/Martin
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Citronsyra giftigt?
-
MartinH
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Citronsyra giftigt?
Såg på ett naturprogram att man bekämpade invaderande Coqui-grodor på Hawaii med hjälp av citronsyra, vilket enligt speakern var giftigt för dem. Själv har jag hört (och trott) att utspädd citronsyra var ett mkt bra när man tvättar glasrutorna i terrarierna. Vad säger experterna (dvs ni
) är detta farligt för våra pilgiftare? Jag duschar med kranvatten så det blir lite kalkigt på rutorna, ska jag våga citrona mina rutor?
/Martin
/Martin
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Citronsyra giftigt?
Jag vill inte påstå vara expert men jag kan mycket väl tänka mig att grodornas känsliga hud inte tål citronsyra. Att tvätta rutorna med utspädd citronsyra kan dock inte vara något problem om du inte gör det genom att tillsätta citronsyra i regnsystemets vatten eller gör något annat dumt. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
MartinH
- Tidigare SDS-medlem

Tack för svaret
Jag brukar ta lite koncentrerad citronsaft i vatten och tvätta rutorna med så då kan jag nog fortsätta med det. Jag menar det kan väl inte vara värre än allehanda allrengöringsmedel och fönsterputts 
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Koncentrerad citronsaft eller citronsyra är båda ohälsosamma för bl.a. amfibiers slemsekret. Har diskuterats sista året om ämnen som släpps ut innehållandes citron-koncentrat som ska var miljövänligt och bilogiskt men ändå ger det effekter i naturen.MartinH skrev:Tack för svaretJag brukar ta lite koncentrerad citronsaft i vatten och tvätta rutorna med så då kan jag nog fortsätta med det. Jag menar det kan väl inte vara värre än allehanda allrengöringsmedel och fönsterputts
Men jag tror inte det gör någon risk för grodorna om man putsar och torkar glasen i terrariet. Om man nu inte står och drullar med en hel kanna i öppet terrarie...
Själv använder jag och och förespråkar osmos/regnvatten i kombination med de blå "mirakel" trasorna avsedda för glas.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"