Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

R. amazonica. Oklar lokalitet. Råd?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1990
Har fått tack: 9 gånger

R. amazonica. Oklar lokalitet. Råd?

Inlägg av AndreasI »

Jag fick en grupp Ranitomeya amazonica från Hamm för en vecka sedan. Jag hämtade de inte personligen men fick i alla fall hemm en grupp fina djur :)

Grodorna mår fint och allt verkar vara i sin ordning men jag har ett problem. Jag har inget mer specifict namn än R amazonica. Ingen lokalitet. Jag har haft kontakt med säljaren men han verkar inte kunna hjälpa mycket. Han har haft föräldrarna i många år men enbart under namnet amazonica om jag förstått det rätt. Detta i kombination med den nya revisionen gör mig lite förvirrad.
Det är inget akut problem, men eftersom alla i gruppen jag fått har samma föräldrar skulle jag i något skede vilja byta med någon eller köpa några individer till för att få in lite "nytt blod". Men är detta möjligt utan lokalitet?

Jag är lite förvirrad då det ibland pratas om lokalitet gällande amazonica (som här i grodinventeringen) och ibland inte. Dendrobates.org (http://www.dendrobates.org/amazonica.html) lyfter bara fram en nominat form med skiftande färg orange/röd och en "Arena blanca morph".

Vad det gäller revisionen sägs det också på dendrobates.org som följande:

"From a practical standpoint, as far as we can tell, all individuals that are orange or red (mostly from the vicinity of Iquitos) fall within the amazonica clade (e.g. "red vents" should be treated as a "line" of R. amazonica). Furthermore, all frogs from French Guianan origin also should be treated as R. amazonica. Interestingly, R. variabilis (sensu the current revision) and R. amazonica come into very close contact south of Iquitos, and may even be sympatric in some areas, such as the Rio Tigre. More research is needed to determine how species boundaries are maintained in these contact areas."
(http://www.dendrobates.org/summary_of_changes.html)

Betyder detta att lokalitet inte är så viktigt i detta fall????

Detta att jag saknar lokalitet. Är det betydelselöst nu och jag kan teoretiskt föra in nya individer i gruppen utan problem, så länge det är den "nominata formen" orange/röd? Eller är det ett ABSOLUT nej?
Jag skulle ju vilja undvika inavel men inte heller blanda några grodor som inte skall blandas.

Några råd?

Tack, Andreas

ps
De R. amazonica jag har... lite rödare "live" :)
Bilagor
amazonica.JPG
amazonica.JPG (46.61 KiB) Visad 6379 gånger
PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1995
Har gett tack: 1 gång

Re: R. amazonica. Oklar lokalitet. Råd?

Inlägg av PatrikO »

Hej Andreas!Rio tigre skulle jag säga mvh Patrik
Senast redigerad av 1 PatrikO, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Om lokaliteten är oklar borde djuren betraktas som en terrariestam och inte blandas med djur vars lokalitet är känd. Man kan ju t.ex. gissa Rio Tigre men det är alldeles för osäkert. Utifrån det som sägs på dendrobates.org skulle jag dra slutsatsen att det är extra viktigt att hålla isär lokaliteterna, eftersom läget är så oklart. Vet inte säljaren vem han fick de ursprungliga djuren av? Då kanske de kan spåras tillbaka i alla fall.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Är det grodor från en gammal stam finns förmodligen ingen känd lokalitet på dom. Du bör inte blanda dom med grodor med lokalitet. Denna art är dessutom mycket svårt (omöjligt?) att skilja utseendemässigt på mellan olika lokaliteter. Jag skulle inte vara rädd för inavel. De verkar mycket okänsliga för detta. Många av våra vanligaste grodor i hobbyn kommer från ett mycket litet antal grodor och är inavlade i generation på generation. Det viktigaste som inom all avel är att ta bort djur som inte ser ok ut. Men försök spåra dom.
/Bengt
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av AndreasI »

Om det är så att gamla stammar saknar lokalitet verkar det hela lite vettigare.
Säljaren verkar vara ha god erfarenhet av hobbyn men kan ändå inte ge en klar lokalitet. Om jag förstått honom rätt har han haft dessa djur i åtta år(troligen i flera generationer då eller så är föräldrana till mina grodor så gamla) och han menar att de varit i tyskland i ca 10 år totalt eller så är det så att stammen hans djur är från har varit tio år i tyskland före det. Lite oklart det där. Han använder babelfish eller motvarande översättare för att skriva på engelska till mig. Hur som helst verkar de inte vara någon nylig import och den ursprungliga lokaliteten är okänd.

Jag skall försöka spåra dom ännu men det kan vara så att dom förblir oklara.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Det låter som du har en terrariestam och det är inget fel med det. Kanske en R. amazonica 'Germanica'? ;)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av davidkjH »

Håller med ovan. De som har säkra lokaliteter brukar gärna skriva ut det och lägga på några euro på priset. Grodan på bilden ser ju dock fantastiskt fin ut, med breda röda band! :)
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

davidkj skrev:Håller med ovan. De som har säkra lokaliteter brukar gärna skriva ut det och lägga på några euro på priset. Grodan på bilden ser ju dock fantastiskt fin ut, med breda röda band! :)
Ja, får du ungar så pm:a mig! :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av AndreasI »

Verkar som om det vettiga är att hålla dem som en egen terrariestam då. Låter bra. Då behöver jag inte fundera på det mera. Tack för råden.

Som tur är köpte jag sex stycken så jag borde få av båda könen tycker jag...om jag nu inte har otur förståss. De är ganska unga ännu, mellan 3-6 månader gamla enligt säljaren, men en hane spelar redan:) Den hör till de större i gruppen men jag hoppas där finns någon ung hona också som inte växt till sig ännu.
Jag har som sagt bara haft dem hemma sedan förra måndagen så det är lite tidigt att uttala sig om dem ännu. Hoppas alla i gruppen kommer att må bra...men hittills verkar allt ok.

Fina grodor. Liten variation i färgen. Alla har inte så "raka/rena" band som den på bilden men ditåt i alla fall.

Blir det ungar i framtiden så får jag väl berätta. :D
Användarvisningsbild
Piotr
Började med grodor år: 1997

Inlägg av Piotr »

Jag hade samma problem som du.

Nu tror jag mig veta att det är Ranitomeya amazonica iquitos som jag har.

De är fina och produktiva. Har haft dom i 6 månader och har nu yngel lite överallt.

Lite fler bilder på Facebook:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

/P
Bilagor
0305.jpg
Senast redigerad av 1 Piotr, redigerad totalt 15 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"