Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Orkidénäring i terrarie?
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Orkidénäring i terrarie?
Hej alla grodnördar!
Jag har en del orkidéer i mina terrarier, varav några inte får den näring de behöver då de är placerade på ett sånt sätt att varken grodbajs, löv eller annat som kan bli näring landar på dem. Och då jag inte vill flytta på dessa (till att börja med) så undrar jag om det finns någon form av näring (näringslösning eller liknande) som är säker att använda inne i ett terrarie?
Jag har en del orkidéer i mina terrarier, varav några inte får den näring de behöver då de är placerade på ett sånt sätt att varken grodbajs, löv eller annat som kan bli näring landar på dem. Och då jag inte vill flytta på dessa (till att börja med) så undrar jag om det finns någon form av näring (näringslösning eller liknande) som är säker att använda inne i ett terrarie?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har fått tack: 1 gång
Re: Orkidénäring i terrarie?
Dom behöver väl minimalt med näring då dom är epifyter, men du har ju garanterat bra näring om du använder sumpvattnet i burken och spär ut den med osmos vatten. Då oftast den "vanliga" blomnäringen är för stark och innehållet vet jag inte om är så hälsosamt?
-
porcelain
- SDS-medlem

Nu har jag inget sumpvatten på det typiska pilgifts-viset utan terrariet i fråga är lite av ett paludarium och vattnet som fiskarna bor i är för skitigt för att köra i regnsystemet. Så i sånt fall är det väl om man kan sila det och köra i en vanlig pumpflaska och spraya manuellt. Vilket egentligen skulle bli samma som att jag hade tänkt i sånt fall om det finns någon flytande näring som går att ha. Förutom den biten om hur bra det är ur giftighetssynpunkt.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
Ja Det är i princip samma, billigare och oftast bättre dock. Tänkte mest på ifall foderdjuren tar upp något ämne i näringen och sen får grodorna i sig det. Ja prioriterar grodorna i första hand så jag undviker allt sånt, är bara klor jag använder när jag gör rent växterna från oönskade djur. Mina orkide´r i epiweb burken växte som tusan eftersom den pumpade runt det "skitiga" vattnet och dom fick sin näring+ vatten från bakgrunden.
- StyrbjörnK
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
När jag var på Malmömässan förra året pratade jag med en tjej från orkidésällskapet och hon sa att man kunde lägga en pellet på rötterna som sedan bröts ner när man sprejade under en tid som skulle fungera som näring. Jag kommer dock inte ihåg vad det var för pellets men jag förstod det som om att det inte var någon växtnäring utan någon form av djurfoder.
-
porcelain
- SDS-medlem

Då kanske det är en ide att prata med någon från ett orkidesällskap, visst finns det något bra svenskt forum?
- max_lindholm
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Om vi talar om pellets så antar jag att det är fiskfoder som varit i frågan. Som trädgårsmästare och tidigare arbetstagare vid de tropiska växthusen på Helsingfors botaniska trädgård så vet jag att orkideérna där gödslas med en lösning som innehåller alger. Under tillväxtperioden "gödselvattnas" alla epifyter 1 ggr/vecka med en mild lösning, och under sk viloperioden (vintern) 1 ggr/månad. Kan alltså tänka mig att en pellet som är avsedd för algätande fiskar placerad vid rotsystemet skulle fungera precis på samma sätt då de löser upp sig under bevattningarna/duschning. Värt att försöka om du tror att dina orkideér lider av näringsbris!porcelain skrev:Då kanske det är en ide att prata med någon från ett orkidesällskap, visst finns det något bra svenskt forum?
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
japp. det stämmer. borde vara algpelletter. (kan man också mata yngel med
)
-
porcelain
- SDS-medlem

Okej men det var ett matnyttigt råd (
) som jag ska testa! Tackar för det! Framförallt är det en vanda som behöver extra näring och den hänger på glaset och glas, plast och metall som är de enda den kommer i kontakt med förutom osmos-vatten ger nog ingen vidare näring
Jag har haft just denna vanda utanför terrariet tidigare men kombinationen 30% luftfuktighet och det dåliga ljuset som är på vintern har gjort att den inte mår så bra. Fick ett råd om att hänga in den i min stora burk så nu ska jag testa det under vintern. När den har hängt i lägenheten har jag dushat den med orkidenäring i flytande form tillsammans med vatten.
Jag har haft just denna vanda utanför terrariet tidigare men kombinationen 30% luftfuktighet och det dåliga ljuset som är på vintern har gjort att den inte mår så bra. Fick ett råd om att hänga in den i min stora burk så nu ska jag testa det under vintern. När den har hängt i lägenheten har jag dushat den med orkidenäring i flytande form tillsammans med vatten.