Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Fjärrstyrning och övervakning av grodrummet (Nördvarning!)
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Re: Fjärrstyrning och övervakning av grodrummet (Nördvarning
Ja det är prognos i den xml som jag tipsade om. Vet inte om det finns andra varianter där också. Det är tre prognoser per dag de närmsta dagarna.
/Patrik
-
MartinF
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
För att förklara lite bättre hur systemet funkar
Basic du sätter en på och en av tid för en brytare för att styra belysning det e liksom GRUNDEN ok
Sen kommer finliret in i bilden där du kan lägga till events med IF trigger dvs säg att du vill ha 25+c i en burk
då kopplar då en tempgivare eller en givare som både ger dig ett temp och luftfuktighets värde
du får då 2 st "value" value1 = T value2 = LF på enhet T/F-givare1
Om du då har en trigger på att när value1 = 26 så kan du tala om att slå på fläkt A sen när nästa intervall träder in och Värdet då har fallit till tex 23 så slår den av fläkt A
på samma sätt kan du givetvis trigga ett evt regnsystem om luftfuktigheten sjkunker
Du kan även lägga in att om tex något händer o helt plötsligt är T 10 grader och LF är 30% så är det ju ganska glasklart att någon har kört in med en bil i ditt hus o ditt älskade grodrum ligger illa till så får du ett mail om att det är fara på färde. Du kan även lägga in sms för akuta ärenden men då krävs det ett 3gmodem alt mailto sms gateway
Hur och vad du vill kontrollera kontrolleras i sig enbart av hur stor din budget på brytare o givare är i slut ändan
Hoppas detta redde ut evt frågetecken eller det kanske bara skapade mera....
Basic du sätter en på och en av tid för en brytare för att styra belysning det e liksom GRUNDEN ok
Sen kommer finliret in i bilden där du kan lägga till events med IF trigger dvs säg att du vill ha 25+c i en burk
då kopplar då en tempgivare eller en givare som både ger dig ett temp och luftfuktighets värde
du får då 2 st "value" value1 = T value2 = LF på enhet T/F-givare1
Om du då har en trigger på att när value1 = 26 så kan du tala om att slå på fläkt A sen när nästa intervall träder in och Värdet då har fallit till tex 23 så slår den av fläkt A
på samma sätt kan du givetvis trigga ett evt regnsystem om luftfuktigheten sjkunker
Du kan även lägga in att om tex något händer o helt plötsligt är T 10 grader och LF är 30% så är det ju ganska glasklart att någon har kört in med en bil i ditt hus o ditt älskade grodrum ligger illa till så får du ett mail om att det är fara på färde. Du kan även lägga in sms för akuta ärenden men då krävs det ett 3gmodem alt mailto sms gateway
Hur och vad du vill kontrollera kontrolleras i sig enbart av hur stor din budget på brytare o givare är i slut ändan
Hoppas detta redde ut evt frågetecken eller det kanske bara skapade mera....
Be kind rewind.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
LarsÖs Excelblad ligger nu under Nyttigheter. Direktlänken är filer/CR5.xlsx.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
OK - Tack FrankD.FrankD skrev:LarsÖs Excelblad ligger nu under Nyttigheter. Direktlänken är filer/CR5.xlsx.
Då ska jag ge en första förklaring. Fråga om det är mer ni vill veta.
Den här filen läser mitt program av varje måndag natt.
De första tre tecknen i varje rad är koden som talar om vad som avses.
Sen kommer veckonumret när ändringen ska börja gälla.
(programmet vet ju vilken vecka som är på gång, och läser det ett veckonummer som är högre än så, så läser det inte resten av filen)
Värdena som kommer sedan är t ex 5 tider (tillslag,frånslag av brytare)
alternativt tempvärden som anger gränser,
eller lufttrycksgränser för att programmet ska veta om det är hög-eller lågtryck.
Sedan kollar programmet datorns klocka, och varannan minut kollar den vilka reläer (lyse/fläktar/regn) som ska vara på och vilka som ska vara av, och ändrar om det behövs.
Alla ändringar loggas på fil, liksom avlästa temperaturer och lufttryck.
/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: RE: Fjärrstyrning och övervakning av grodrummet (Nördvar
En fundering bara, om väderprognosen säger att det ska bli 30 grader låter ni det gå igenom då?
Sent from my wphone using Board Express
-
MartinF
- SDS-medlem

- Kontakt:
Den gör vad du säger till den o göra.
Be kind rewind.
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Re: RE: Fjärrstyrning och övervakning av grodrummet (Nördvar
Då bör du tala om för programmet att släcka lampor, starta fläktar mm för att kyla vid temperaturer över låt säga 28 grader.FredrikSp skrev:En fundering bara, om väderprognosen säger att det ska bli 30 grader låter ni det gå igenom då?
/ Johan
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Alltså: Man kan styra terrarierna till att efterlikna den väderlek som råder nu (=i realtid) i Costa Rica.
(Men då får man en tidsförskjutning som gör att terrariet har natt medan vi här är på väg mot eftermiddag...)
Eller man kan styra terrarierna efter den prognos som gäller för nästa vecka (Men varför skulle man vilja göra det?)
Eller, man kan skaffa sig en tabell över det normala förloppet under ett standardår i Costa Rica och köra efter denna. Det förutsätter inte någon uppkoppling till någon väderstation.
Soluppgång och -nedgång finns för olika delar av CR.
Regntiderna finns också (års- och dygns-) med vissa brister dock.
Temperaturen varierar inte lika mycket som här.
Vad som vore rätt mysigt vore om man kunde komma överens om hur de styrfiler skulle se ut, med vars hjälp man kunde emulera, säg Sipaliwindi, eller Bocas del Toro.
/Lars
(Men då får man en tidsförskjutning som gör att terrariet har natt medan vi här är på väg mot eftermiddag...)
Eller man kan styra terrarierna efter den prognos som gäller för nästa vecka (Men varför skulle man vilja göra det?)
Eller, man kan skaffa sig en tabell över det normala förloppet under ett standardår i Costa Rica och köra efter denna. Det förutsätter inte någon uppkoppling till någon väderstation.
Soluppgång och -nedgång finns för olika delar av CR.
Regntiderna finns också (års- och dygns-) med vissa brister dock.
Temperaturen varierar inte lika mycket som här.
Vad som vore rätt mysigt vore om man kunde komma överens om hur de styrfiler skulle se ut, med vars hjälp man kunde emulera, säg Sipaliwindi, eller Bocas del Toro.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
MartinF
- SDS-medlem

- Kontakt:
ok mina vänner nu börjar jag få en beta version klar så de som vill börja leka tidigare råder jag att gå in o köpa detta paket
https://www.m.nu/startpaket-raspberry-p ... vi4soovhp3
kommer lägga upp första imagen i början på nästa vecka
lets nööööööörd
https://www.m.nu/startpaket-raspberry-p ... vi4soovhp3
kommer lägga upp första imagen i början på nästa vecka
lets nööööööörd
Be kind rewind.
-
MartinF
- SDS-medlem

- Kontakt:
Ber om ursäkt för det inte hänt mkt senaste veckorna men haft mkt o göra med företaget som tur är
om någon har köpt prylarna som behövs o vill vara med o testa innan artikeln skickas in till pilgiftaren pma mig
om någon har köpt prylarna som behövs o vill vara med o testa innan artikeln skickas in till pilgiftaren pma mig
Be kind rewind.