Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Flugodlingsreaktor?
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: Flugodlingsreaktor?
Innan Charlie började kommesiellt med BTN höll han på med grodor. Han gjorde då den typen av inredning till terrarierna. Under terrariet hade han en stor flugkultur som var ihopkopplad med en slang upp till ett litet hål i den konstgjorda stenen/bakgrunden. I slangen hade han en tråd så att flugorna kunde klättra i den. De som har varit på Aquaria kan se ett av han gamla terrarier där. Tanken var att leasa ut dem, och i början leasade Aquaria. De skulle alltså vara enkla att sköta, auto regn och dimma och mat under en längre period.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Kul att få höra lite bakgrundshistoria! Men idén kan ju vara bra att ta till om man vill ha semestermatning....BengtO skrev:Innan Charlie började kommesiellt med BTN höll han på med grodor. Han gjorde då den typen av inredning till terrarierna. Under terrariet hade han en stor flugkultur som var ihopkopplad med en slang upp till ett litet hål i den konstgjorda stenen/bakgrunden. I slangen hade han en tråd så att flugorna kunde klättra i den. De som har varit på Aquaria kan se ett av han gamla terrarier där. Tanken var att leasa ut dem, och i början leasade Aquaria. De skulle alltså vara enkla att sköta, auto regn och dimma och mat under en längre period.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Hur går det? Jag håller tummarna för att du skall hitta ett sätt! Det skulle förändra hela hobbyn tror jag. Framför allt tror jag fler skulle vilja ha pilgiftsgrodor om foderfrågan fick en bra lösning ... Så, hur går det?Illustratören skrev:Nej klurar fortfarande. /.../ Men en slut produkt tar nog tid =-)
Vänligt och förhoppningsfullt
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Denna tråd har jag inte lagt märke till förut. Men den var väldigt intressant att läsa igenom. Så nu sitter även jag och funderar på hur man skulle kunna göra.
Men kanske kan ha en borttagbar låda som man lägger flugsmeten i. När den senare börjar tryta är det bara att ta ut den och köra in en ny. Typ som en plastbyrå i litet format. Sen kan man väl kanske ha en slang som leder flugorna in i terrariet. I slutet av denna slang kan man sedan ha en "locklösning", så man kan kontrollera insläppet av flugor i terrariet. Väggarna i lådan kan kläs med äggkartong som byts ut då och då så flugorna har något att klättra, lägga ägg och för larverna att förpuppa sig på.
Nå, skulle inte detta kanske kunna funka? Jag ska testa att skissa lite.
Men kanske kan ha en borttagbar låda som man lägger flugsmeten i. När den senare börjar tryta är det bara att ta ut den och köra in en ny. Typ som en plastbyrå i litet format. Sen kan man väl kanske ha en slang som leder flugorna in i terrariet. I slutet av denna slang kan man sedan ha en "locklösning", så man kan kontrollera insläppet av flugor i terrariet. Väggarna i lådan kan kläs med äggkartong som byts ut då och då så flugorna har något att klättra, lägga ägg och för larverna att förpuppa sig på.
Nå, skulle inte detta kanske kunna funka? Jag ska testa att skissa lite.
Grodor och huggormar
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Den här idén skall jag spinna vidare på...PittoresktMangel skrev:Typ som en plastbyrå i litet format. Sen kan man väl kanske ha en slang som leder flugorna in i terrariet. I slutet av denna slang kan man sedan ha en "locklösning", så man kan kontrollera insläppet av flugor i terrariet.
Ser man bara till att ha en lösning på ventilationsproblemet (kulturerna brukar lukta lite) så är enda nackdelen jag kan komma på att man kanske inte får så bra koll på hur mycket flugor som kommer från kulturerna.
Vi får se om jag postar någon skiss här eller om ni får se det färdiga resultatet om något år eller två...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Eller så tar vi med ett resultat var till träffen. Så kan man få lite nya idéer där.Pny skrev:Den här idén skall jag spinna vidare på...PittoresktMangel skrev:Typ som en plastbyrå i litet format. Sen kan man väl kanske ha en slang som leder flugorna in i terrariet. I slutet av denna slang kan man sedan ha en "locklösning", så man kan kontrollera insläppet av flugor i terrariet.![]()
Vi får se om jag postar någon skiss här eller om ni får se det färdiga resultatet om något år eller två...
Grodor och huggormar
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
...en annan nackdel är att flugorna inte kan få något kalk/vitaminpulver på sig innan matningen. Jag körde iallafall ganska intensivt med detta. Är det någon som vet hur ofta man egentligen behöver göra detta? ...eller om det finns någon alternativ lösning? Jag har hört att en del också blandar pulver i flugsmeten men jag är själv skeptisk till nyttan av det.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Spånar vidare på "byrå"-konceptet...
Jag tänker mig min "byrå" med 3-4 lådor bredvid varandra. De olika lådorna kan då laddas med kulturer som befinner sig i olika stadier.
"Byrån" står direkt under terrariet. Lådorna är små fyrkantiga boxar av tex akrylplast, ca 10x15x15 cm (BxLxH) med skjutlock på någon sida, (förslagsvis översidan) för att underlätta diskning och återanvändning.
Ett 25mm hål i på översidans framkant av lådan och ett matchande rör från terrariet leder upp flugorna i själva terrariet. En ändhatt med små hål i rörets ände släpper ut flugorna men hindrar grodorna från att krypa ned i kulturen. Byråns golv har en bit liggunderlag under en akrylskiva och den svikt som detta medför i kombination med bra passform gör att röret sluter tätt i hålet och inga flugor kommer ut emellan.
På kortsidan som är inåt är det en öppning i lådan med nät för att kulturen skall ventileras. (Alternativt kan detta hål göras på utsidan, men jag föredrar en lösning där denna luft kan ledas bort från bostaden.)
Återstående frågor är om det finns något alternativ till att pudra flugorna med kalk/vitaminpulver?
Någon som vill förbättra detta koncept ytterligare?
Jag tänker mig min "byrå" med 3-4 lådor bredvid varandra. De olika lådorna kan då laddas med kulturer som befinner sig i olika stadier.
"Byrån" står direkt under terrariet. Lådorna är små fyrkantiga boxar av tex akrylplast, ca 10x15x15 cm (BxLxH) med skjutlock på någon sida, (förslagsvis översidan) för att underlätta diskning och återanvändning.
Ett 25mm hål i på översidans framkant av lådan och ett matchande rör från terrariet leder upp flugorna i själva terrariet. En ändhatt med små hål i rörets ände släpper ut flugorna men hindrar grodorna från att krypa ned i kulturen. Byråns golv har en bit liggunderlag under en akrylskiva och den svikt som detta medför i kombination med bra passform gör att röret sluter tätt i hålet och inga flugor kommer ut emellan.
På kortsidan som är inåt är det en öppning i lådan med nät för att kulturen skall ventileras. (Alternativt kan detta hål göras på utsidan, men jag föredrar en lösning där denna luft kan ledas bort från bostaden.)
Återstående frågor är om det finns något alternativ till att pudra flugorna med kalk/vitaminpulver?
Någon som vill förbättra detta koncept ytterligare?
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Låter väldigt bra Peter. Det var just det där med vitaminer. Kan man inte ha en "dosa" mitt på röret med vitaminer i, sedan när det är tillräckligt med flugor i den så skakar man den och låter de sedan att krypa vidare?
Grodor och huggormar
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Jag är inte riktigt säker jag förstår vad du menar, men det låter inte särskilt automatiskt längre... Jag tror inte heller att flugorna överlever särskilt länge i pulvret. Jag har lämnat en massa flugor i min "pulverskakningsburk" över natten någon gång när jag hällt upp för många, och alla flugorna var döda dagen därpå...PittoresktMangel skrev:Låter väldigt bra Peter. Det var just det där med vitaminer. Kan man inte ha en "dosa" mitt på röret med vitaminer i, sedan när det är tillräckligt med flugor i den så skakar man den och låter de sedan att krypa vidare?