Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
D. leucomelas varianter
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
D. leucomelas varianter
Jag funderar lite kring leucomelas varianter och som jag förstår är fine spotted och British Guyana banded två vilda varianter medans standard är en terrariumstam. Men standard kan ju vara både gul och orange och ha gröna ben men ses det som samma morph eller ska man hålla dessa isär? Har googlat och enligt vissa är det olika blodslinjer medans andra säger att det har med färgpigmentet i fodret att göra. Läste någonstans att gula par kan få orange avkomma o vise versa.
Saken är den att jag är färgblind och har svårt med röda nyanser och min flickvän upplyste mig igår om att jag har en orange leucomelas och jag vill naturligtvis inte korsa olika varianter.
/Marcus
Saken är den att jag är färgblind och har svårt med röda nyanser och min flickvän upplyste mig igår om att jag har en orange leucomelas och jag vill naturligtvis inte korsa olika varianter.
/Marcus
- Frogfarmer
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 11 gånger
- Kontakt:
Re: D. leucomelas varianter
Tjena!
Mina leucomelas är helt klart gula. Jag får gula avkommor men en blev orange. Vet inte vad man kan dra för slutsatser av det men jag kommer låta den gå med mina gula iallafall:-)
Mina leucomelas är helt klart gula. Jag får gula avkommor men en blev orange. Vet inte vad man kan dra för slutsatser av det men jag kommer låta den gå med mina gula iallafall:-)
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Det är ju olika lokaliteter. Men sedan förekommer det variation inom en och samma lokalitet. Som att en groda blir mer orange eller annorlunda teckning. Det är även så bland dom andra arterna, se Urbans tinc reportage i pilgiftaren.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- MarcusL
- Styrelse

Det va lite slarvigt skrivet men det jag undrar är om det är ok att få avkomma på olika färgade föräldradjur om båda är standard?Filip jakobsson skrev:Det är ju olika lokaliteter. Men sedan förekommer det variation inom en och samma lokalitet. Som att en groda blir mer orange eller annorlunda teckning. Det är även så bland dom andra arterna, se Urbans tinc reportage i pilgiftaren.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Det anses väl ok, men "standard" kan ju vara en "gammal blandning" av olika lokaliteter, därav kanske det ibland dyker upp annorlunda mönster/färger inom den "gruppen", ett tag var ju målet för att hitta så många individer med sinsemellan skild genbas/bakgrund för att undvika inavel, numera går det väl åt andra hållet; att hålla de enskilda sorterna/raserna/varianterna så "rena" som det bara går....tiderna förändras....Manhandle skrev:Det va lite slarvigt skrivet men det jag undrar är om det är ok att få avkomma på olika färgade föräldradjur om båda är standard?Filip jakobsson skrev:Det är ju olika lokaliteter. Men sedan förekommer det variation inom en och samma lokalitet. Som att en groda blir mer orange eller annorlunda teckning. Det är även så bland dom andra arterna, se Urbans tinc reportage i pilgiftaren.
Jag tycker nog att man skall hålla reda på så långt det är möjligt var och när de ursprungliga djuren fångades, och hålla den för sig. Sedan får man söka upp nya grodor med samma bakgrund när man skall/behöver komplettera gruppen.
Problemet här är ju just att det förr inte varit så "noga" att ange vilken variant av leucomelas man hade, till skillnad från andra arter. Det är i alla fall så jag förstått det.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Hos många varianter (av flera arter) är det jättesvårt att bara använda färg och mönster för att identifiera till 100%. Därför är det viktigt att man håller reda på vad man har för lokalitet. Om du har två föräldragrodor som du vet är samma lokalitet, men som skiljer sig i färg (inom den variation som finns naturligt) så ser jag inget problem med att låta dem bilda ett par. Men då krävs ju som sagt att man vet vad man har.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
... och vet man inte varifrån de kommer är det också ok, men då får man betrakta både föräldradjuren och ungarna som terrariestam utan lokalitet. De allra flesta D. leucomelas i hobbyn är säkert sådana.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- MarcusL
- Styrelse

Det enda jag vet om dom är att dom köptes av en bekant på en mässa i hamm och jag gav runt 3-400 st för dom. Så jag är rätt så säker på att dom hör till terrariumstammen. Är det någon här som har en ren lokalitet eller har sett till salu någon gång?
Tack för alla svar va lite rädd för att bli lynchad
Tack för alla svar va lite rädd för att bli lynchad
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
När folk ser en risk för hybridisering och korsning av olika varianter av samma art blir det ofta väldigt bestämda inlägg som kan låta lite otrevligt kanske. Men jag är säker på att ingen menar illa utan att det ska läsas med en mjuk samtalston. De allra flesta i grodhobbyn är väldigt trevliga. Det hela handlar helt enkelt om att ingen vill ha hybrider och sånt i hobbyn. Det gäller ju naturligtvis dina leucomelas också, men det låter ju som att det inte handlar om det i ditt fall.Manhandle skrev:Tack för alla svar va lite rädd för att bli lynchad
Hulteke skrev: