Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Tumnagel

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Theod
Började med grodor år: 2013

Tumnagel

Inlägg av Theod »

Hejsan. Jag har precis gjort klart en burk till mina ödlor och tänkte nu göra en(till att börja med)till någon sorts tumnagel. Har ett exo terra 30x30x45 och undrar vilka som är lättast och billigast så man får lära sig. Samt hur många kan man ha på den ytan? Bör det finnas rinnande vatten eller räcker det med pöl? Har precis börjat intressera mig för grodor som jag aldrig trodde jag skulle göra :)
Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1981

Re: Tumnagel

Inlägg av Skrot-Nisse »

En trio Ranitomeya amazonica skulle funka, dom är ganska förlåtande.
Dessutom är dom ganske aktiva och utnyttjar gärna hela burken.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Eller dito R Variabilis Southern/Giant. Och du behöver ingen pöl eller rinnande vatten. Kan bli lite trångt i ett litet terrarie. "Bara" fukt.
Theod

Inlägg av Theod »

Okej. Amazonica låter väldigt intressant :) får nog bli förstagrodorna :) om några månader när man har allting klart :) tips på caresheet sidor?
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Sv: Tumnagel

Inlägg av JMild »

Pilgift.se var annars :grin:
Kolla under nyttigheter...

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Theod

Inlägg av Theod »

Blir ett gäng r.amazonica. Har ni några namn på bromelior som inte blir för stora för 30x30x45 :) och dom verkar inte vara så mycket på marken så hur mycket mark ska man ha? Blir bottenytan borträknad om man bygger upp med rötter ? Har planerat lite halvt i huvudet hur det ska bli. Gäller bara att överföra till verkligheten :)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

De håller på precis var de vill. ;) Mina ser jag rätt ofta längst ner där de troligen letar efter hoppstjärtar i lövskiktet. Som bottenyta brukar man räkna själva terrariets mått, så länge du inte fyller det helt och hållet med rötter vill säga. :) Lämpliga bromelior finns det många av. De går det säkert att få tag på på groddagen.
Theod

Inlägg av Theod »

Okej ja blir till att hämta ny burk på söndag så då börjas rengöring sen sker det saker :) har bara inte förstått det här med filmburkar. Ska det vara vatten i dom som hanen lägger yngel i? Kommer visserligen få hem ungdjur men planerat terrarie inför framtid :p vad bör jag tänka på när jag inreder till grodor?
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Theod skrev:Okej ja blir till att hämta ny burk på söndag så då börjas rengöring sen sker det saker :) har bara inte förstått det här med filmburkar. Ska det vara vatten i dom som hanen lägger yngel i? Kommer visserligen få hem ungdjur men planerat terrarie inför framtid :p vad bör jag tänka på när jag inreder till grodor?
Filmburkar med vatten i för grodorna att placera sina yngel i, och för R.amazonica som lägger äggen i vatten.
Torra burkar, horisontalt, vertikalt, på olika nivåer i terrariet för grodor att lägga ägg i. Hur dom ska placeras beror på art och/eller individ. Se undertecknads artikel i senaste Pilgiftaren.
/Bengt
Theod

Inlägg av Theod »

Okej tack för svaret :) är sjukt taggad med det här med grodor :) nytt och spännande :)
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"