Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

45x45x95 terrariet

Presentera ditt terrarium här!
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Re: 45x45x95 terrariet

Inlägg av porcelain »

Tänkte att det var dags att berätta lite mer ingående om hur det här blev till.

Botten är gjord av en gammal plast-nät-back, täckt med syntet-tyg. Sten runtom. Ovanpå det ligger jorden (exo terras plantation soil).
Under botten finns vatten som pumpas runt och upp ovanför ytan genom ett rör av en liten pump. Detta rör ska i framtiden mynna ut över mangroveroten som står i terrariet. Hade sönder vinkeln som skulle suttit upptill på röret men har beställt en ny som kommer nästa vecka.

Växterna består av orkidéer, bromelior och ormbunkar. En del är beställt från terra-jungle (bromelior och en del orkidéer), annat är köpt i lokala butiker eller på mässor. I framtiden ska även en mossa som införskaffades på senaste groddagen in i terrariet men den ska få stå i karantän en månad eller två till.

Bromelior och orkidéer fick torka ett par dagar/någon vecka innan de tvättades ordentligt och sedan badades i klorin+vatten. Sedan tvättade jag dem igen. Ormbunkarna har stått i karantän sedan jag köpte dem i januari och fick sedan ett snabbt dopp i klorinen och tvätt. Den enda växt som jag ser har tagit stryk av klorinbadet är biophytum sensitivum som står i mitten på botten. Den har torkat ut en del men åtminstonde halva växten verkar ha klarat sig.

Bakgrunden består delvis av fogskum (silikon på glaset, sedan fogskum, mera fogskum, korkbark, silikon och torv), delvis består den av xaximplattor. På xaximen har jag satt lite ficus, som jag klumpigt nog glömde vattna när jag planterade dit så den har bitvis torkat. Vi får se hur mycket som återhämtar sig.

Belysningen utgörs av tre LED-paneler. LED-300 från Aquawarehouse. Min upplevelse är att ljuset räcker till och kommer hela vägen ner till botten men tiden får utvisa vad växterna tycker då jag inte har möjlighet att mäta ljusmängden som når ner.

Som ni sett tidigare utgörs framdelen av terrariet av glas längst ner, glas som är helt fast. Ovanför detta finns en lite bredare list och sedan den nedre luckan som hålls fast med magneter. Motsvarande finns en lucka på den övre halvan av terrariet och överst sitter ca 15 cm av väldigt tätt rostfritt nät. Även den övre luckan sitter med magneter. Mellan den övre luckan och nätet sitter en list för att hålla nätet rakt.

Total byggkostnad för terrariet utan belysning och växter hamnade runt tusenlappen då jag hittade terrariet billigt på loppis (250:- om jag minns rätt). Bromelior och orkidéer är de växter som har kostat lite mer pengar (ormbunkarna har gått på en dryg hundring tillsammans). Mangroveroten och korkbarken är sådan jag plockat med mig från mässor/groddagar och därför har inte heller dessa kostar mer än ca 300 kr tillsammans.

I framtiden planerar jag att sätta in ett automatiskt regnsystem men för tillfället sprayas terrariet för hand.

Bild
Botten

Bild
Övre delen

Bild
Hela terrariet

Avslutningsvis en av invånarna! :)
Bild
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

Bild
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

Sedan ett par dagar är det nu fyra sirensis i detta terrarie igen. Hade ju lite otur med två som dog tidigare, men hittade två att köpa av Grodor-och-foder. Det har visat sig att åtminstone en av dem är en hane så nu spelas det! Det är roligt att se den uppvakta honorna. Dom är mycket mera framåt nu när dom är fler, ser ofta tre av dom tillsammans i en bromelia. Tidigare kunde det gå en hel vecka utan att jag såg skymten av en groda.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Snygg burk. Sen är sirensis väldigt snygga grodor. :D
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

Liten uppdatering: Såhär ser det då ut just nu, efter 1 år.
Invånare just nu: 1.0.3 Phyllobates terribilis och 0.0.2 Rieppeleon Brevicaudatus

Bild Bild

Bild
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
TobiasB
Började med grodor år: 2013
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Inlägg av TobiasB »

Ser ut som att brevicaudatusen på första bilden är en hane? :)
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 21 gånger

Inlägg av UllavL »

Fantastiskt fina!
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

Tack UllavL! :)

TobiasP: Jag vet faktiskt inte om det är en hane eller inte. Dom är inte så stora än att dom är könsmogna och dom är köpta som okönade. Jag tror och hoppas att det är en hane och en hona, men tycker det är lite svårt att se. Vad grundar du slutsatsen att det är en hane på?
Användarvisningsbild
TobiasB
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Inlägg av TobiasB »

Kan väll inte så mycket ännu, men hanarna ska väll ha lite mer sågtandad rygg än honorna. Sen har jag för mig att man även kan se det på "skägget" som kommer ut sen. Några utstickande fjäll under hakan som ser ut på ett visst sätt då det är en hane. Har sett fina förklarande bilder på det som lät trovärdiga :)
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"