Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bygga Vivarium - ny börjare.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
muffinlove
Började med grodor år: 2008

Bygga Vivarium - ny börjare.

Inlägg av muffinlove »

Hej all,

Jag är ny här och kommer att bygga mig ett vivarium, jag har läst och kollat på väldigt många olika sidor med hur man kan gå till vägas. Jag har även kollat på flera trådar här på forumet, och just nu känns det som att man har korv stopat sig själv med lite för mycket information. burken jag kommer att införskaffa mig ser ut på följande set 45 högt, 50djup 55 bred.

för att tyda mig själv, kan lätt fluma iväg i mina egna tankar så vill jag bygga en bakgrund. Av det jag har läst på forum så använder man iaf i USA egg cart ett plast rut nät som grunden medans man här i europa. använder sig mer av fregolit som sitt skellet för att använda fog skumet som man senare ut formar efter eget behag.

Sen börja det halvt konstiga för mig när man ska börja tätta och använda sig av olika typer av "seals" vissa kör rakt upp o ner med siliocon andra blandar olika typer av silicon komponenter för att låsa bakgrunden får all form av vatten och fukt. Sen har jag även set att vissa använder sig av ett trä lim som är resistent mot vatten och det är nu som jag börja bli en smula konfunderard på hur man ska gå till vägas :?

Så jag undra om ni har lite tipps på hur man kan gå till vägas, jag såg en film av Roger på ett stort vivarium som var väldigt vackert.

Sen undra jag även om man kan använda sig av vanlig jord till sin bakgrund eller måste man skaffa sig special jorb från en djur butik? Jag har hunrda fler frågor att komma med men just nu känns det bra nog. Jag kommer att fråga vidare medans jag får svar på mina första frågor.

mvh muffin

PS: jag har deslixis (bra att man inte kan stava till sitt egna problem :lol: ) så jag ber om ursäkt för stav fel.

Edit: jag undra om någon har använt sig av den här torven?

http://www.plantagen.se/sortiment/sa_oc ... vblock-4-p
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Re: Bygga Vivarium - ny börjare.

Inlägg av Illustratören »

Hej å välkommen!
Mitt första råd är: GÖR DET ENKELT!
Jag har testat med högteknologiska teknik terrarium och visst det fungerar kanon, men jag har även testat basic varianter och de fungerar nästan lika bra. Den enda skillnaden är att man kan lämna teknik terrarierna en längre tid då allt går på timers.

Grund råden av mina erfarenheter (är väl ingen mega expert, men har lite erfarenhet).
1. Gör en lutande botten och borra avrinning (avlopp). När man vattnar i terrariumet vill man vattna/fukta allt! Så har jag gjort och då blir det överskottsvatten, men gud så enkelt det är med en dunk slaskvatten under terrariet. Då behöver man inte störa grodorna och vattnet töms enkelt.
2. Köp ett regnsystem! Om du inte är växtmänniska och älskar att ta hand om de gröna "sakerna" så är ett regnsystem att föredra. Det kostar lite men det är såååå skönt att veta att allt blir fuktat och sköts när du är borta. Har man inte råd handduschar man köp sprayflaska (stora pumpvarianten på plantaget eller liknande.
3. Lägg inte för mycket tid på bakgrunden om du ska ha mycket växter. Det kommer växa igen om du inte rensar.
4. Köp en fläkt, utan cirkulation av luften blir det lätt mögel.
5. Bottensubstrat är en bonus (hushåller föda till grodorna), men inte ett måste. Jag kör endast ett 2-3cm tjockt lager med xaxim, kockosfibrer och lite bark. Grodorna struntar i substratet utan det är mer för växternas skull.

Så här gjorde jag min sista burk:
forum/viewtopic.php?f=19&t=3823
Nu har ju jag gjort lite specialbakgrund, enklare variant av bakgrund vore frigolit täckt med silikon och kockosfibrer. Då kan du göra den lutande botten i frigolit därefter gegga på silikon som du sedan häller på kockosfibrer eller Xaxim kross på. Enklare bakgrund är svårt att göra.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Skippa torv, jag har aldrig kört med torv och finner inget specifikt själ till att köra med torv.
Undvik att köpa från blomsterhandel, det kan innehålla "skit" som du inte vill ha i terrariet. Jag kör enbart med bakgrundsmaterial från hobbyn, finns så billigt och bra att det inte finns själ att köpa och sterilisera.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
muffinlove

Inlägg av muffinlove »

man tackar så mycket för svaren, jag kommer nog att ha mer focus på att ha mycket mossa i den här burken och lite mindre växter. och till nästa som lär komma någon gång har läst här på forumet att dom kommer ofta i plurar anntalet burkar man har hemma.

men dagens n00b fråga, har ni nå bra tipps till hur man ska gå till vägs och borra in ett avlopp? var får man tag på såna saker jag är helt grön och känner mig ganska blåst just jag ber om ursäkt för det.

Edit: för att ge en ide på hur jag har tänkt mig bygga mitt vivarium, så fick jag väldigt mycket insperation av Grimm. Jag vet att det är ganska så ambisköst att lägga ribban så högt, men ska det vara ska det vara haha. Jag vill ha något att göra under vintern så att skapa ett projeckt som kommer ta lång tid passa mig bra.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... zma10gLSOU
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

För grodornas del är mossa helt onödigt, mossa är tvärtom ett dåligt underlag för grodorna då de har svårt att ta sig fram i det.
Jag har hört någon säga att grodorna vill ha torrt om fötterna med blött om ryggen, dvs fuktigt i luften men torrt underlag. Knepigt att få till men genom att ha blad eller sten i botten så får grodorna som de vill. Mossa är tyvärr bara bra för två saker:
1. Luftfuktigheten, mossa håller vätska i sina blad och därmed hjälper den till att hålla en hög luftfuktighet.
2. Det är snyggt?!

Enklaste sättet är att köpa sig en dremel och en diamantborr. Med lite vatten som kylning så fixar man ett hål rätt snabbt.
Användarvisningsbild
muffinlove

Inlägg av muffinlove »

du är som en liten wikipedia du, blir att låna dremel av en kompis. vad ska man koppla in för grunka då? har du någon länk där man kan botanisera runt i rör mokar snusk?

Btw var kan man få tag på Javamossa ?? tycker den är så snygg.
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

muffinlove skrev:Btw var kan man få tag på Javamossa ?? tycker den är så snygg.
Kan du vänta till Groddagen så kan du få av mig.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Köp en dremel eller liknande: http://www.jula.se/slip-gravyrmaskin-40 ... 30w-010080
Sedan köper du ett set eller en singel diamantborr, liknande dessa: http://www.jula.se/diamanthalsagsats-3-delar-013021 Kolla så de fungerar, går att använda till dremeln så de går att montera och använda.
Sedan kar du lite lera, häftmassa eller liknande gör en liten sarg runt där du ska borra ett hål. Sargen ska fyllas med kallt vatten som fyler glaset så att det inte spräcks när du borrar.
Borra hålet med diamantborren, borra lite i taget och byt vattnet om det blir ljummet. När hålet är klart köper du en slang som är lite större än hålet och värmer och trycker på plats, kommer ta lååååååång tid innan slangen är dålig och det börjar läcka i hålet. Om du borrar i botten så kan du köpa en genomföring med packning.
Användarvisningsbild
muffinlove

Inlägg av muffinlove »

Carlsson skrev:
muffinlove skrev:Btw var kan man få tag på Javamossa ?? tycker den är så snygg.
Kan du vänta till Groddagen så kan du få av mig.

/Thomas/

jag tackar så mycket, se om jag kommer jag vet inte än.

@Illustratören

man tackar så mycket för svaret, det blir att ta sig en runda till vuxen dagiset och spendera lite av sin lön. Det skulle hjälpa mig väldigt mycket om jag fick se en bild på hur det kan se ut, jag är en sån där som måste se saker gör att det ska gå in i huvet på mig.

Sen undra jag om ni har lite bra tipps på silicon och fogskum? Jag har set att i USA har många en svart silicon, finns det något sånt här hemma. Jag vet även att det ska vara med anti medel som tar dör på allt som lever. Men när jag kolla runt så vet man inte redigt vad man ska ta för något så det våre skönt med lite tipps från er som har gjort det ett par gånger.

Jag vill föröska ta allt på samma gång, då jula och Biltema är i gran staden från mig.

mvh muffin
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Det är anti-mögelmedel du inte vill ha i silikonet. Det finns silikon utan. Oftast är de anpassade för akvarium och liknade. Finns t.ex. På jula. Jag köpte en tub svart akvariesilikon på akvarieleasing igår. Så det finns svart i Sverige också.
Grodor och huggormar
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"