Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Milds burk nr 2
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Milds burk nr 2
Det kommer bli fint det där.
Ett litet tips bara, nu i uppstartsfasen med mossorna. Kör inte för mkt fläkt. Den torkar ut ytorna vilket inte är bra när mossorna etablerar sig. Sen blir de tåligare, men som sagt, koppla ur den tills du fått det så grönt du drömt om.
Ett litet tips bara, nu i uppstartsfasen med mossorna. Kör inte för mkt fläkt. Den torkar ut ytorna vilket inte är bra när mossorna etablerar sig. Sen blir de tåligare, men som sagt, koppla ur den tills du fått det så grönt du drömt om.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Milds burk nr 2
Jag skulle personligen inte ha någon typ av metall i vattendelen av terrariet eller använda metallraster om vattnet ska hamna i en vattendel sen. Det kan lösas ut metaller och det brukar inte vara speciellt nyttigt. Onödigt att chansa tycker jag då grodorna gärna badar i vattnet. Nu är det ju lite sent men du kanske bygger fler burkar.
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 57 gånger
Letade först efter brödbackar men bagerierna har ju till oss byggare gått över från plastbackar till pappkartonger
Sedan läste jag i någon annan tråd här på Pilgift om någon som hade klarlackat aluminiumet. Det kanske jag borde ha gjort, det får tiden utvisa. Samtidigt läste jag på någon annan tråd på nätet att utfällning av alu var osannolikt och eftersom det ändå finns i torv, mossa och jorden naturligt som en av våra vanligaste metaller borde det inte inverka. Har vi ingen kemist som kan bringa klarhet i frågan?
Jag tar till mig av feedbacken och får fundera på alternativen när jag kör nästa projekt.
- JMild
- SDS-medlem

I väntan på att mossan ska växa till sig i min 60x45x60 burk och att jag ska få mina växter från Akvarielagret och Westermann får det bli en bild på min första burk. Den kommer att husera några R Amazonica tills dess att de får hoppa in i min nya och större burk.

- JMild
- SDS-medlem

Här kommer en bild på hur den ser ut efter 1 månads mossväxt. Jag kommer komplettera med vattenväxter i vattendelen, ett gäng bromelia, någon fittonia alt ormbunke samt boklöv.

Oj! Terrariet på den nedre bilden var grymt bra gjord!
Den ser nästan perfekt ut redan nu, jag gillar verkligen arrangemanget ni fått till på den högra sidan, ser verkligen ut att vara hämtat direkt från regnskogen
Om jag skulle ge tips så bör du inte plantera så mycket, utan låt istället mossan växa till sig och skaffa några få mindre epifytiska växter att sätta upp, t.ex. någon Pleopeltis sp.
Din grund är så välgjord och ser redan väldigt "naturlig" ut så för mycket växter kommer endast att förstöra den naturliga looken!
Tack för att ni delar med er, detta gav mig verkligen inspiration.
Den ser nästan perfekt ut redan nu, jag gillar verkligen arrangemanget ni fått till på den högra sidan, ser verkligen ut att vara hämtat direkt från regnskogen
Om jag skulle ge tips så bör du inte plantera så mycket, utan låt istället mossan växa till sig och skaffa några få mindre epifytiska växter att sätta upp, t.ex. någon Pleopeltis sp.
Din grund är så välgjord och ser redan väldigt "naturlig" ut så för mycket växter kommer endast att förstöra den naturliga looken!
Tack för att ni delar med er, detta gav mig verkligen inspiration.
- JMild
- SDS-medlem

Jag tror jag spårade ur när det gäller växterna ändå

Det enda som inte riktigt framgår av bilden är den platta ytan till höger som nästan är halva terrariets botten eftersom det går ett bar grenar/lianer över som täcker som gör att man inte ser den lövbeklädda ytan och kokosnöts-loveshacken. En annan del som inte syns helt tydligt är vattenfallet som går igenom grenen till vänster. Från en annan vinkel ser det ut så här (den delen som är bakom grenen).

Sedan kunde jag inte, i brist på grodor, låta bli en närbild på en av mina Tillandsia.

Det enda som inte riktigt framgår av bilden är den platta ytan till höger som nästan är halva terrariets botten eftersom det går ett bar grenar/lianer över som täcker som gör att man inte ser den lövbeklädda ytan och kokosnöts-loveshacken. En annan del som inte syns helt tydligt är vattenfallet som går igenom grenen till vänster. Från en annan vinkel ser det ut så här (den delen som är bakom grenen).

Sedan kunde jag inte, i brist på grodor, låta bli en närbild på en av mina Tillandsia.

- JMild
- SDS-medlem