Registrerade mig här på sidan idag efter att ha suttit och läst ett bra tag känns det som.
Hittade faktiskt hit av en slump när jag satt och läste lite om EpiWeb.
Mina planer är då att bygga mig ett regnskogsterrarium med EpiWeb-IIS som grund.
Jag håller på med terrariedjur sen förut, spindlar och ödlor, och har ett ExoTerra 30x30x45 stående och tanken är att det ska bli mitt första test.
Har lite funderingar dock, som jag inte riktigt hittat svar på än och det första är belysningen, om det går att komma upp i tillräckligt mycket ljus?
Helst vill jag ha lampor som passar i ExoTerra ljusramperna eftersom att jag har ett par liggande i skrubben, men det verkar inte helt lätt att komma upp i de ~6000lm som mossan vill ha.
Har en ny ReptiGlo 2.0 och den har väl c:a 2000lm om jag inte minns helt fel? Men det räcker ju inte så långt.
Var och letade lite på Hornbach och det finns ju visserligen lågenergi lampor från Philiphs på 3000lm men dessa är nog alldeles för stora.
Någon som har bra tips?
Hittade ett par riktigt intressant lampor också, som dock inte räcker i mitt fall, FLAIR, 23W 6500k 1450lm för 35kr. Verkar riktigt prisvärt om inte annat.
Om jag inte lyckas lösa belysning i de befintliga ramperna så är planen att bygga ett eget "tak" över burken där man kan klämma in lysrör.
Jag planerar iaf att plocka bort nättaket helt och bygga ett i plexi som går att öppna med gångjärn, återstår att se hur det blir.
Fogger har jag hemma och regnsystem får vänta ett tag, får handspruta i början. Håller redan på med sånt till min lilla Chamaeleo calyptratus så det är inget besvär.
Mycket text blev det, ber om ursäkt för detta
Är ännu i planeringsstadiet som sagt. Kommer eventuellt att stoppa in ett par Dendrobates leucomelas, dessa kan väl hållas på den ytan, eller?
I framtiden kommer jag bygga ett större terrarium avsett för grodor, men detta blir mitt första steg i denna hobby och den passar perfekt in i hålrummet i min terrariehylla
Mvh Kega