Är kanske ännu mer nybörjare på just grodor , ca 1 år nu. Men har haft massa annat roligt i terrarier innan. Min burk är 1000 bred 800 hög & 500 djup. Körs ochså med två fläktar som suger luften ur terrariet , dessa är 24 volt som går på 12 volt , 80mm x 80 mm data fläktar. Sen har jag två andra större fläktar 120mm x120mmsom sitter precis bakom skjutglasen i taket ( har löst innertak med alla grejer på/ i ) för att röra runt luften och hålla framrutan immfri, dessa går ochså på lägre volt än dom är avsedda för . Men detta verkar funka väldigt bra faktiskt, har 93-97 % och 26-28 C (4 graders nattsänkning) hela tiden men aldrig någon imma på framrutan
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Helt grön praktiskt!
-
ernst the frog
- Började med grodor år: 2008
Re: Helt grön praktiskt!
Håller med frank här.
Är kanske ännu mer nybörjare på just grodor , ca 1 år nu. Men har haft massa annat roligt i terrarier innan. Min burk är 1000 bred 800 hög & 500 djup. Körs ochså med två fläktar som suger luften ur terrariet , dessa är 24 volt som går på 12 volt , 80mm x 80 mm data fläktar. Sen har jag två andra större fläktar 120mm x120mmsom sitter precis bakom skjutglasen i taket ( har löst innertak med alla grejer på/ i ) för att röra runt luften och hålla framrutan immfri, dessa går ochså på lägre volt än dom är avsedda för . Men detta verkar funka väldigt bra faktiskt, har 93-97 % och 26-28 C (4 graders nattsänkning) hela tiden men aldrig någon imma på framrutan
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Ni som har fläktar som suger ut luft ur terrariet... Besväras ni aldrig av lukt kring terrariet? Mitt terrarium får en ganska starkt lukt av "vår" varje gång det sprutas med vatten. Även om det inte direkt luktar illa så vill man ju inte att hela huset skall drabbas av dessa dofter.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
ernst the frog
Nää ! Men visst luktar det, märks ju speciellt om man vart ute en stund eller hela dan. tycker inte det luktar illa direkt, luktar mer som i ett växthus tycker jag. 
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Ok, en fläkt är uppenbarligen ett måste, har redan märkt att det börjar dyka upp vita luddiga mögelsvampar på vissa platser och har därför öppnat upp dörrarna tills jag ordnat en fläkt till systemet.
Är det någon som har en länk att dela med sig av, en länk som visar hur jag enkelt kan bygga en och koppla elen till fläkten. Jag har noll koll på elektronik och det känns som jag behöver guidning här. Någon som kan detta?
Är det någon som har en länk att dela med sig av, en länk som visar hur jag enkelt kan bygga en och koppla elen till fläkten. Jag har noll koll på elektronik och det känns som jag behöver guidning här. Någon som kan detta?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Eftersom jag inte har några växter längre som jag är speciellt rädd om utan vill ha luftväxling för grodorna så låter jag fläktarna blåsa in luft i terrarierna. Luften står ju inte still i naturen. Jag tror det trycker ut ungefär lika mycket luft som om man suger ut med fläkten men med fördelen att det blåser lite kring grodorna.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Det är ju inte riktigt applicerbart i våra torra hem. Luften som blåser omkring i grodornas naturliga habitat är ju väldigt mycket fuktigare än den luft som vi har i våra hem. Konstruktionen med en fläkt som blåser in luft i en behållare för att där värmas upp är precis densamma som för ett torkskåp. Enda skillnaden är bevattningen... Skulle bevattningen någon gång fela och du har en sådan konstruktion så är nog både grodor och växter snabbt illa ute.BengtO skrev:Eftersom jag inte har några växter längre som jag är speciellt rädd om utan vill ha luftväxling för grodorna så låter jag fläktarna blåsa in luft i terrarierna. Luften står ju inte still i naturen. Jag tror det trycker ut ungefär lika mycket luft som om man suger ut med fläkten men med fördelen att det blåser lite kring grodorna.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- Illustratören
- SDS-medlem

Ok, att blåsa in luft i detta lilla terrarium låter inte som en superbra lösning. Men jag som inte har testat vet ju inte hur det skulle fungera. Men det låter som om följderna kan bli mindre bra.
Det låter som om att fläkta ut luften eller blåsa runt den mot framrutan är de bästa alternativen.
Låt oss börja med fläkten och hur den skall kopplas:
1. Jag har köpt en fläkt till terrariet. Det är en 40x40x10mm (12v) datorfläkt.
2. Jag behöver uppenbarligen en transformator till denna, vart köper jag en som passar till fläkten?
Jag kommer slänga upp bilder på hela förfarandet så att kommande terrarienördar kan bygga likadant. Här kommer första bilden, dvs fläkten:
Det låter som om att fläkta ut luften eller blåsa runt den mot framrutan är de bästa alternativen.
Låt oss börja med fläkten och hur den skall kopplas:
1. Jag har köpt en fläkt till terrariet. Det är en 40x40x10mm (12v) datorfläkt.
2. Jag behöver uppenbarligen en transformator till denna, vart köper jag en som passar till fläkten?
Jag kommer slänga upp bilder på hela förfarandet så att kommande terrarienördar kan bygga likadant. Här kommer första bilden, dvs fläkten:
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Fungerar någon av dessa?
-
seve84
- Kontakt:
Det billigaste du kan göra är att ta en gammal mobilladdare som har 12 lr 6 volt å klippa sladden sen bara sätta ihop sladden me fläkten...fungerar utmärkt för mig...har en likadan 12 v fläkt men kör med en adapter som ligger på 6 v out...den går på så sätt på lägre varv låter inte lika mkt å blåser inte lika mkt provade med en adapter som va på 12 v men den på 6 tyckte jag fungerade bättre...
Hopas det går bra
//seve
Hopas det går bra
//seve
- Illustratören
- SDS-medlem

Jäkligt bra tips! Dock lite sent fick punga upp hela ca60:- för en ny nätadapter ha ha ha...Det billigaste du kan göra är att ta en gammal mobilladdare som har 12 lr 6 volt å klippa sladden sen bara sätta ihop sladden me fläkten...fungerar utmärkt för mig...har en likadan 12 v fläkt men kör med en adapter som ligger på 6 v out...den går på så sätt på lägre varv låter inte lika mkt å blåser inte lika mkt provade med en adapter som va på 12 v men den på 6 tyckte jag fungerade bättre...
Hopas det går bra
//seve
Sedan var det väll bara till att gå lös. Kändes lite skumt att testa sig fram hej vilt men men..
Så här gjorde jag:
1. Klippte av de tillhörande ändarna på både nätadapter och fläkt.
2. Kopplade in nätadaptern i uttag, och testade mig fram till vilka sladdar som skulle sitta ihop med varandra genom att nudda ändarna från nätadapter med varsin sladd från fläkten. När fläkten snurrade var det bara att komma ihåg vilken sladd som hörde ihop med vilken.
3. Tvinna samman sladdarnas ändar och eltejpa ihop dem ordentligt.
4. Ställ in 6 eller 12v och tuta och kör för nu är fläkten klar =-)
- Bilagor