Jag kommer omvandla två Akvarium till två Vivarium, De kommer stå med långa sidan upp, Detta är för att få ett trädlikande vivarium.
Båda Vivariumena kommer innehålla:
Pump med en rinande bäck.
En Enkel botten.
Bakgrund som går lite på sidorna.
Jag kommer skapa två vivarium, Det stora och det lilla. Det lilla göra jag först för att testa: "fungerar det?" Sedan gör jag samma på stor skala.
Viv 1 30 Brett 60 högt (det lilla):
Viv 2 42 Brett 120 högt (det stora)
Bottnen:
Bottnen kommer vara en falsk bottnen, Det består av en grönsaks låda som jag ställer upp och ner. Detta är för att jag vill skapa ett utrymma med bara i vatten i, så pumpen inte behöver oroa sig för att det blir förlite vatten. Längre fram kommer jag fylla med lecakulor och skapa en pöl där vattnet alltid är synligt, blir det så att vattnet blir dåligt kommer jag bara häva upp vattnet.
Pumpen kommer ligga i en låda som jag kommer skydda med ett väv likande kaffe filter (er som var i stockholms träffen vet vilken väv jag pratar om). Pumpen kommer vara i vivariumet
Bakgrunden:
Balgrunden kommer vara på bakre väggen samt lite på sidorna.
Jag kommer använda mig av rötter som jag sätter fast med fog skum.
Problem:
1. Vet inte hur jag ska göra för mix för att fylla i mellan rötterna. På bilden är det Grönt, Det är det som kommer vara mellan Rötterna, Samt göra en fin övergång till kanterna på sidorna utan det ser platt ut.
Det kommer sticka ut ca 2-4 cm från glasrutan så det kommer jämt med rötterna
Grön: Bakgrund mixen som är ett ?
Svart: Rötterna
Brun: Grunden
Blått: Vatten pölen
Jag vill inte ha fogskum som fyllning, då det:
1. ser tråkigt och onaturligt ut
2. Växterna kan inte "odla" sig i det, rötterna sätter sig inte.