Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Växtfrågor

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
zarathustra

Växtfrågor

Inlägg av zarathustra »

Håller på att starta upp ett 50 (lång), 50 (hög), 70 (lång) terrarium.

Har idétorka vad det gäller inredning och är nybörjare på pilgift.

Någon som har tips på bra växter att börja med, som är stabila och växer bra på höjden?

Inköpsställen i Skåne?? Bor själv i mitten av Skåne.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Växtfrågor

Inlägg av Pny »

zarathustra skrev:Någon som har tips på bra växter att börja med, som är stabila och växer bra på höjden?
Lämpliga växter för ett terrarium är tex olika Bromelior, Tillandsior, diverse rankor, mossor, ormbunkar, orkideer, en del köttätande växter, mm... Lite beroende på hur fuktigt det kommer att vara. En klätterväxt vid namn Ficus Pumila funkar i de flesta fuktiga klimat, och rekomenderas starkt. Om det är riktigt fuktigt fungerar det även med många vanliga akvarieväxter som tex Anubias.

Många växter kan köpas i vanliga blomsterbutiker eller stora blomsterkedjor som tex Plantagen. Akvarieväxter köps i närmaste akvariebutik.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Om jag skall vara mer konkret så föreslår jag:

1, Någon form av Bromelior.
2, Någon Peperomia
3, Klätterfikus, Ficus pumila
4, pinguicula weser (köttätande växt).
5, Anubias Coffeefolia (Akvarieväxt).
6, Någon variant av Fittonia.
7, Mossa från naturen.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Hej, jag har ganska många olika lämpliga växter till pilgiftsterrarier. De kriterierna som jag vill att sådana växter ska uppfylla är att tåla hög luftfuktighet, svagt ljus och att växa långsamt. Många av de växter som jag ser att man använder växer så kraftigt att de snart bokstavligen fyller terrariet och kväver all annan växtlighet och gör insyn svår. Jag brukar ge bort, byta eller sälja på grodträffar eller om man vill komma hem till mig.
Jag skickar inte växter.
ps ett tips på en Orkidee som brukar finnas till salu och som man nästan inte kan ta död på är Ludisa discolor.
zarathustra

Inlägg av zarathustra »

Tack för svaren!

Plantagen har jag ju i Lund, så det är ju inte så långt.

1.Är det något man ska tänka på med tanke på att växterna har fått gödning när de odlats. Kan man skölja rötterna på något sätt??

2.Har mest varit akvarie-nörd tidigare och då frågade sig man om växter var solitära eller stod i grupp. Nu är det lite skillnad med tanke på storleken på växterna. Men av de växter du räknade upp - Pny vet du om någon är mer solitär eller gruppväxt?

3.En annan sak jag funderar över är de lysrör, som följde med terrariet. Det är reptiglo 10,0 och ett growlux. Är det verkligen optimala lysrör för växterna??

Japp, jag skulle kunna söka på google, men om du eller någon annan vet på rak arm så……..
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

zarathustra skrev:Någon som har tips på bra växter att börja med, som är stabila och växer bra på höjden?
Med 50cm i höjd minus det som tas upp av dubbelbotten och substrat har du nog snarare problemet att få tag i växter som inte sticker iväg i höjden. Växter som pressar sig mot täckglasen är inte så snyggt estetiskt.
zarathustra skrev:1.Är det något man ska tänka på med tanke på att växterna har fått gödning när de odlats. Kan man skölja rötterna på något sätt??
Gödningen är nog ingen fara, dessutom är det bästa att ta bort all jord och plantera växten i något luftigare material som tex bark. Annars blir det lätt så att rötterna ruttnar. Man skall nog vara mer rädd för besprutning, och då är det ju snarare bladen som skall sköljas.
zarathustra skrev:2.Har mest varit akvarie-nörd tidigare och då frågade sig man om växter var solitära eller stod i grupp. Nu är det lite skillnad med tanke på storleken på växterna. Men av de växter du räknade upp - Pny vet du om någon är mer solitär eller gruppväxt?
Jag har också ett förflutet som växtakvarist (i viss mån fortfarande) men jag brukar inte tänka på det sättet utan gå "på känsla" när jag planterar. Av de jag nämnt ovan skulle jag dock plantera Bromelia och Pinguicula weser som solitärer och övriga i små grupper.
zarathustra

Inlägg av zarathustra »

:)
Okej, okej,!!

Tack för ditt svar!
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Ett tips när det gäller att inreda och plantera: Se till att en del av botten på terrariet lämnas fri så att belysningen når ner. De flesta vanligare arter uppehåller sig mest där och de är snyggare när de inte befinner sig i mörker.
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Jag såg i ett inlägg att det talades om "mossa från naturen". Menar ni då vanlig svensk mossa av typ "vitmossa" (jag vill minnas att det är en Sphagnum-varitet) eller är det frågan om någon form av tropisk mossa?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Jag har mossa direkt från min egen trädgård. Alla svenska mossor klarar inte av den ständigt höga temperaturen i våra burkar, men många gör det faktiskt.
Skriv svar

Återgå till "Växter"