Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hur får jag äggen att överleva?

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Hur får jag äggen att överleva?

Inlägg av Jolo »

Mina R.variabilis lägger regelbundet ägg och min förra hon lade äggen oftast på ett bromeliablad och hanen tog hand om äggen och flyttade ynglen till filmburkar som jag sedan vittjade. På detta sätt hade jag ganska stor överlevnads procent på ägg/yngel. Mina nuvarande honor väljer oftast att lägga äggen i filmburkar. När äggen får ligga kvar i burkarna i terrariet dör alla äggen. Om jag skrapar ur äggen och lägger de i petriskål är det ändå bara en liten del av äggen som blir färdiga yngel (ynglen dör innan de hinner kläckas).
Hur ska jag göra för att öka överlevnadsgraden på mina ägg?
/ Johan
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Hur får jag äggen att överleva?

Inlägg av BengtO »

Sånt förekommer ofta. Känner inte till nån dunderkur. Tålamod! Mata bra och varierat, var noga med vitaminer/mineraler. Vilken sort använder du? Kan verkligen rekommendera den som Harald Divossen säljer.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Jag använder Haralds vitaminer varje gång jag matar med flugor. Grodorna får varierad mat, hoppstjärtar, ärtbladlöss och flugor vilka jag visserligen haft dålig produktion av under en längre tid. Men grodorna ser välnärda ut och lägger ju ägg. Det går även panamagråsuggor i terrariet. Jag vet att du nämnt att de eventuellt kan angripa äggen men vid ett tidigare tillfälle la honan äggen i ett korkrör och de utvecklades bra i terrariet. Jag har ett gäng ägg som ligger i korkröret just nu och det ska bli intressant hur det går för de äggen.
/ Johan
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Upplevde exakt samma sak med mina R.sirensis lågland.
Lösningen var att istället för att plocka ut äggen ur burk sittande 40 cm högt eller från bromeliornas blad, så började jag också med lutande, halvfulla burkar på botten.
Nu får jag lika många uppstigna som jag har burkar på botten.

Problemet verkar helt enkelt varit att jag inte kunde ge äggen den vård de behövde eller att hanarna inte hittade lämplig platser att bära de kläckta till.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Sv: Hur får jag äggen att överleva?

Inlägg av MattiasS »

När mina variabilis levde så la dom regelbundet ägg i en 45-60 graders lutande filmburk med minimalt med vatten som låg på en epiwebgren som var täckt av vandrande jude. Lät dom sköta om äggen men det var sällan dåliga ägg då jag jade lite koll på burken. Sen ställde jag massa filmburkar 90grader med vatten både på botten och där jag hade plats. Sen var det bara att vänta tills dom placerat ut ynglen.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Jolo skrev:Jag använder Haralds vitaminer varje gång jag matar med flugor. Grodorna får varierad mat, hoppstjärtar, ärtbladlöss och flugor vilka jag visserligen haft dålig produktion av under en längre tid. Men grodorna ser välnärda ut och lägger ju ägg. Det går även panamagråsuggor i terrariet. Jag vet att du nämnt att de eventuellt kan angripa äggen men vid ett tidigare tillfälle la honan äggen i ett korkrör och de utvecklades bra i terrariet. Jag har ett gäng ägg som ligger i korkröret just nu och det ska bli intressant hur det går för de äggen.
Då får du nog bara ha tålamod. Detta du beskriver är ganska vanligt första gångerna grodorna lägger ägg. Även i början och slutet av en lekperiod för grodor som tidigare lekt.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Som sagt, jag får nog vänta och se om det blir en förbättring. Ska jag plocka bort ägg som dött i äggklumpar eller spelar det ingen roll att de är kvar? Och hur gör man det på lämpligaste sätt i sådant fall?
/ Johan
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"