Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Planer på ett terrarie

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Joda

Planer på ett terrarie

Inlägg av Joda »

Jag planerar mitt första terrarie bygge men eftersom jag är helt ny på området tänkte jag höra vad experterna tror om mina idéer. Jag har gjort en liten modell med mått jag tror kan funka där jag tog fasta på den lutande framsidan, det verkade smidigt. Vad tror ni om ventilationen? Jag har tänkt mej nät eller hålplåt i öppningen i fronten och eventuelt fläktar i taket, skulle det kunna funka? Jag funderar också på hur bra eventuella invånare i terrariet klättrar, behöver man täcka öppningen för ljusrampen så att de inte kommer upp där?
Bilagor
SketchUp model.
SketchUp model.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Planer på ett terrarie

Inlägg av JMild »

Om jag var lika händig som du skulle jag passa på att göra en falskbotten av glas när jag ändå höll på (ref. Dendroshop.de till exempel). Jag ser inte att du gjort det på skissen iallafall. Det blir ju då också ett naturligt dike i framkant och dreneringen (då man gör falskbotten lutande) löser sig själv. Jag skulle dessutom definitivt göra burken flugsäker (och därmed grodsäker :-). Stort lycka till och det finns många kunniga i föreningen som dessutom har mkt mer erfarenhet än en rookie som mej själv.
Joda

Re: Planer på ett terrarie

Inlägg av Joda »

Är det en falskbotten man ser på L. Österdahls bilder i "My Tanks" under nyttigheter?
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Sv: Planer på ett terrarie

Inlägg av JMild »

Har svårt att se. Kolla under länkar och gå in på Dendroshop.de och titta på deras Dendro terrarium. Har själv beställt ett sådant då jag ännu inte är redo för egen glashantering;-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"