Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Kvalster - anti caresheet
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 6 gånger
Kvalster - anti caresheet
Jag har inte haft några större problem med kvalster, förrän den här vintern. Den här vintern känns det som om de är överallt. De är illvilliga och hela tiden försöker överlista mej.
Nu är det krig. Jag vill lära mej allt som går att lära sej om kvalster. Och så tänker jag ställa samman det i något slags anti caresheet, som kan finnas där bredvid råden om skötsel av grodorna, flugsmeten mm.
Posta allt ni vet, tips, erfarenheter mm i den här tråden är ni snälla, så gör jag en sammanställning längre fram. Om ni har bilder på odjuren, Thomas, eller bilder på olika lösningar så maila gärna på med@eftertanke.nu
Roger
Nu är det krig. Jag vill lära mej allt som går att lära sej om kvalster. Och så tänker jag ställa samman det i något slags anti caresheet, som kan finnas där bredvid råden om skötsel av grodorna, flugsmeten mm.
Posta allt ni vet, tips, erfarenheter mm i den här tråden är ni snälla, så gör jag en sammanställning längre fram. Om ni har bilder på odjuren, Thomas, eller bilder på olika lösningar så maila gärna på med@eftertanke.nu
Roger
- RogerL
- SDS-medlem

Re: Kvalster - anti caresheet
Jag har noterat att de tar sig igenom wettexduk och kan gå åtm flera dm.
- jsl
- Kassör

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Noggrann handhygien. Jag har haft ett par kvalster vandrandes över ipadden
. Tvättar numera alltid händerna före och efter hantering av flugburkar trots att jag vad jag ser inte har några kvalster just nu. Skulle man få dem igen minskar risken för spridning i alla fall.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har läst att man ska kasta flugodlingen efter fyra veckor, så de inte får fäste.
/Patrik
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag undrar om man har mikrofilter istället för wettex vilket gör att de inte kan gå ut och i burken.
/Patrik
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Hur märker ni att ni får kvalster? Förutom att hoppstjärtarna försvinner? Jag tittar och tittar men hittar aldrig några men är ändå livrädd att man har.
Heter dom inte mites på engelska
Heter dom inte mites på engelska
- RogerL
- SDS-medlem

Du märker det på att du får dåligt med hoppisar/flugor. Tittar du närmare ser du dem vandra runt. De är runda till formen och inte lika vita som vita hoppisar.
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Jag har länge använt lock av någon slags disk/städ-duk till flugodlingarna. Fick ett sådant lock av Simon Hultby en gång för flera år sedan och lyckades sedan hitta nya dukar i Ullared (dvs frugan köpte åt mig). Har sett liknande på marknader under sommaren. Materialet är cirka 2 mm tjockt och kan användas gång efter gång, med rengöring och kokning emellan. Om det är locket som gjort susen eller om jag bara haft tur är osäkert, men jag har inte haft kvalster i flugodlingarna sedan jag började med de här locken.
Däremot har det varit kvalster bland hoppisarna lite då och då, men de har bara vanliga perforerade plastlock. /Thomas/
Däremot har det varit kvalster bland hoppisarna lite då och då, men de har bara vanliga perforerade plastlock. /Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Carlsson skrev:Jag har länge använt lock av någon slags disk/städ-duk till flugodlingarna. Fick ett sådant lock av Simon Hultby en gång för flera år sedan och lyckades sedan hitta nya dukar i Ullared (dvs frugan köpte åt mig). Har sett liknande på marknader under sommaren. Materialet är cirka 2 mm tjockt och kan användas gång efter gång, med rengöring och kokning emellan.
...
/Thomas/
Brukar se exakt sådan gul/orange "duk" i nån av affärerna/byggvaruhusen jag oftast rör mig bland husgeråden... ICA, COOP, K-rauta eller Bauhaus och även köpt den innan man själv blev pilgiftad. Ska försöka minnas att jag ska hålla ögonen öppna. Köpte små vaxmott på groddagen senast av Kristina /småkrypet och det satt nästan identisk duk på de burkarna fast wettex-gul men liknar inte wettex.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"