Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Porcelains terribilis
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Porcelains pilgiftterrarie!
Har 5 i mina större och har jämt imma. Jämt. Och jämnt. Har kört 10cm i mina mindre burkar och har aldrig tillstymmelse till imma men fungerande burk (varaderoungar bl.a.)
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Jaha. Och beror det på att det är en mindre burk, eller på springan?Hulteke skrev:Har kört 10cm i mina mindre burkar och har aldrig tillstymmelse till imma men fungerande burk
/Helmut Dorftrottel-Knas.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Skulle påstå att det är daggpunkten, relativa fuktighet + terrarietemperatur vs. temperatur utanför glaset som ger konstant imma.LarsÖ skrev:Jaha. Och beror det på att det är en mindre burk, eller på springan?Hulteke skrev:Har kört 10cm i mina mindre burkar och har aldrig tillstymmelse till imma men fungerande burk
/Helmut Dorftrottel-Knas.
Lite laborerande med temp, antal duschtillfällen och tid/mängd på dem brukar tillsammans med enklaste fläkt kunna ge bibehållen luftfuktighet men ett imfritt terrarie.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Precis! "Kalla väggens princip" gäller. Om fuktigheten är 100% så kondenserar vatten på närmaste kalla yta. Det brukar bli frontglaset.Håkan skrev:Skulle påstå att det är daggpunkten, relativa fuktighet + terrarietemperatur vs. temperatur utanför glaset som ger konstant imma.
Lite laborerande med temp, antal duschtillfällen och tid/mängd på dem brukar tillsammans med enklaste fläkt kunna ge bibehållen luftfuktighet men ett imfritt terrarie.
/Håkan
Och, som du påpekar, en fläkt som blåser varm (=torr) luft förbi frontglaset gör att vattnet avdunstar. Detta är fysik, och går inte att komma förbi.
/Lars
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
En liten uppdatering då; det har kommit mögel i burken så en fläkt är nu installerad. Inväntar mer nät och glas för att underlätta ventilationen i framtiden.
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång

"Matte det har kommit paket!"

Väl paketerat

Lite växter, hoppstjärtar, vitmossa och xaxim

Jag valde tre bromelior av samma släkte som den jag har sedan tidigare. Tror det blir snyggast.
Är det bara att klippa isär den som är två lika stora? Någon som vet? Jag har inte så mycket erfarenhet av bromelior.

Här är listan på växterna som köptes ifall någon var intresserad av de latinska namnen på dem.
Nu är då allt utom bredare nät inköpt för ombyggnationen av terrariet. För tillfället bor det två mjölkgrodor i det dock, dom ska få bo kvar en månad till innan jag flyttar dom till den stora burken där det är meningen att dom ska bo.

-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
De bromelior som förökar sig genom att skicka utlöpare (stoloner) kan du dela genom att klippa bort den yngre plantan. Lämna några cm av stolonen. Den stumpen kan du ha nytta av när du ska plantera den. Borra ett hål (samma diameter som stumpen) där du vill att bromelian ska växa och tryck dit plantan. De brukar växa fast utan några problem.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
... men se till att du inte borrar hålet i glaset. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier