När: Sen vår - Tidig höst -1
Mat nivå: Jag ger myror 3/5 som mat till grodorna
Grön = 1p
Röd = -1p
Info:
Myran Tetramorium caespitum är ett utmärkt foder till pilgifts grodor.
De är både nyttiga och en naturlig mat för grodorna.
Tetramorium caespitum lever i sandmarker, Vid Skåne, Småland och Gotland. I stora kolonier. Det är nästan omöjligt att odla myran, Däremot överlever dem sig ganska länge +1
utan ha en drottning. Du känner igen dem via att de är små. har fyra kroppsdelar (Normalt är 3) och sticks lätt
Det vanligaste sättet att få tag på dem är köpa eller ut och hämta. +1
Efter du har lokaliserat en Tetramorium caespitum bo, ta fram en spade och gräv upp en bit jord (Myrorna kommer troligen springa runt i jorden/sanden) lägg det i en plast låda (Mina lådor är ca 1,5dm långa och 1dm höga) Ta och fyll så många lådor du behöver. +1 Men ta inte för mycket, du vill gärna att myrorna ska klara sig till nästa gång du kommer. (Jag brukar ta och ge, efter tagit en låda med jord+myror matar jag kolonin jag tog myror ifrån med med ett par sockerbitar med honung.)
Undvik att utrota en hel koloni.
Ta hem plastburkarna med myrorna och ställ dem i ett rum med rumstemperatur, ställ dem gärna i en extra låda om några skulle rymma.
Matning:
När du ska mata kan man göra på två sätt (Enkelt)+1
1. Ställ in plast lådan i vivariumet/terrariumet
2. Ta en sked/skopa och häll lite av sand/jord/myr blandningen från plastburken till ett Pringles lock som står i vivariumet/terrariumet.
Efter det tar du en kork från en flaska (Gärna de större mer än 1cm i diameter) I den häller du lite honung i, sedan sätter du en sockerbit ovanpå det. På ett par ställen Myrorna/andra små djur kommer dra sig till det och där kan grodorna lättare jaga mat. Myrorna gömmer sig inte, utan är ute och patrullerar ofta. +1
Notera: Om du odlar hoppstjärtar/tropiska gråsuggor i terrariumet ska du se upp med att myrorna äter en del av gråsuggorna -1