Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Första bygget HJÄLP! 150*80*50

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

regnskogsterrarium + pilgift, hjälp

Inlägg av RogerL »

Hej. Det finns en massa trådar du kan läsa om allt detta i. Du kan också kolla min tråd om ett bygge ungefär lika stort som ditt, mitt är 150x80x60. Där ser du lite tankar kring bygge, vattenfall mm. Lycka till. Roger
Nico
Började med grodor år: 2012

Re: regnskogsterrarium + pilgift, hjälp

Inlägg av Nico »

Roger skrev:Hej. Det finns en massa trådar du kan läsa om allt detta i. Du kan också kolla min tråd om ett bygge ungefär lika stort som ditt, mitt är 150x80x60. Där ser du lite tankar kring bygge, vattenfall mm. Lycka till. Roger

Tjena Roger, jag är helt ny på denna sida så har inte hunnit hittat runt, kan du möjligtvis länka din troår?
Nico

Inlägg av Nico »

Hej igen roger, jag såg att du använt dig av något som hette xavim(stavning) rekommenderar du den hellre än epiweb?
Nico

Inlägg av Nico »

Inlägg regnskogsterrarium + pilgift, hjälp
ska sätta igång med mitt första riktiga regnskopgsterra med vattenfall regnsystem epiweb(ev) ja hela faderittan, någon som har lite tips hur jag ska gå tillväga för att göra miljön så trevlig som möjligt för mina invånare som kmr få flytta in i slutet av september?har kollat Ricards tråd, men är ändå lite kluven hur det är med det understa bottenmaterialet dräneringen osv.

Vad bör jag tänka på?

Går det att blanda olika pilgiftsgrodor?

Hur bra klättrare är dom små liven?

hur ska jag göra för att få det ultimata terrariumet?

Terrariumet jag sitter på är ett helglasterra med aluram, som har måtten 150*80*50. Vattenfallet jag kommer ha kommer sitta i vänster hörn och rinna ner via en taktegelplatta, ner till en "pool" "damm" som har djupet 28cm, där i tänkte jag ha näckrosor stenar och ev lite små fisk. Via vattenfallspumpen har jag satt dubbellager kolfilter för att fånga upp extra smutsen.(OBS) detta är en tanke, kom gärna med idéer hur jag kan göra annras, har läst massor med trådar och funderar på att skita i "dammen" å bara köra vatten på hela botten, sen kan någon förklara lite om dräneringen för jag tycker det där verkar vara en enda djungel

P.s La min förra tråd fel så den får ni mer än gärna radera så det slipper bli förvirringar
http://www.reptisite.se/forum/29-byggtr ... ite-fragor (där finns bild på terrariet)
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Hur än du bygger, hur än du gör, så bör du se till att det finns markmiljö som är från ganska fuktig ( bottendel med javamossa på? ), till helt torr markmiljö ( sten, rot som har torr ovansida ). Då kan grodorna själva välja vilken blöthet dom känner för.
Likaså måste du ha något sätt för grodorna att blöta sitt bukskinn med. Ungdjur bör ha någon form av bad, liten ödelmatskål använder jag, eller grund damm i hörn av terrariet. Vuxna djur fixar detta med hjälp av fuktiga rutor, blad som regnsystemet ger.

Lycka Till!!!!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Nico skrev:Går det att blanda olika pilgiftsgrodor?
Det går att hålla olika arter av pilgiftgrodor tillsammans. Men på grund av korsningsrisken ska du inte ha grodor av samma släkte tillsammans och du ska även hålla de olika morferna innom samma art åtskilda. Eftersom terrariet är så stort har du stora möjligheters att skapa förutsättningar för flera arter. Tex några D. auratus och några R. variabilis. Viktigt att tänka på att arterna du väljer inte har för stora skillnader i värme/fuktighetskrav.
Nico skrev:Hur bra klättrare är dom små liven?
De är mycket bra klättrare. De mindre arterna klättrar på glas. Men samtidigt kan en mossbeklädd vägg vara en snårjungel att ta sig fram genom.

Tänk på att det ska vara lätt för grodorna att ta sig upp ur vattendelen så det inte sker någon drunknings olycka.

Xaxim är skivor av genomsågade trädormbunkar vilket är ett naturligt bakgrundsmaterial som epifyter och andra växter/mossor trivs bra att växa på. Om Xaximet inte blir Moss/växtbeklätt i tex en skuggigare del av terrariet så ser den ändå ganska naturlig ut tillskillnad från epiweb.
/ Johan
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Första bygget HJÄLP! 150*80*50

Inlägg av admin Frank »

Hej!

Jag flyttade svaren hit och raderade tråden med det dubbla inlägget.

/Frank (admin)
Nico

Inlägg av Nico »

LarsH - Tack för ditt svar! jag har kommit vidare med stor hjälp av Rogers tråd och hjälp, å vet hur jag ska gå tillväga nu, jag kommer ta hans råd och göra mycket likt som han gjorde i sin tråd, dock lite andra saker så följ tråden :P

Jolo - tack för ditt svar! Vart finner jag detta magiska Xaxim? är även ute efter sika och någon svart färg som är schyst att köra med, ang grodorna tar jag allt det där när terrariet kommit en bit, känns som detta kommer bli ett litet projekt ändå. En snabb fråga, ska man ha tex något plexiglas som tak eller kan jag ha finmaskigt nät över hela taket?(eller kommer förmycket värme släppas ut då? Att slingra in en värmeslinga under terrat eller i frigoliten vilket blir bäst? Har även funderat på att köra rundad kork som "krukor" är det en idiotisk ide, ska man hellre välja krukor?

Tips på pumpar skulle uppskattas, den ska kunna lyfta vatten runt 70cm, sen tips på växter? lyse?

Tack på förhand. Nico
Nico

Inlägg av Nico »

Står här på jobbet å undrar vilket som blir bäst att ta... Vanlig vit frigge eller pordrän (skivor som sitter på husen under mark)
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Du har säkert pkt hem nu, men...
Pordrän är nog egentligen bra, om de inte hade haft den brunaktuga belöggningen de har. Den innehåller säkert giftiga saker som ex vis antimögel. Vanlig.
Roger
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"