Någon som har erfarenhet av dessa lysramper?
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belys ... 101cm.html
Jag förstår mig inte ens på titeln. Hur lång är den? 61 cm? Eller kan man justera den till vad man vill mellan 58 och 101 cm? Och i så fall hur?
Och kan man på något sätt ta bort de där ställningarna så att man kan få rampen platt mot glaset istället för att den sprider ut ljuset i hela rummet?
Så många frågor, så få svar..
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Glo T5
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: Glo T5
Ja det är en helt ok lysramp för sitt pris. Den är 61lång och du kan dra ut fästet 15cm på varje sida så borde ju bli typ 61-91cm.
Men du som bor i stockholm så rekomenderar jag att du tar dig till täby och köper den lite billigare och kan samtidigt titta runt lite bland deras otroliga saltvattens akvarium.
http://www.tritonakvarium.se/glo-2x24w-linear/2873-0
Annars finns det en hyfsad ramp för lite mindre pengar hos mikromarine som har både postorder och en hobbyaffär i vattholma.
http://www.mikromarine.webshoponline.se/t5ramp1.aspx
Men du som bor i stockholm så rekomenderar jag att du tar dig till täby och köper den lite billigare och kan samtidigt titta runt lite bland deras otroliga saltvattens akvarium.
http://www.tritonakvarium.se/glo-2x24w-linear/2873-0
Annars finns det en hyfsad ramp för lite mindre pengar hos mikromarine som har både postorder och en hobbyaffär i vattholma.
http://www.mikromarine.webshoponline.se/t5ramp1.aspx
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

Det du säger angående längden verkar ju stämma, så vad tusan får de då 68-101 cm från?
Mitt problem är att jag behöver en lysramp på 101 cm, då jag vill byta ut det integrerade plast- och lysrampstaket på mitt Juwel-akvarium (som nu är ett terrarium). Jag har tänkt beställa en glasskiva med samma mått som jag helt enkelt lägger ned i de utskurna skårorna men de är bara 2 mm djupa så jag kommer troligtvis behöva ha en så tunn glasskiva. Att lägga en 90 cm lysramp på så tunt glas känns lite osäkert (eller har jag fel?) och därför vill jag ha en som sträcker sig utanför glaset så att den istället kan vila på ramen.
95 cm och 110 cm verkar vara standard för de flesta märkena, men ingen av dom känns särskilt bra för just mig.
Jag har hittat en 100 cm lysramp med T8-rör men jag vill hellre ha T5.
Mitt problem är att jag behöver en lysramp på 101 cm, då jag vill byta ut det integrerade plast- och lysrampstaket på mitt Juwel-akvarium (som nu är ett terrarium). Jag har tänkt beställa en glasskiva med samma mått som jag helt enkelt lägger ned i de utskurna skårorna men de är bara 2 mm djupa så jag kommer troligtvis behöva ha en så tunn glasskiva. Att lägga en 90 cm lysramp på så tunt glas känns lite osäkert (eller har jag fel?) och därför vill jag ha en som sträcker sig utanför glaset så att den istället kan vila på ramen.
95 cm och 110 cm verkar vara standard för de flesta märkena, men ingen av dom känns särskilt bra för just mig.
Jag har hittat en 100 cm lysramp med T8-rör men jag vill hellre ha T5.
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

2mm glas som är meter långa skulle jag aldrig våga använda. Dom kommer gå sönder bara du tittar på dom. Men jag kanske missuppfatta där.
Men båda som jag länka till finns i 2x39w t5 och är då under en meter långa och kan förlängas till över metern med fästerna.
39w t5 e oftast under metern vad jag sett. Och klart du ska ha t5 istället för t8
Men båda som jag länka till finns i 2x39w t5 och är då under en meter långa och kan förlängas till över metern med fästerna.
39w t5 e oftast under metern vad jag sett. Och klart du ska ha t5 istället för t8
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

Nej, det tror jag inte att du gjorde. Jag har funderat på om det håller eller inte, men tänkte att det nog skulle göra det så länge man inte lägger något tryck på det. Men jag vet inte särskilt mycket om hållbarhet på glas.AndreasV skrev:2mm glas som är meter långa skulle jag aldrig våga använda. Dom kommer gå sönder bara du tittar på dom. Men jag kanske missuppfatta där.
Finns det andra alternativ om jag vill hålla mig till 2 mm i tjocklek? Plexiglas är ju mer hållbart, men en meterlång plexiglasskiva med 2 mm i tjocklek skulle nog böja sig väldigt mycket.
Det sista alternativet är att köra på tjockare glas, men då kommer glaset vara högre än ramen. Måste man hänga upp lysrampen i taket och låta den sväva nån cm ovanför glaset då, eller vågar man kanske lägga en 95 cm lysramp direkt på glaset om det är... ja, 4 mm tjockt?
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

Båda dom där t5 armaturerna sätter man på kanterna av terrariet så du kan ha dom utan glas som går över med. Men antar att du vill ha glas så ingenting rymmer hehe. Det bästa är att kontakta glasmästaren och fråga vilken tjocklek han rekomenderar för den storleken av skyddsglas du ska ha.
Har du ramperna sitter med medföljande fästen så är de inge fara för skyddsglasen heller. Kan nog lägga rörerna på glaskivan med bara men kanske kan vara risk att lysrören blir väldigt varma då och kortar ner livslängden på rörerna.
Har du ramperna sitter med medföljande fästen så är de inge fara för skyddsglasen heller. Kan nog lägga rörerna på glaskivan med bara men kanske kan vara risk att lysrören blir väldigt varma då och kortar ner livslängden på rörerna.