Jag är ny här och kommer att bygga mig ett vivarium, jag har läst och kollat på väldigt många olika sidor med hur man kan gå till vägas. Jag har även kollat på flera trådar här på forumet, och just nu känns det som att man har korv stopat sig själv med lite för mycket information. burken jag kommer att införskaffa mig ser ut på följande set 45 högt, 50djup 55 bred.
för att tyda mig själv, kan lätt fluma iväg i mina egna tankar så vill jag bygga en bakgrund. Av det jag har läst på forum så använder man iaf i USA egg cart ett plast rut nät som grunden medans man här i europa. använder sig mer av fregolit som sitt skellet för att använda fog skumet som man senare ut formar efter eget behag.
Sen börja det halvt konstiga för mig när man ska börja tätta och använda sig av olika typer av "seals" vissa kör rakt upp o ner med siliocon andra blandar olika typer av silicon komponenter för att låsa bakgrunden får all form av vatten och fukt. Sen har jag även set att vissa använder sig av ett trä lim som är resistent mot vatten och det är nu som jag börja bli en smula konfunderard på hur man ska gå till vägas
Så jag undra om ni har lite tipps på hur man kan gå till vägas, jag såg en film av Roger på ett stort vivarium som var väldigt vackert.
Sen undra jag även om man kan använda sig av vanlig jord till sin bakgrund eller måste man skaffa sig special jorb från en djur butik? Jag har hunrda fler frågor att komma med men just nu känns det bra nog. Jag kommer att fråga vidare medans jag får svar på mina första frågor.
mvh muffin
PS: jag har deslixis (bra att man inte kan stava till sitt egna problem
Edit: jag undra om någon har använt sig av den här torven?
http://www.plantagen.se/sortiment/sa_oc ... vblock-4-p