, riktigt snyggt!
Återstår dock att byta ut den fula fläkten mot en tunnar fläkt som går att montera snyggare i taket.
Bifogar ett kollage av okända växter jag har i burken. Kanske någon där ute vet vad det är?
1. Är någon typ av begonia, den är liten och bladen blir aldrig större än en 5kr enligt den jag fått dem av.
2. Konstig växt som skjuter ut rot under mossan och upp kommer små paraplyliknande blad på rad med jämna mellanrum.
3. Ser ut som en minibromelia fasst bladen är tunna som grässtrån. Växten är väldigt liten ca 8cm diameter, ser inte ut att växa något heller.
4. Liten växt med håriga blad?! Stormtrivs i terrariet och ser inte ut att bli stor.
- Illustratören
- SDS-medlem

Kom hem efter påskhelgen.
Fick en påskhälsning från terrariet i form av 6st ägg signerat mina Reticulata =-)
Fick en påskhälsning från terrariet i form av 6st ägg signerat mina Reticulata =-)