Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Dendrobates tinctorius azureus

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Robert M
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Re: Dendrobates tinctorius azureus

Inlägg av Robert M »

Om du menar Exo Terras Monsoon 400 så skulle jag strängeligen avråda ifrån detta skräp.

Köpte detta " system" till mitt första terrarium, det gick inte mer än fyra månader innan farhågorna besannades.
Timerfunktionen slutade fungera, vilket resulterade i att hela tanken tömdes på en gång.

Då hade jag ändå läst på om detta sk "system" innan, det verkar som om det är en 50/50 affär i om man får ett fungerande system. ( Likt många av E.T's produkter )
Men liksom du så kände jag att det här var den enklaste lösningen då jag inte hade någon som helst erfarenhet av regnsystem sedan tidigare.

Håll dig ifrån Exo Terra, det är i varje fall min erfarenhet. Det finns så många fler tillverkare på marknaden som håller en mycket god och tillförlitlig kvalitet på sina produkter.
Thonybj
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2013
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av Thonybj »

Okej, tackar. Är inte andra system krångliga att installera, koppla in? Känns som man i mitt läge bara vill köpa något som bara är att fylla på vatten i och köra igång.

Thony
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: Sv: Dendrobates tinctorius azureus

Inlägg av MarcusL »

Milo skrev:Om du menar Exo Terras Monsoon 400 så skulle jag strängeligen avråda ifrån detta skräp.

Köpte detta " system" till mitt första terrarium, det gick inte mer än fyra månader innan farhågorna besannades.
Timerfunktionen slutade fungera, vilket resulterade i att hela tanken tömdes på en gång.

Då hade jag ändå läst på om detta sk "system" innan, det verkar som om det är en 50/50 affär i om man får ett fungerande system. ( Likt många av E.T's produkter )
Men liksom du så kände jag att det här var den enklaste lösningen då jag inte hade någon som helst erfarenhet av regnsystem sedan tidigare.

Håll dig ifrån Exo Terra, det är i varje fall min erfarenhet. Det finns så många fler tillverkare på marknaden som håller en mycket god och tillförlitlig kvalitet på sina produkter.
Jag kör mitt på en vanlig minuttimer istället för den inbygda då kan jag bestämma när det ska regna ist för hur ofta.

Alla har inte råd att köpa system för flera tusen och har man bara ett fåtal burkar så räcker ett monsoon.

Jag tycker du ska gå tillbaka med ditt system och reklamera det.

/Marcus
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Thonybj skrev:Okej. Tackar för info. Är de svåra att könsbestämma? Tänkte om man kör en hanne och en hona, lite tråkigt om det senare visar sig att de är av samma kön och blir aggressiva mot varandra.
Har även tittat lite på Dendrobates auratus den blå varianten. Antar att det är samma vad det gäller grupphållning av dessa?

Vet ni någon som föder upp dessa två arter inom 10-20 mil från Linköpingstrakten? Verkar som djuraffärerna kan ta hem, men är ju inte så säker på att de är så duktiga på att könsbestämma och så.

MVH

Thony
Min erfarenhet är att D.auratus funkar bra att hålla i grupp
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Jag hoppar in i denna tråd då min undran till viss del besvarats av Simon men jag undrar vad ni har för erfarenheter om att hålla Azureus tillsammans med Tumnaglarna.
Simon skrev:Jag hade förut ett azureuspar där honan var väldigt stor. Jag kunde inte ha dem tillsammans med några andra grodor. Inte ens av andra arter eftersom hon satte sig på allt som kom i närheten av hennes hane.
Men jag har hört att det kan gå bättre om man föder upp en grupp tillsammans ungefär som jsl beskriver.
Jag har två Azureus (ej könsbestämda) som går i ett 90x45x45 ET och funderar på om jag ska sätta in en grupp R. variabilis till dom. Eller om det är risk för att de råkar illa ut.
/ Johan
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Beror nog på azureushonan. Jag hade R.sirensis med Azureus och det funkade bra men då hade jag 3 hannar. Jag flyttade R.sirensis innan jag satte i honan så har ingen erfarenhet där.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Har hållit amazonica och variabilis tillsammans med tinctorius, leucomelas och auratus utan problem. Förutsatt att terrariet är inrett för båda arterna.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Jag ska inreda terrariet mer variabilis vänligt och prova. Tack
/ Johan
Åkesson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Kontakt:

Inlägg av Åkesson »

Thonybj skrev:Okej, tackar. Är inte andra system krångliga att installera, koppla in? Känns som man i mitt läge bara vill köpa något som bara är att fylla på vatten i och köra igång.

Thony
Jag kör med det stora systemet som Magnus säljer på Herperschoise.se
Har haft ett och samma system i 5 år nu, lätt att installera, aldrigt krånglat, låter inte allt för mycket.
Rekomenderas starkt.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"