Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

R.sirensis med ägg...

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

R.sirensis med ägg...

Inlägg av HåkanP »

Fast inte riktigt där jag förväntade mig.

Hängde in ett gäng burkar i deras terrarium för ca 3 veckor sedan och har inte rört dem. Tänkte flytta en burk som hamnat rätt i regnet från en av dysorna så den är så pass fylld att det skvimper över. Burken hänger i ungefär 45 graders lutning.
Och får se 3 stora ägg som ser friska ut?! :shock: Vad hände med torra filmburkar eller lyssnar de inte på råden husse fått? :lol:

Övriga burkar som nästan är torra var tomma förutom enstaka hoppstjärtar. Samma sak hos R.uakarii och även hos O.pumilio.
Funderar på hur jag ska göra, ta ut äggen eller inte? Flytta/fylla upp övriga burkar? Gäller det olika bud bland Ranitomeya om man ska ha torra filmburkar eller ej? Och hur är det med O.pumilio?

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: R.sirensis med ägg...

Inlägg av BengtO »

Har ingen koll på sirensis(?) Lågland. Annars har jag bara sett amazonica/variabilis lägga ägg i vatten. När det gäller pumilio brukar de oftast lägga äggen på horisontella underlag. Många Ranitomeyor fäster dem på vertikala ytor. Det kan skilja förvånansvärt mycket även mellan nära besläktade arter. Jag skulle (nog) inte ta ut äggen utan se vad som händer. Anders Burebo odlar ju denna groda, hur gör dina?
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Re: R.sirensis med ägg...

Inlägg av osn »

Hej
Du har rätt lutning men de lägger också i vertikala och horisontellt satta burkar. En del föräldradjur föredrar svarta burkar, en del vita. Jag har själv haft mycket framgång med de vita burkarna.

Fyll burken med 1/3 -> 1/2 med vatten. De lägger äggen på kanten precis ovanför vattenytan. När de kläcks faller ynglet ned i burken, därefter kommer föräldradjuren att mata med foderägg. De kan sköta 3-4 yngel samtidigt.
Jag rekomenderar inte att spraymunstycken sprayar in i burken eftersom det kan förstöra äggen.
Sätt gärna burkarna lite halvskymda av blad och på olika platser, vinklar osv så lär du dig snabbt vilka gömmor dina djur föredrar.

Detta är i alla fall min erfarenhet av just lamasi/sirensis arterna, och de har jag fött upp väldigt många ungar på.
Detta sättet fungerar även bra på imitator arterna, men de föredrar oftast vertikala burkar och oftare svarta än sirensis.

Hos pumilio har jag aldrig fått ägg i burkarna... De verkar föredra att lägga långt ut på bromelia blad hos mig, men jag vet andra som får mycket ägg i burkar. Man får nog testa sig fram, det är olika beroende på art och individer.

Oavsett, torra burkar tror jag inte alls på. Det behöver inte vara en massa vatten där men fuktigt måste det vara.

Lycka till

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"