Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Von Seth's 100 liter regnskogsterrarium [Tidigare Akvarium]
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Von Seth's 100 liter regnskogsterrarium [Tidigare Akvarium]
Jag ska göra Totalt 5 Regnskogsterrarium De två sista (denna och en annan) Ska jag göra av två gamla akvarium. Som ska stå på högkant. Dvs I botton är den 30cm bred och i höjden kommer den vara lite mer än 60cm. Detta är för jag ska forma ett trädlikande vivarium.
Eftersom jag inte ska ha ett regn system i utan kommer handvattna (Detta gör jag eftersom jag tycker det är bekvämt och får en hög luftfuktighet.
Jag har bara ett problem. Framsidan som ursprungligen var akvariumens topp är tomt. Jag är inte säker hur jag ska sätta fast ett fram glass. (Fronten)
jag har kommit på 1 metod.
1. Sätter ett glas fast med silikon som är 5cm högt. I den nedre delen. Sedan sätter jag fast en till glasruta ovan på den så det bildas en skåra. I den skåran kommer den andra glasbiten ligga på, och för att inte glasrutan ska ramla fram (den kan inte ramla back på grund av en list där man ska kunna lägga glas ovan på så fiskarna inte hoppar ut) sätter jag fast två tabbar, som man vrider upp när man ska öppna.
Är det någon som har andra tips? Skulle vara trevligt med så mkt trevliga tips det går
bilder kommer även senare
Eftersom jag inte ska ha ett regn system i utan kommer handvattna (Detta gör jag eftersom jag tycker det är bekvämt och får en hög luftfuktighet.
Jag har bara ett problem. Framsidan som ursprungligen var akvariumens topp är tomt. Jag är inte säker hur jag ska sätta fast ett fram glass. (Fronten)
jag har kommit på 1 metod.
1. Sätter ett glas fast med silikon som är 5cm högt. I den nedre delen. Sedan sätter jag fast en till glasruta ovan på den så det bildas en skåra. I den skåran kommer den andra glasbiten ligga på, och för att inte glasrutan ska ramla fram (den kan inte ramla back på grund av en list där man ska kunna lägga glas ovan på så fiskarna inte hoppar ut) sätter jag fast två tabbar, som man vrider upp när man ska öppna.
Är det någon som har andra tips? Skulle vara trevligt med så mkt trevliga tips det går
bilder kommer även senare
Är Varnad Nybörjare
Re: Von Seth's 100 liter regnskogsterrarium [Tidigare Akvarium]
jag har lite svårt att förstå exakt hur du menar. Du kan inte rita ihop en skiss?
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Var av:
Rosa: Fram rutan (som nu saknas)
Grön: En växt
Blå: Vatten slang
Svarta sträck: Falsk plast botten
Svarta Prickar: Fäst anordning (Vet ej hur)

Rosa: Fram rutan (som nu saknas)
Grön: En växt
Blå: Vatten slang
Svarta sträck: Falsk plast botten
Svarta Prickar: Fäst anordning (Vet ej hur)

Är Varnad Nybörjare
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

ta bort admin, tack
Senast redigerad av 1 Von Seth, redigerad totalt 4 gånger.
Är Varnad Nybörjare
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Kan man få mer än ett ord?
Hur tänker du? Var? Hur?
Hur tänker du? Var? Hur?
Är Varnad Nybörjare
-
Shimo
Sorry! Jag tänkte på sådana magneter som man kan köpa till skåpsdörrar. Ett plastfäste med magnet i som man kan fästa på sidan (med silikon/lim) samt en metall-bit som man kan fästa på samma sätt på den glasskiva som man ska ta bort. Har ingen erfarenhet av att göra så men jag har funderingar på att testa på det akvarium som jag håller på att modifiera på samma sätt som du. (oj, många "på" i den meningen)
-
Shimo
Ett sådant..
- Bilagor
-
- 271ce2b2ab245218.jpg (1.47 KiB) Visad 7306 gånger
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Vilken lysande Idé Sickan
Vet du var man får tag på dem eller vad dem heter?
Vet du var man får tag på dem eller vad dem heter?
Är Varnad Nybörjare
-
Shimo
Magnetlås tror jag att det heter.. Jag var inne på Granngården (lantmännen) häromdan och hittade ett par stycken som dom reade ut. Men man kan nog hitta dom lite varstanns. Berätta gärna om du gör på detta sätt och om det isf funkar bra. Lycka till!