Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Invaderad av myror!

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Invaderad av myror!

Inlägg av MartinH »

Jag har fått en invasion av myror i mitt grodrum, jag skulle vilja kalla dem svartmyror men min nyckelbok går bara till myra. De formligen stormtriv i mina terrarier men jag har inte lyckats se någon av mina grodor (azureus, tinc bakhuis, leucomelas och r. lamasi) äta någon av dem.

Ska jag se dem som "gratisfoder" eller ohyra?
Är lite orolig för att sätta ut giftdosor om de sedan kravlar in i terrariet och nån groda äter upp dem, några förslag?

Martin
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Re: Invaderad av myror!

Inlägg av Jolo »

Antagligen kommer de utefrån och är ute efter något att äta. Vanligtvis tar de sig till köket och letar sötsaker. Vad de vill ha i terrarierna vet jag ej. Mitt tipps är att mata dom utanför huset med socker eller andra sötsaker gärna nära deras bostad, då behöver de inte leta sig hem till dig innan naturen har kommit igång och ger dom vad de behöver.
/ Johan
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

snojd skrev:Jag har fått en invasion av myror i mitt grodrum, jag skulle vilja kalla dem svartmyror men min nyckelbok går bara till myra.
För det första ska du ta reda på vilken myra det är. "Svartmyra" kan vanligtvis vara en av två arter (om det är svenska myror) : Svart trädgårdsmyra (Lasius niger) eller svart slavmyra (Formica fusca)
Den första är mindre, och brukar ta sig in i hus. Det som gör mig fundersam är att dom tydligen också går in i terrarierna. Det tyder inte på att dom har sitt bo utomhus och bara är hos dig för att jaga mat.
Av icke-svenska myror kommer man att tänka på Faraomyran, som verkligen är ett plågoris.

Kan du plåta dem? eller fånga några genom att ta lite genomskinlig tape och lägga över, så att någon av oss kan artbestämma den. (min adress nedan)

/Lars

Lars Österdahl
Höjdv 56
186 41 Vallentuna
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

herr hedersmedlem skrev:För trevnaden på forumet:
VAR TREVNIG!
Väldigt roligt Lars! Och snällt. (då tänkte jag må tejp, adress mm)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MartinH »

Tack för svaren och erbjudandet till artbestämning, det som skulle kunna vara en orsak att de gick in i terrarierna kan kanske vara att jag har varit lite lat (eller lite upptagen) så det är flugburkar och flugmatskapsyler i terrarierna. Jag skulle ju kunna prova och ta bort dem och se om det blir en förbättring. Mitt grodrum är detsamma som köket och jag har sett att de kryper in genom en golvlist. Finns det något bra skiljesätt mellan Lasius niger och Formica fusca så kanske jag kan kolla själv? Jag har nycklat en del i min utbildning men nyckelboken jag har hemma är Insekter av Douwes et al men den går som sakt bara ner till familj. Det jag har kunnat se (har ingen steriolupp hemma men förstoringsskrivbordslampan fick fungera som substitut) efter en snabbkoll på google bilder så verkar det vara skillnad på 1:a och 2:a segmentet efter mellankroppen där L. niger är mer rund i profil medan F. fusca ska vara lite spetsig, om så är fallet tror jag mig ha L.niger. Men av dessa arter brukar era grodor äta dem eller rata dem?
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Skillnaden mellan niger och fusca är framför allt storleken. Fusca är nästan så stor som en stackmyra. Men enklast ser man det på sättet dom rör sig. Niger kryper omkring i jämn takt, medan fusca springer mer stötvis. (Slaktesnamnet Lasius betyder ju 'lat', och Linné tyckte väl inte dom var så flitiga som dom större Formica.

Men, grodorna äter ingen av dessa arter. Invasionen av köket brukar avta när sommaren får lite tid på sig.

Problemet blir viktigare om det är utländska myror (såsom Faraomyran t ex). Såna kan ju komma in med livsmedel och med krukväxter.

Hälsningar

/Lars
småkrypet
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av småkrypet »

Nationalnyckelns band om myror och getingar är på gång - ska komma nu i maj. Den innehåller alla arter vi har här så då lär det bli lättare att artbestämma myror (åtminstone om de är svenska).
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

småkrypet skrev:Nationalnyckelns band om myror och getingar är på gång - ska komma nu i maj. Den innehåller alla arter vi har här så då lär det bli lättare att artbestämma myror (åtminstone om de är svenska).
Du är medveten om att vår föreningsmedlem Mattias Starkenberg (Illustratören som också gjort affischen med stort A) arbetar med just den, och att vi fick höra och se en del av hans arbete på vår groddag i Sthlm i höstas..?! :) Den blir verkligen en höjdare!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
småkrypet
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av småkrypet »

Det vet jag nog egentligen, hade bara glömt det i hastigheten.

Det finns ju en och annan medlem att lära sig...
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"