Jag är i branschen, eller om man så vill, anställd av Swedish Mouse maffiaFredrikSp skrev:Det här medlet pratas det lite om på dendroboard http://www.skadedjursfri.se/myrnix-225-g-1-st
Vad tror ni? Är det nått att satsa på.
Sent from my wphone using Board Express
Det första jag funderar på, och som jag inte förstår riktigt, är varför dessa kvalster väljer att vara så rörliga, som många av er beskriver, utanför sin optimala miljö? Eller är det bara för att de är så löjligt många? Är det någon som vet vilken/vilka specifika arter vi pratar om, eller är det en stor grupp med snarlika krav på föda och mikroklimat?
Myrnix fungerar precis som det beskrivs, fast fossilt stenmjöl, njae. Snarare fossila kiselalger. Uppförstorat i stereomikroskop ser varje partikel ut som en medeltida spikklubba. Denna fäster på insektens vaxskikt (kutikula) och repar sönder detta, vilket leder till uttorkning och död. Preparatet är helt ofarligt för allt levande som saknar nämnda vaxskikt.
Kruxet är appliceringen. Det skall läggas ut så tunt att det för vårt öga knappt uppfattas som damm. Liknelsen är enkel. Om du står framför en snödriva på 1 m, väljer du att gå igenom den eller sidan om där det är barmark? Det är alltså oerhört lätt att överdosera och då får det bara en repellerande effekt. Ska man överhuvudtaget klara av att dosera så tunt mellan sina burkar i flugodlingen så kan det fungera om man doppar en smal pensel med väldigt fina borst i pulvret och sedan drar med fingret över borsten.
Men absolut, det fungerar klockrent och har bra långtidsverkan, så vida men inte är glad för att dammtorka
Hoppas detta inlägg kan hjälpa till i kampen mot oönskade kryp