Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tyst Ranitomeya?
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Tyst Ranitomeya?
Hej,
då ska bygga ett nytt terrarium i vardagsrummet kom jag på en sak som kan vara bra att veta. Jag har haft Ranitomeya imitator varadero och nu har jag R reticulata.
R reticulata är ju jäkligt tysta av sig och gör inte mycket väsen. Dess läten låter ungefär som en glapp elkontakt och det är knappt så jag kan höra dem från ett annat rum.
R imitator varadero var ju också rätt tysta av sig, deras läten lät dock några snäppet mer. R imitator varadero kunde jag höra spela i arbetsrummet ända från köket.
Så nu när jag ska bygga en ny stor burk som ska vara placerad i vardagsrummet undrar jag lite över om jag ska satsa på någon ny Ranitomeya art som spelar tyst. Finns det någon Ranitomeya som är tystare än R reticulata?
I så fall vilka arter?
då ska bygga ett nytt terrarium i vardagsrummet kom jag på en sak som kan vara bra att veta. Jag har haft Ranitomeya imitator varadero och nu har jag R reticulata.
R reticulata är ju jäkligt tysta av sig och gör inte mycket väsen. Dess läten låter ungefär som en glapp elkontakt och det är knappt så jag kan höra dem från ett annat rum.
R imitator varadero var ju också rätt tysta av sig, deras läten lät dock några snäppet mer. R imitator varadero kunde jag höra spela i arbetsrummet ända från köket.
Så nu när jag ska bygga en ny stor burk som ska vara placerad i vardagsrummet undrar jag lite över om jag ska satsa på någon ny Ranitomeya art som spelar tyst. Finns det någon Ranitomeya som är tystare än R reticulata?
I så fall vilka arter?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Re: Tyst Ranitomeya?
Variablis southern hör jag knappt ens om jag lägger örat mot glaset. Så mina skulle jag kalla tysta grodor.
/Patrik
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Kan inte hålla med där. Mina kväckade då nästan lika högt som min högsjungande varadero hanne.(fråga Frank om deras "sångstyrka") Då låter mina Amazonicor och variabilis borja ridge mycket tystare, tystast är den sisnämnda.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Ok. Så det beror på vilka stämband (hur låter dom?) hannarna har alltså. Mina varadero låter högt ( inte för högt dock).
/Patrik
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
R. amazonica hörs väldigt lite tycker jag (iaf Iquitos). Den enda art jag aldrig någonsin har hört spela är R. summersi. Min misstanke är att de använder teckenspråk. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Fantastica, benedicta och summersi låter väldigt snarlikt varandra och förhållandevis lågt. Men ändå något högre än reticulata. Men de tillsammans är nog de "tystaste" ihop med vissa amazonicor och variabilis.
- tegnér
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 36 gånger
- Har fått tack: 28 gånger
- Kontakt:
Håller med om att amazonica är väldigt tyst och behaglig. Har själv mina i vardagsrummet.
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Varför ska du ha nåt ännu tystare ?? Det är ungefär som att leta efter en fisk som simmar tystare än guppys !!
I mitt vardagsrum finns R. benedicta, flavovittata, summersi, uakari samt D. tinc nominat och värstingarna P. vittatus.
Dom enda som skulle kunna vara störande är vittatus, nu älskar jag deras spelande så jag blir inte störd av det. Jag har full förståelse om man inte har E. anthonyi eller P. terribilis i sitt sovrum eller om man bor i en lyhörd lägenhet men att Ranitomeya skulle störa har jag svårt att förstå.
Om du nu måste ha nåt tyst så skaffa bara honor. Till skillnad från Homo sapiens där honorna babblar hela tiden så är ju Dendrobatiederna tysta.
I mitt vardagsrum finns R. benedicta, flavovittata, summersi, uakari samt D. tinc nominat och värstingarna P. vittatus.
Dom enda som skulle kunna vara störande är vittatus, nu älskar jag deras spelande så jag blir inte störd av det. Jag har full förståelse om man inte har E. anthonyi eller P. terribilis i sitt sovrum eller om man bor i en lyhörd lägenhet men att Ranitomeya skulle störa har jag svårt att förstå.
Om du nu måste ha nåt tyst så skaffa bara honor. Till skillnad från Homo sapiens där honorna babblar hela tiden så är ju Dendrobatiederna tysta.