Hej har en skock (5st) Leucomelasyngel som ligger i sina ägg o växer på sig. Men i samma ägggeleklump är ett som börjar ruttna. Ska jag gräva bort det, gelen är ganska så massiv eller låta den vara? Vad gör messt skada ruttna ägg eller bordus grodägare?
Mvh
Martin
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ruttna ägg o friska yngel?
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: Ruttna ägg o friska yngel?
Oftast funkar det ändå. Är ju som du skriver inte alltid så lätt att avlägsna dåliga ägg utan att skada de friska
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag har hittills inte kunnat se att ruttna ägg gör skada om det inte är allt för extremt, men om du vill ta bort det kan du testa med ett sugrör. Sänk ned röret över ägget du vill få bort tills rörets kant når underlaget. Ev. kan du suga lite (!) för att ägget inte ska tryckas åt sidan eller plattas till. Snurra sugröret lite på underlaget för att "skära" ägget ur klumpen. Sug lite till så att det åker en liten bit in i sugröret (men inte i munnen) och ta ut det. Det finns säkert andra sätt också men så har jag gjort några gånger. Normalt brukar jag dock inte göra något alls.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
MartinH
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Ok, tack för svaren
Jag låter det nog vara och hoppas på det bästa, tror jag har för lite kirurganlag i mig för att inte riskera att skada ett/flera av de friska.
/Martin
/Martin