Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nytt grodterrarium 65x35x50

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören »

Vaknade tidigt idag och smetade på ett lager mörk sika.
Märkte att det var bättre att måla dig högdagrar än att försöka sig på att fylla håligheterna i bakgrunden. Så jag målade ett mörkt lager över hela bakgrunden.
Sen tog jag och målade ljusare på topparna av stenen. Blev ett ok resultat och tog ca2tim av målande. 1tim på förmiddagen och en på kvällen när första lagret torkat.

Det blir mycket hoppyta och gömställen när stenbakgrunden och modulerna är på plats i burken.
Limmade dit andra delen av fronten och nedre glidskenan till dörrarna.
Så imorgon kan jag limma dit vetnilationsnätet.
Bilagor
bakgrundsmoduler.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Froggyboy
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Froggyboy »

Snyggt som fxxn !!
/Mattias
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Snyggt som fxxn !!
Ja, de blev bra. Blev ganska ville få den där bruna lerstenensfärgen som man kan se på djungelbilder, likt blöta stenar nära en bäck eller flod i Peru.

Idag borrade jag hål för genomföringarna till regnsystemet och limmade ventilationen i fronten på plats.
Imorgon blir det limma ventilationen i toppen och lite småfix. Har inte bestämt mig vad jag ska göra med den där ventilationshålet på kortsidan?! Sätta ventilationsnät eller bygga för med modul?
Misstänker att det blir för mycket ventilation om jag sätter nät på kortsidan med, vad tror ni?
Bilagor
limma1.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
per08
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 16 gånger
Har fått tack: 24 gånger

Inlägg av per08 »

Det blir kanon,ska du lacka modulerna ? isåfall med vad för lack.

MvH Per
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Det blir kanon,ska du lacka modulerna ? isåfall med vad för lack.

MvH Per
Så vitt jag vet så behövs modulerna inte lackas. Så jag kommer låta dem vara, bara skölja och borsta av dem innan de limmas på plats i burken.

Glömde nämna att jag fick hem ett gäng svarta filmburkar med lock ca20st. Ska placera ut ett gäng i burken när allt är på plats.
Beställningen från Bens jungle skickades igår så den borde vara framme innan helgen så jag kan limma xaxim plattorna på plats och lägga in ett lager bottenmaterial.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Moduler på plats.
Ena modulen fick byta plats och den monterades för ventilationshålet på högersidan, så nu är det igenbommat. Man kan se på frigolitbilden hur det var tänkt och sedan hur det blev.
Var lite knepigt att få det att bli riktigt snyggt och fantisera vart växterna ska vara, hur det skuggas och hur det kommer vilja växa. Tror det blev bra i slutändan.
Har även limmat stödlister i toppen åt vetilationsnätet som ska sitta där. Dessutom han jag måla ett lager sika på bottenplattan. Ska måla ett lager till imorgon sedan håller jag tummarna att Bens paket dyker upp.
Bilagor
gegga1.jpg
per08
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 16 gånger
Har fått tack: 24 gånger

Inlägg av per08 »

Det blir jättesnyggt,,,,,
Det är precis som du skriver,man ser framför sig hur det ska se ut.Men det blir en hel del ändringar o funderingar,
innan man blir nöjd.
MvH Per
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Sv: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av MattiasS »

Ser jäkligt snyggt ut. Det där kan inte bli annat än bli succé.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Har inte hänt så mycket, ventilationsnätet i toppen är på plats och en slang är inpressad i avloppshålet. Slangen är kraftigt böjd så när vattnet når hålet blir det hävert och överskottsvattnet sugs ur terrariumet.
Fick svar från Peruvian frogimport igår, var inte så lovande. De grodor jag ville beställa fanns det endast enstaka grodor av tyvärr, jag ville ju ha 4st individer :-(
Men han kanske kunde ordna så han fick ihop 4st, hur han nu gör det?!? Jag var noga med att jag ville ha tre fina exemplar så vi får se.
De grodor jag tänkte beställa var sirensis Divesoria eller orange men det ser som sagt mörkt ut. Skickade att jag även kunde tänka mig 4st reticulata ifall han hade det. Men då tiden är knapp och Peruvian inte är de snabbaste på mailkontakt kan det sluta med en tom burk i några månader.

Hoppades på att jag skulle få hem Bens jungle prylarna, men även det går trögt och emot projektet. Grejerna skickades den 18 och nu är det 22, fortfarande tomt i brevlådan?! Svenska posten alltså.
Så det är bara att hålla tummarna att allt kommer imorgon...... suck!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Fick svar från Peruvian frogimport, det gick inte att få tag i fyra sirensis. Tråkigt tråkigt, tråkigt :-(

Men man kan inte få allt här i livet, han kunde ju ordna fyra fina R. reticulata så jag får nöjja mig med dom. Är ju en kanongroda det med och de kanske kommer få det bättre i burken.
Bild
Hoppas bara jag hinner klart, annars får grodorna bo i karantänburk till söndag eller måndag. Allt hänger på posten och om jag får bakgrundsmaterialet imorgon.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"