Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nytt grodterrarium 65x35x50
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Nytt grodterrarium 65x35x50
Sikatop seal, vet inte exakt vad det är för något. Men det fungerar och är beprövat.
Man tar bara och använder det enl beskrivningen/manualen, sedan tillsätter man pigment (natur pigment/giftfria). Sedan är det bara att gå bananas med cellplast och måla det med Sika.
Fler sika bakgrunder:
http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f ... a&start=50
http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f ... ika#p30158
Man tar bara och använder det enl beskrivningen/manualen, sedan tillsätter man pigment (natur pigment/giftfria). Sedan är det bara att gå bananas med cellplast och måla det med Sika.
Fler sika bakgrunder:
http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f ... a&start=50
http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f ... ika#p30158
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Jag använde Nitor färgpigment, finns på Bauhaus.
Färgerna jag använde var järnoxid, titanvit, terrakotta, umbra och ockra. Pratade med en som gjort flertalet bakgrunder till akvarier och han sa att så länge jag inte kör med gröna, blå eller knallgula färgpigment utan håller mig till naturfärgerna så är jag på säkra sidan. Vet inte hur sant det är, men Sune Holm körde också på det spåret.
Färgerna jag använde var järnoxid, titanvit, terrakotta, umbra och ockra. Pratade med en som gjort flertalet bakgrunder till akvarier och han sa att så länge jag inte kör med gröna, blå eller knallgula färgpigment utan håller mig till naturfärgerna så är jag på säkra sidan. Vet inte hur sant det är, men Sune Holm körde också på det spåret.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Froggyboy
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 2 gånger
- Kontakt:
Tackar, tyvärr har vi inget Bauhaus här. Hittar det säkert på nätet.....
/Mattias
-
Jockson
- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
Om jag förstått det rätt så blandar du ett ganska mörkt färgpigment med sika, som du sedan målar stenarna en eller två gånger med.
Efter det torkat så målar du de ljusare lagrerna med sika+pigment också eller bara med färg?
Efter det torkat så målar du de ljusare lagrerna med sika+pigment också eller bara med färg?
- Illustratören
- SDS-medlem

Jag gjorde ju lite fel i början, men jag kan berätta hur jag skulle gjort och som jag gjorde för att rätta till missen med att måla ett ljust lager först.
Så här skulle jag göra:
1. Hugg ut/forma frigoliten
2. Finlira med värmepistol & jämna till
3. Måla ett grundlager med mörka pigment så det täcker allt (inga porer eller missar)
4. Måla ett till grundlager med mörka pigment
5. Måla ett ljusare lager som inte går ner i alla springor
6. Måla ett sista lager på topparna av stenarna
Alternativt:
3. Måla ett grundlager med mörka pigment så det täcker allt (inga porer eller missar)
5. Blanda till en sats ljusa pigment och en med mörka och måla vått i vått. Måla snabbt allt mörkt och sedan måla de ljusa partierna vått i vått. Då uppstår inga skarpa färgkanter.
Så här skulle jag göra:
5. Måla ett ljusare lager som inte går ner i alla springor
6. Måla ett sista lager på topparna av stenarna
Alternativt:
5. Blanda till en sats ljusa pigment och en med mörka och måla vått i vått. Måla snabbt allt mörkt och sedan måla de ljusa partierna vått i vått. Då uppstår inga skarpa färgkanter.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Brukar finnas på vanliga färgaffärer. Följ sen Illustratören´s råd om färger på pigmenten, då det ofta är massa annat iblandat i dom färgerna som inte är naturfärger.
- Illustratören
- SDS-medlem

Allt tickar på, endel växter ser ut att dö medan andra stortrivs.
De gröna bromeliorna med blå blommor stortrivs medan andra bromelior håller på att förmultna. Bakgrundsplattan och sidoplattorna är bara "blöta" på morgon och kvällen då regnsystemet inte dränker dem med vatten utan bara fuktar dem. Tror bakgrunden skulle vara kanon för lite små orkideer att fästa på.
Tittade till grodorna extra noga och fick faktiskt syn på alla fyra, de tre som jag såg helt såg alla fina ut.
De gröna bromeliorna med blå blommor stortrivs medan andra bromelior håller på att förmultna. Bakgrundsplattan och sidoplattorna är bara "blöta" på morgon och kvällen då regnsystemet inte dränker dem med vatten utan bara fuktar dem. Tror bakgrunden skulle vara kanon för lite små orkideer att fästa på.
Tittade till grodorna extra noga och fick faktiskt syn på alla fyra, de tre som jag såg helt såg alla fina ut.
-
Jockson
- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
Jag gissar på att det är färgpigment i pulverform som du använder?
Tror ni att det finns något substitut till sikatop seal, det verkar nämligen omöjligt att få tag på just det här i stan, men borde finnas något liknande man kan använda?
Tror ni att det finns något substitut till sikatop seal, det verkar nämligen omöjligt att få tag på just det här i stan, men borde finnas något liknande man kan använda?