Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ranitomeya till Tropiska växthuset i Uppsala?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Ranitomeya till Tropiska växthuset i Uppsala?

Inlägg av Simon »

Sedan ett par år tillbaka finns det en stadig population av E. anthonyi som förökar sig i Uppsala botaniska trädgårds tropiska växthus. Dessa donerades av föreningsmedlemmen "Carlsson". Dessa har varit mycket uppskattade, speciellt av barnfamiljer som får ett mycket mer spännande besök när de kan försöka lokalisera de små visslande grodorna.

Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att sätta ut en lämplig Ranitomeya-art också. Det måste vara en art som kan föröka sig under rådande förhållanden och som är så pass vanlig i föreningen att man kan få ihop tillräckligt många. Jag tror att man behöver minst 10 stycken för att de ska kunna ta sig bra. Får man ihop 20 stycken kan man sätta ut dem både i "Regnskogen" och i "Victoriasalen". I båda rummen finns bromelior och klimatet är lämpligt. Flest bromelior finns i "Regnskogen" där vi har ett epifytträd. Dessutom har jag i år satt ut bromelior på fler träd i rummet med tanke på detta projekt. Totalt finns det uppskattningsvis ca 40 bromeliarosetter i det rummet.

Den art som jag tror skulle fungera bäst är R. imitator eftersom de matar sina yngel med foderägg och är ganska vanlig. Kanske skulle också R. amazonica "Franska Guayana" också fungera, även fast de inte lägger foderägg, eftersom de är så pass produktiva.
I grodinventeringen är R. imitator "Varadero" och R. amazonica "Franska Guayana" de vanligaste Ranitomeya-arterna i föreningen.

jag tänkte såhär. Finns det intresse av att donera djur av någon av dessa två varianter för utsättning i växthuset?
Skriv i denna tråd och säg vad du tycker och om du kan bidra så summerar vi efter ett tag vad som verkar vara genomförbart. Kanske kan vi i så fall göra en utsättning i samband med groddagen i Uppsala om en månad.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
MickeB
Började med grodor år: 1990

Re: Ranitomeya till Tropiska växthuset i Uppsala?

Inlägg av MickeB »

Hej Simon
Det tycker jag vore jättekul att få ut en till art i Uppsala botaniska, jag har tyvärr inga ungar ÄN att bidra med men det simmar lite yngel i burkarna (R. Amazonica "F G ") och jag skuffar gärna till ca 5 st om det skulle bli till någon nytta?

Mvh Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Jättebra Micke!
Hulteke skrev:
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Härligt insiativ Simon. Om det är så att någon där ute inte vill göra sig besväret med att dra upp yngel för att sen skänka bort grodorna. Men en dock kan tänka sig att skänka bort yngel. Så kan jag tillsammans med barnen på fritidset där jag arbetar ta mig besväret att dra upp dom för utplantering i växthuset.

Johan
/ Johan
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

Är det ingen annan i Uppsala /Stockolmstrakten som kan tänka sig att skänka lite grodor till vårat växhus i Uppsala?

/Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jag tänker ha med mig R. imitator Varadero till groddagen. Om jag inte säljer alla får de gärna stanna kvar i Uppsala men det är ju bara en idé om de blir tillräckligt många och inte blandas med en annan variant.
Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1981

Inlägg av Skrot-Nisse »

Jag kan skjuta in några "amazonica FG", men har inga stora nog till groddagen.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Simon »

Så om vi summerar så får vi antingen hoppas att Frank säljer jättedåligt med Varadero på groddagen ;) eller så kanske det kan bli 'FG' vid ett senare tillfälle. Vi släpper i alla fall detta för denna gången.
Hulteke skrev:
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"