De artiklar du har skrivit och publicerat är mycket inspirerande vilket jag har framfört till dig förut. Med fler som du så kommer det att bli finfint det här. Min poäng är att vi inte googlar igång hobbyn utan odlar och bygger igång den med god dokumentation av vad vi de facto har hemma. Det ger en trovärdig storry. Det är min poäng. Tycker du är ett kalasbra exempel på det Pny! Du är säkert också, enligt egen utsago, en av dom privatpersoner som gjort mest för pilgiftshobbyn de senaste två åren, det skriver jag gärna under på!
Tummen bidrar till en trevli stämning på detta forum, inte tu tal om saken! Om jag har några invändingar mot något, tar jag det i pm-form. Inte i offentliga trådar. Om min linje att vi måste börja ha grodor, och inte bara snacka om grodor, hade varit specifikt inriktat på en person, så hade jag inte kommunicerat det med en viss nedlåtande ton utan med tydlig klar stämma. Jag är ju själv en av dem som måste skärpa mig om jag vill se fler dendrobatburkar i min byggd. Min kritik drabbar främst mig själv.Pny skrev:Jag tycker mig också ana en viss nedlåtande ton mot tummen som trots bristande erfarenhet gör allt han kan för att bidra till sidans utveckling...
Och jag vill gärna stämma in i det tacket! Det första exemplet som dyker upp är Carlssons alster som är ... jobbigt inspirerande! Man vill liksom bygga vattenbäckar i varenda burk nu! Sen till er som ännu inte testat: har du en vanlig digitalkamera, har den snudd på alltid en enklare filmfunktionalitet som är helt funkis för Youtube. Kör hårt!Pny skrev:Jag vill också passa på att tacka och berömma alla som startat trådar med bilder eller filmer under "Medlemmarnas djur och terrarium", då dessa är mycket inspirarande!
Håller med till fullo och hoppas du inte menar att jag rackar ner på folk som försöker. Då får vi en trevlig stund i bilen i morgon ... Skämt å sido. Jag delar din poäng till 100%!Pny skrev:Min fråga var hur vi skall inspirera andra att göra detsamma(!) inte hur vi skall racka ned på dom som försöker!
Det skall jag givetvis försöka svara på. Jag är, precis som du, väldigt upprymd över den fart och fläkt vi ser på din sida. Se gärna efter hur många gånger jag loggar in/dag så förstår du att jag spänt följer utvecklingen ... Att vi har 932 besök på en vecka är jättebra och om jag vore du skulle jag också vara glad och stolt över det MEN tråden handlar om hur vi för grodhobbyn framåt och då behöver vi komma vidare från snack till handling. Det är väl mest min poäng. Tittade under medlemmar och listade efter antal inlägg. De som skrivit över 10 inlägg är 39 till antalet, vilket jag gärna medger, förvånade mig positivt. Jag backar gärna, eller rättare sagt, jag delar gärna entusiasmen över att vi har ett fungerande pilgiftsforum. Det har saknats för jag försökte få igång trådar på SDS för några år sedan man gav upp när inga andra loggade in och frågor och samtalsämnen föll som döda paddor. Jag får väl luta mig mot det du skrev i ditt initierande inlägg:Pny skrev:Nu är du inte rättvis... Jag som kan se statistiken kan avslöja att det är 71 st av våra registrerade medlemmar som varit inloggade denna månad, utöver det en massa "lurkers"... bara förra veckan hade vi så mycket som 932 besök. Jämför det med SDS eget forum eller någon av de nu nedlagda privata grodforumen så måste det ses som en framgång. Vad förväntar du dig???
Det kanske är lite tidigt att säga att vi lyckats med detta, men jag känner iallafall att vi är en god bit på väg..
Utifrån det konstaterandet tror jag att nästa steg är att fler och fler gör som du Pny och visar vad man har. Det inspirerar till egna grodäventyr. Kanske är det också som PittoresktMangel säger tidigare i tråden - folk avskräcks av flugodlingstvånget. Om så är fallet tror jag man kan lösa det genom att exv. prenumerera. Jag har testat det, inte för att jag är utan flugor men för att se om det går att ha det så. Det funkar faktiskt men man är ju beroende av att någon annan persons rutiner fungerar.
Skall vi puffa pipa nu?
Brasklapp att fundera på över natten:
SDS håller på att kolapsa. Varför skulle inte vi kunna vara Sveriges Dendrobatiska Sällskap? I praktiken är vi ju det. Sverigeboende (de flesta), Dendrobates-intresserade och absolut ett sällskap!
Pny, du äger och sköter sidan som du vill, men vi förvaltar traditionen bakåt. Det formella gällande föreningsstruktur kan hållas på minsta möjliga nivå med en styrelse som har möten (telefon) en gång/år. Tänk om denna sida kunde haft en underrubrik i stil med
www.pilgift.se - en levande del av SDS
Förstår att det är omtumlande förslag men om denna sida och SDS drivs av att inspirera för dendrobates vore väl detta en angelägen sak?