Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Planer på nybygge

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Planer på nybygge

Inlägg av tony »

Hej igen, gamla grodkumpaner!

Efter en längre tid av inaktivitet här på forumet gör jag comeback då jag planerar ett nybygge. Min Exoterraburk som huserar mina två reginor är kvar, men förra vintern var jag bekymrad över svårigheten att hålla en vettig temperatur i den. Då var det första vintern i nya huset, denna gång vet jag vad jag har att vänta. Huvudproblematiken består i att mitt hus är relativt svårt att värma jämnt under vintern. Ovanvåningen tenderar att vara något kallare än bottenvåningen, och jag har inte råd att dra på med massor av värme så temperaturen brukar ligga kring 18-20 grader. På nätterna blir det ofta ännu kallare, förmodligen är det trögheten i uppvärmningen som inte riktigt hänger med när tempen sjunker på ovanvåningen. Egentligen är inget av det här något problem för vare sig människor eller katter, men jag har noterat att terrariets temperatur blir svår att reglera. Tidigare år har jag alltid kunnat lita på att min 80W kvicksilverarmatur ger tillräcklig värme, men huset verkar kunna absorbera den värmen väldigt effektivt.

Så, för att hantera både detta och värmetoppar på sommaren funderar jag på att satsa på en större burk med en vattendel som jag kan använda för att reglera temperaturen. Genom att värma vattnet tänker jag mig att det borde gå att hålla värmen på vintern. På sommaren borde det väl åtminstone i viss mån fungera som en buffert när solen står på som värst. Om inte annat ger det grodorna en möjlighet att ta svalkande bad.

Som gammal akvarist är min tanke att satsa på hitta ett begagnat akvarium i standardformat (alltså vanligt rektangulärt) i storleksklassen 300-400 liter. Sedan vill jag gärna ha all kritisk apparatur lätt åtkomlig utanför burken, så jag tänker mig en sump med doppvärmare så att jag lätt kan justera termostaten på doppvärmaren och byta den om något händer. Alltså blir det till att borra upp dränerings- och tillförselhål i nya karet. Min plan är att hålla allt så enkelt som möjligt. Kanske en vattendel längs hela framsidan så att värmen sprids jämnt i burken, med tillförsel från ena kortsidan och dränering från den andra, så att vattnet cirkulerar på ett bra sätt.

Fråga 1: fungerar det att använda en sådan lösning för att ge stabil och reglerbar extravärme till terrariet?

Nästa problem är att jag har egen brunn. Vattnet innehåller således en del tungmetaller och annat otrevligt. Förvisso har jag egen reningsutrustning som medföljde när jag köpte huset, men jag tror ändå att det finns lite koppar i vattnet. Jag har mätresultat hemma jag ska konsultera i detalj, men de är cirka två år gamla nu. Vattnet är dessutom ganska hårt. Således borde jag behöva behandla vattnet både för att binda tungmetaller och för att göra det mjukare.

Fråga 2: finns det några risker för grodorna med att använda vattenbehandlingspreparat för akvariebruk?

Allt detta är än så länge i ett tidigt planeringsstadium, men jag tänkte konsultera forumet i god tid innan jag bränner pengar på en plan som sedan kanske måste revideras.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Planer på nybygge

Inlägg av HåkanP »

Skippat tanken på värme matta/kabel under eller i terrariet? Har stort sett samma problem med värme som du men valet föll på värmemattor under terrarierna.

Du kan använda vissa former av karbonat för att göra vatten mjukare. T.ex Citronsyra, Bikarbonat eller Natriumkarbonat. Går åt ½ tsk per liter om du har väldigt hårt och får sedan ut väldigt mjukt. Nackdelen är att efter karbonaten så fäller det ut... f*n, minns inte, salt eller kalk? Slam blir det i alla fall vilket man helst vill filtrera bort. Går med vanligt kaffefilter.

Vanligaste är ju ändå omvänd osmos. Alternativ är att du även skaffar en jonbytare och monterar på ett rör innan osmos anläggningen.
Skulle fungera som vinterlösning? På sommaren skulle jag sattsa på några regntunnor och använda filtrerat regnvatten.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Håkan skrev:Skippat tanken på värme matta/kabel under eller i terrariet? Har stort sett samma problem med värme som du men valet föll på värmemattor under terrarierna.
Under min tid med akvarier hade jag en värmekabel under bottengruset, är det en sådan du menar? Värmematta kan säkert funka fint, jag är mest bekymrad över vad jag ska ta mig till om den skulle gå sönder. Där tycker jag fördelen med en sump är som störst, allt är lätt att komma åt och byta vid behov.
Håkan skrev:Vanligaste är ju ändå omvänd osmos. Alternativ är att du även skaffar en jonbytare och monterar på ett rör innan osmos anläggningen.
Skulle fungera som vinterlösning? På sommaren skulle jag sattsa på några regntunnor och använda filtrerat regnvatten.
Jag tror att det vattenfilter jag har nu är en jonbytare. Det är en metallcylinder, cirka 1,5 m hög, som allt dricksvatten går igenom. Var tredje månad måste den regenereras över natten med kaliumpermanganat löst i vatten. Osmos verkar för övrigt vara smidigt, jag ska inte utesluta det helt även om det väl borde vara billigare med vattenberedningsmedel? Vattendelen kommer ju trots allt inte att vara mer än en bråkdel av akvariets volym, så vattenbytena kommer inte att leda till att jag behöver behandla några jättemängder.
Tony

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej på dig och välkommen tillbaka!

Gör så här:

Skaffa två värmemattor, exv http://www.exo-terra.com/en/products/he ... forest.php
Och en BRA dimmbar termostat, exv. http://www.firstreptiles.se/b1-dimmande ... -watt/21-0

Den ena mattan fäster du mot rygg, den andra mot gavel. Koppla dem till samma termosar och tejpa termostatens givare mellan matta och glas. Använd ALDRIG värmematta/kabel/lampa utan termostat. Med denna lösning kan du sova lugnt.

Kul att du e tébaks!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Tack för tipset, Hulteke! En sådan lösning skulle jag kunna implementera på min nuvarande burk, vilket skulle göra det överflödigt att köpa nytt (åtminstone väldigt mycket svårare att motivera för sambon). Bra för plånboken men lite tråkigt för byggarglädjen. :lol:
Tony

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

tony skrev:Tack för tipset, Hulteke! Bra för plånboken men lite tråkigt för byggarglädjen. :lol:
Förlåt! ;)
Har egen erfarenhet av de termostaterna och de är tillförlitliga. Dimmfunktionen ger jämn temperatur då den bara dimmar upp istället för att köra fullt på/av.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"