Tänkte höra om lite praktiska tips från er som tidigare varit i Hamm. Exempelvis...
Tar utställarna kort? Finns det annars bankomat i mässhallen? Klarar man sig på engelska i dialog med utställarna? Fotografering verkar vara förbjudet. Annat som är bra att veta?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tips inför Hamm
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Re: Tips inför Hamm
Det blir varmt. I september har de sommar och då är det shorts som gäller. Engelska funkar bra i många fall och hjälpligt i sämsta. Annars är det alltid någon välvillig vid bordet som bistår med tolkning. Jag och de jag rest med har alla tagit ut cash och rest in med den i Tyskland. Fota inte. Förbjudet.
Ha med friggo i storlek som du kan bära runt på. Förslagsvis är en kylväska rätt bra.
Ännu bättre är om du känner någon som har bord. Då kan du om de är goda nog, låta väskan parkera hos dem medan du går runt och spanar.
Åker du själv eller i sällskap?
Mvh
Ricard
Ha med friggo i storlek som du kan bära runt på. Förslagsvis är en kylväska rätt bra.
Ännu bättre är om du känner någon som har bord. Då kan du om de är goda nog, låta väskan parkera hos dem medan du går runt och spanar.
Åker du själv eller i sällskap?
Mvh
Ricard
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Re: Sv: Tips inför Hamm
Jag åker nog själv och till eventet nästa helg. Ska plocka upp en beställd burk från Dendroshop bl.a. Tack för tipsen.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Om du känner honom bra nog kan du dessutom tillsammans med honom komma in i förtid, när de släpper in säljarna. I alla fall var det så når jag var där sist. Med tanke på att det någon timme efter allmänt insläpp kommer att bli 4 människor per kvadrat är det en STOR fördel. Slösa inte bort den där tiden i så fall. Annars kommer du att ångra det.Hulteke skrev:Ännu bättre är om du känner någon som har bord. Då kan du om de är goda nog, låta väskan parkera hos dem medan du går runt och spanar.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
PelleB
- Styrelse

- Började med grodor år: 1980
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 79 gånger
Jag har för mig att reglerna säger att man inte får bära omkring på djuren, därför har dom djur-inlämning vid en informationsdisk där man kan ställa sin frigolitlåda med djur. Dock går många omkring med små lådor, och ofta en kylväska. Men jag har för mig jag har läst någonstans att man inte får gå omkring med djuren enligt upsatta regler.
/Pelle
/Pelle
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Huvudsakligen är det cash som gäller. Bankomat finns inte i hallarna, utan du måste hitta en i närheten. De finns, men sedlar kan fort ta slut. Generellt är det "halvt" ovanligt att man tar kort i tyskland, även om det blir bättre och bättre.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
-
småkrypet
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Det finns bankomat i mataffären alldeles intill - tvärs över parkeringen du hittar om du går till höger när du kommer ut och fortsätter till mässbyggnadens slut.
Det är bara något hundratal meter, men som sagt å kan sedlar ta slut...
Den hittade jag när jag handlat lite mer än jag tänkt mig.
Det är bara något hundratal meter, men som sagt å kan sedlar ta slut...
Den hittade jag när jag handlat lite mer än jag tänkt mig.
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Stort tack för alla tipsen, de var värdefulla. Hamm var en riktigt cool upplevelse och även om jag förväntade mig att det skulle vara stort var det nog större än jag trott ändå. Två timmar innan insläpp ringlade sig kön lång, som värsta fotbollsmatchen och bara någon timme in på mässan så var det som någon ovan nämnde, ca 3 pers per kvadratmeter. Kom iallafall hem med en ny burk, inredning till den, fläktar, silikon, Ben's Rainforrest gegga och sist men inte minst ett par (1.1) Benedicta. Det var många som sålde just dessa så det blev lite av ett priskrig, från 110 ner till 40 Euro. Fick för första gången se Pamapas Hermosa morphen också och den var fin men inte tillräckligt för de nästan 200 Euro extra stycket.Synd att man varken får fota eller filma för detta spektakel skulle man definitivt vilja förmedla. Rekommenderas å det varmaste även om resan både är lång och kostsam.