Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nytt grodterrarium 65x35x50
- tegnér
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 36 gånger
- Har fått tack: 28 gånger
- Kontakt:
Re: Nytt grodterrarium 65x35x50
Kan rekommendera att gå in och requesta orkidéer från orikeprat.se också, så har jag hittat många fina masdevallior.
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Jag höll lite koll på den sidan förut, väldigt bra och roligt forum med massor av bilder och info. Men deras auktioner tenderade att spåra ur och det blev oftast dyrare att köpa från privatpersoner på hemsidan än att beställa från Holland eller Tyskland.Kan rekommendera att gå in och requesta orkidéer från orikeprat.se också, så har jag hittat många fina masdevallior.
Ska ta det lugnt med fler inköp, börjar bli rätt fullt i terrariumet och växterna kommer förhoppningsvis växa till sig inom en halvårsperiod borde första rensningen av växter ske är min gissning.
Ska försöka hålla rent runt endel stenar och runt orkideerna. Sedan låta de olika klätterväxterna jag har av tex Begonia och Ficus inta övriga bakgrundsytor.
- Bilagor
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Allt knallar på, händer inte så mycket i terrariumet.
Har fått lite problem med flugodlingarna men det kommer nog lösa sig, har mycket hoppstjärtar att mata med så det kommer nog gå bra.
Måste berätta att jag fortfarande har 2st grodyngel kvar. De är från mina Varadero som oförklarligt gick bort. Dessa egg lades i mitten av mars. Men dessa två yngel har fortsatt simma runt och jag har matat och kollat till dem ca 1-2gånger i veckan. Så nu plötsligt har en bestämt sig för att bli groda!!!
Har fått lite problem med flugodlingarna men det kommer nog lösa sig, har mycket hoppstjärtar att mata med så det kommer nog gå bra.
Måste berätta att jag fortfarande har 2st grodyngel kvar. De är från mina Varadero som oförklarligt gick bort. Dessa egg lades i mitten av mars. Men dessa två yngel har fortsatt simma runt och jag har matat och kollat till dem ca 1-2gånger i veckan. Så nu plötsligt har en bestämt sig för att bli groda!!!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Roligt att de bestämt sig för att kliva upp.Illustratören skrev: Så nu plötsligt har en bestämt sig för att bli groda!!!
Vad är det för smalbladig växt på bakgrunden i terrariet? Den ser trevlig ut!
/Johan
/ Johan
- Illustratören
- SDS-medlem

Tog nästan ett år =-)Härligt! grattis!
Hade andra yngel från samma kull och de klev upp på 4mån, men dessa var sega rackare.
Roligt att de bestämt sig för att kliva upp.
Vad är det för smalbladig växt på bakgrunden i terrariet? Den ser trevlig ut!
/quote]
Det är lite Mediocalcar decoratum och Nanodes porpax. Fick två knytnävsstora plantor av dessa och de föll isär när jag rensade dem från vitmosse substratet de var planterade i. Så jag planterade de små planterna i olika nivåer och belysning, då borde några klara sig ifall de är kinkiga.
- Illustratören
- SDS-medlem

Nu har januari gått och det knallar på.
Misstänker att den smala grodan strykt med, men jag är inte 100% säker.
Har dock sett tre stycken samtidigt och det verkar endast vara de tre individerna som gör sig synliga och jag ser dom alltid på samma plats under dagen. På morgon och kväll hoppar dock grodorna runt mer och en av dem rör sig i hela burken medan de andra har sina små områden i var sitt hörn.
Spelandet fortsätter, oftast morgon, kring lunch och efter det att ljuset börjat dimmas ner. Ljudet från grodorna är väldigt tyst så jag hör det bara när inte tv eller stereo är på dvs väldigt sällan =-)
Är hemma och sjuk därav har jag suttit i arbetsrummet och lyssnat grodor och kollat till dem. Det är väldigt väldigt sällan man inte ser någon groda trotts att de har massor av gömställen.
Växterna mår riktigt bra nu.
En gammal orkidé som jag plockat med från kontorsterrariumet och räddat från en säker död har börjat visa tecken på liv igen. Det har börjat växa ut nya blad och man ser på den att den stortrivs.
Bromeliornas skott har verkligen tagit sig och om några veckor kommer de fylla ut med grönskande nya blad. Dessutom börjar mossan breda ut sig och jag tror tandborsten måste fram för att rensa bort lite på endel stenan som riskerar att täckas annars.
Har sett att det är några sorters orkideér som kommer blomma inom några veckor. Och en har blomknoppar som förmodligen slår ut i morgon eller övermorgon.
Misstänker att den smala grodan strykt med, men jag är inte 100% säker.
Har dock sett tre stycken samtidigt och det verkar endast vara de tre individerna som gör sig synliga och jag ser dom alltid på samma plats under dagen. På morgon och kväll hoppar dock grodorna runt mer och en av dem rör sig i hela burken medan de andra har sina små områden i var sitt hörn.
Spelandet fortsätter, oftast morgon, kring lunch och efter det att ljuset börjat dimmas ner. Ljudet från grodorna är väldigt tyst så jag hör det bara när inte tv eller stereo är på dvs väldigt sällan =-)
Är hemma och sjuk därav har jag suttit i arbetsrummet och lyssnat grodor och kollat till dem. Det är väldigt väldigt sällan man inte ser någon groda trotts att de har massor av gömställen.
Växterna mår riktigt bra nu.
En gammal orkidé som jag plockat med från kontorsterrariumet och räddat från en säker död har börjat visa tecken på liv igen. Det har börjat växa ut nya blad och man ser på den att den stortrivs.
Bromeliornas skott har verkligen tagit sig och om några veckor kommer de fylla ut med grönskande nya blad. Dessutom börjar mossan breda ut sig och jag tror tandborsten måste fram för att rensa bort lite på endel stenan som riskerar att täckas annars.
Har sett att det är några sorters orkideér som kommer blomma inom några veckor. Och en har blomknoppar som förmodligen slår ut i morgon eller övermorgon.
- Illustratören
- SDS-medlem

Tittade till burken på morgonen och såg fyra små grodor tittandes på mig.
Ingen var undernärd eller såg ut att må dåligt, fan va skönt att alla lever.
Ingen var undernärd eller såg ut att må dåligt, fan va skönt att alla lever.
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Re: Sv: Nytt grodterrarium 65x35x50
Satt varje morgon kl 8 med mobilen fasttejpad på chazutaburken och streema bild till datorn med hjälp av en app. Efter 8-9 dagar såg jag dom båda. Känslan är obeskrivlig och skulle man förklara den för utomstående skulle dom undra vad det är för fel på en.
Kul att du hittat alla.
Kul att du hittat alla.
- Illustratören
- SDS-medlem

Ha ha ha.. ja många fattar inte ens varför man vill ha små små grodor i ett glasterrarium hemma.Satt varje morgon kl 8 med mobilen fasttejpad på chazutaburken och streema bild till datorn med hjälp av en app. Efter 8-9 dagar såg jag dom båda. Känslan är obeskrivlig och skulle man förklara den för utomstående skulle dom undra vad det är för fel på en.
Kul att du hittat alla.
Känns bra att grodorna mår fint. Nu behöver jag inte ändra någonting i terrariumet och växtligheten börjar ta sig. Så jag kommer inte behöva störa dem i onödan, vilket känns jätteskönt.
Första orkidé blomman har slagit ut, Restrepia purpurea visar sin skönhet.