Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Självförsörjande vivarium?
- TobiasB
- Började med grodor år: 2013
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Självförsörjande vivarium?
Hallå!
Jag har ett stort vivarium på 70x90x150 (150 cm i höjd alltså) där jag tidigare huserade en kameleont. Vivariet har ett rikligt bottensubstrat med fullt utvecklad förmultning. Spindlar, flugor, sniglar och andra småkryp lever och frodas och tar om hand om alla multnande växtdelar och annat.
Då min kameleont inte längre är i livet är min plan att göra om detta till ett hem för pilgiftsgrodor (antagligen Dendrobates Azureus). Min fråga är nu, tror ni att jag kan skapa ett helt, eller nästan, självförsörjande vivarium med avseende på födodjur? Att jag skulle kunna introducera hoppstjärtar och blomflugor till substratet och få dessa att föröka sig och bli mat till grodorna. Substratet huserar ju redan många djur.
Problemet är kanske eventuella vitamin och kalktillskott? Kanske kan detta lösas på annat sätt.
Jag har ett stort vivarium på 70x90x150 (150 cm i höjd alltså) där jag tidigare huserade en kameleont. Vivariet har ett rikligt bottensubstrat med fullt utvecklad förmultning. Spindlar, flugor, sniglar och andra småkryp lever och frodas och tar om hand om alla multnande växtdelar och annat.
Då min kameleont inte längre är i livet är min plan att göra om detta till ett hem för pilgiftsgrodor (antagligen Dendrobates Azureus). Min fråga är nu, tror ni att jag kan skapa ett helt, eller nästan, självförsörjande vivarium med avseende på födodjur? Att jag skulle kunna introducera hoppstjärtar och blomflugor till substratet och få dessa att föröka sig och bli mat till grodorna. Substratet huserar ju redan många djur.
Problemet är kanske eventuella vitamin och kalktillskott? Kanske kan detta lösas på annat sätt.
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Re: Självförsörjande vivarium?
Jag tror inte det fungerar. De kan äta väldigt mycket och tömmer nog snabbt bottenmaterialet på ätbart så du måste mata dem ändå
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Om du har exv. Ranitomeya sp kan hoppstjärtar mm. vara tillräckligt men som du själv funderar behövs näringstillskott oxå.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- TobiasB
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Grodorna äter konstant. Hoppstjärtarna hinner inte med ...
Du vill inte ha bananflugsodlngar i okontrollerad förökning av en rad skäl ...
Du vill inte ha bananflugsodlngar i okontrollerad förökning av en rad skäl ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Precis de kan sitta och äta i timtal så jag tror de behöver en större yta om det ska vara självförsörjade. Nu spekulerar jag ju bara för jag har inte provat men du kan ju prova och se. Skulle vara väldigt intressant om det fungerade
- TobiasB
Men Ranitomeya skulle alltså isåfall klara sig på enbart hoppstjärtar? Var kan man köpa hoppstjärtar? Tanken är att isåfall köpa födodjuren i god tid innan grodorna så dessa får bosätta sig ordentligt. Hoppstjärtarna har väll även, om jag fattat det rätt, möjligheten att även utnyttja substratets djup medan grodorna bara lever och äter på ytan.
Man skulle ju kunna börja i liten skala med t.ex. enbart två grodor.
Man skulle ju kunna börja i liten skala med t.ex. enbart två grodor.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
150 l substrat är ju rätt mycket, så hoppstjärtar och små gråsuggor kan ev. funka du kör med Ranitomeya eller Oophaga. Dendrobates tinctorius är för glupska. Blomflugor (= sorgmygg) som du nämner inledningsvis skulle jag inte testa. Om de trivs (vilket larverna endast gör i blött substrat med ruttnande rötter) angriper de växternas rötter och förökar sig alldeles för okontrollerat. Dessutom får hoppstjärtarna ett svårt liv när det finns massvis med sorgmyggslarver i substratet. Bananflugor funkar inte heller, precis som Ricard skrev. Men, som sagt, hoppstjärtar och gråsuggor kan vara en möjlighet. Chansen blir större om du släpper in några olika arter hoppstjärtar.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- TobiasB
Tack för bra och informativa svar!
Från min lokala djuraffär (Djurmagazinet) kan jag varken få hoppstjärtar eller gråsuggor. Affären erbjuder även bara de vanligaste Dendrobatiderna och varken Rantinomeya eller Oophaga. Går kanske att beställa hem om man väntar. Kanske är det bättre att vända sig annanstans för både foder och grodor?
Från min lokala djuraffär (Djurmagazinet) kan jag varken få hoppstjärtar eller gråsuggor. Affären erbjuder även bara de vanligaste Dendrobatiderna och varken Rantinomeya eller Oophaga. Går kanske att beställa hem om man väntar. Kanske är det bättre att vända sig annanstans för både foder och grodor?
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Du har inte angivit i kontrollpanelen vart du bor. Det finns säkert någon i din närhet du kan få ett gäng hoppstjärtar av. Annars är det ju groddagen den 2-3 mars. Där om du säger till i förväg du kan köpa av någon. För att få tag i andra varianter brukar jag kolla på länken högst upp till höger i grodinventering. Där skriver medlemmarna in vilka grodor man äger, så då kan man se vilka man kan PM för att kolla om de har några till salu som man är intresserad av.
/Patrik