Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fjärrstyrning och övervakning av grodrummet (Nördvarning!)

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: Fjärrstyrning och övervakning av grodrummet (Nördvarning

Inlägg av RicardH »

Om man med detta kan styra regn, ljus och dimma så är jag på. Om man dessutom kan få in väderdata från respektive land i enlighet med Österdahls föredrag om Klimat under groddagarnas lördagskväll, ja då är jag med! Behöver detta vara kopplat till en dator? Behöver det vara en Windovshistoria eller kan man använda Mac? Oavsett vilket OS, vilka versioner av resp. ?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

MartinF skrev:så lite så hoppas bara någon finer det intressant nog så de skaffar prylarna så min artikel kommer till nytta :)
Det kan du vara säker på. Jag vet inte hur länge jag har sprungit omkring med tanken "någon gång ska ta mig tid och ta fram en bra styrning via datorn". Tydligen behöver man bara vara tillräckligt slö för att saker och ting ska ordna sig av sig själva. :D
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Jag plockade fram den styrfil som mitt program använde för att anpassa klimatet till årets veckor. Om Frank talar om hur man bifogar EXCEL till en post så kan jag lägga in den här. /LarsÖ

PS "filtypen XLSX är inte tillåten"
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Prova byta filändelse till ett giltigt typ jpg. Sen får den sim laddar ned den ändra till xlxs hemma. Det är bra om du skriver original ändelsen.
/Patrik
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Alternativt kan jag lägga upp den under Nyttigheter och dessutom posta en länk här om jag får den i ett mail.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

FrankD skrev:Alternativt kan jag lägga upp den under Nyttigheter och dessutom posta en länk här om jag får den i ett mail.
Låter förnuftigt. Den är lite lång för en post i forumet.
Den behöver nog kommenteras mer, men det gör jag i nästa omgång.
/LarsÖ
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

RicardH skrev:Om man med detta kan styra regn, ljus och dimma så är jag på. Om man dessutom kan få in väderdata från respektive land i enlighet med Österdahls föredrag om Klimat under groddagarnas lördagskväll, ja då är jag med! Behöver detta vara kopplat till en dator? Behöver det vara en Windovshistoria eller kan man använda Mac? Oavsett vilket OS, vilka versioner av resp. ?
Vet inte hur det är med RXFcom men Tellstick kan med rätt tillägg läsa ut data från vädestationer. Och nu för tiden är inte sådana uppgifter direkt statshemligheter
Den här får utgöra ex. Costa Rica Där kan du sedan välja vilken väderstation. Det är samma teknik i dessa tilläggs appar som du har i din iPhone app när du anger plats för väder rapport.

Mesta som finns för "Home automation" bygger på Windows eller Linux och kräver någon form av processorkraft, lite lagringsyta med mer och behöver vara igång 24/7 för att styra intelligensen (programmet) och sändare/mottagare ( RXFcom t.ex ). En minidator som Raspberry Pi är billig och energisnål eller uttjänt laptop som man har kan också återanvändas. Det Martin sitter och gör är ett färdigt Linux paket för Raspberry Pi och RXFcom.
Möjligt att det kan justeras för att köras på en gammal pc eller mac om man har kunskap om Linux ( Kommentar på det Martin?)
Linux på Mac maskiner är det lite si och så med beroende på vilken processor och annat apple satt i.

//Håkan
Senast redigerad av 2 HåkanP, redigerad totalt 13 gång.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

yr.no har data gratis i xml-format.

Sök fram vad du vill ha och lägg sedan till varsel.xml i slutet så får du datat i xml-format, som man kan använda i sin dator för styrning.

ex:
http://www.yr.no/place/Costa_Rica/Alaju ... varsel.xml

Information om xml på yr.no (bara på norska)

http://om.yr.no/verdata/xml/
/Patrik
MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MartinF »

rfxcom kan läsa i princip allt ni vill o domotiga har stöd för det mest konstiga saker :)

Håkan jag kan med glädje back angående mitt påstående om den billiga CH t/F mätaren för nu när jag sätte mätarna lite mer seriöst så visar den rätta värden för terrariumen ibland ere asgött o ha FEL!
Be kind rewind.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Patrik:
<symbol number="3" name="Partly cloudy" var="mf/03n.34"/><precipitation value="0"/><!--
Valid at 2013-03-22T00:00:00
--><windDirection deg="60.4" code="ENE" name="East-northeast"/><windSpeed mps="1.4" name="Light air"/><temperature unit="celsius" value="19"/><pressure unit="hPa" value="1014.1"/></time><time from="2013-03-22T06:00:00" to="2013-03-22T12:00:00" period="1"><!-- Valid from 2013-03-22T06:00:00 to 2013-03-22T12:00:00

Tog just ut utsnittet ovan. Påminnner lite om lappgubben i Nikkaluokta som fyllde i väderjournalen en månad framåt...
Är det prognoser???
/LarsÖ
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"