Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Mitt första bygge!

Presentera ditt terrarium här!
hejdu

Mitt första bygge!

Inlägg av hejdu »

Många dagar har gått då jag tänkt på att starta ett vivarium men jag har aldrig riktigt fått tummen ur....

Så en dag blev jag erbjuden ett 75x50x75 terrarium (b,d,h) och utan en sekunds betänketid slog jag till!!! :D
1.jpg
Bakgrunden gjordes med fogskum + sikacim, lite överblivna rötter och pinnar jag hade hemma sattes i.
En liten pump sattes i med slang upp i fogskummet vilket ledde till ett litet vattenfall. Inget märkvärdigt utan mest för cirkulationens skull.

Min första ide var att göra en damm av fogskum som jag skulle täta och sedan ha silikon över, en idé som snabbt togs bort då den första vattenfyllningen resulterade i översvämmningar och svordomar........
2.jpg
Dammen förminskades och växter planterades.
3.jpg
Det som återstår nu är lite mer växter, jag hade tänkt mig en vanlig klätterfikus för att fylla bakgrunden lite samt ge mig på mossjakt i raviner när kylan lagt sig lite.
Valet av groda är något jag dock finner svårt, eftersom mitt terrarium är såpass högt känns det dumt att inte kunna utnyttja höjden mer för djuren/djuret som ska leva där i. Och som jag har förstått det är pilgift för det mesta en marklevande groda?

Tips tricks och hjälp på vägen uppskattas!!!!

Med vänliga hälsningar :D
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Re: Mitt första bygge!

Inlägg av jsl »

Om det är disktrasa du har ovanpå lecakulorna så ta bort den och ersätt med myggnät i plast eller liknande. Disktrrasor är biologiskt nedbrytbara så de blir snabbt en gegga av den
hejdu

Inlägg av hejdu »

Ja det är en wettex duk, jag letade runt efter någorlunda bättre nät men kunde inte finna något passande på affärerna!
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Plantage m.fl. har en svart duk som är till för att hindra ogräs att växa upp nära typ köksland. Den är billig och funkar kanon hos mig som avskilljare i terrariet..
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
hejdu

Inlägg av hejdu »

Ok blir att ta en kik där imorgon, segt att rota upp allt igen......
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Vanlig markduk har jag kört med som fungerar också. Det kanske är samma LarsH pratar om.
/Patrik
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

PatrikNo skrev:Vanlig markduk har jag kört med som fungerar också. Det kanske är samma LarsH pratar om.
Japp, så tror jag att den heter!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"