Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

EpiWeb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
gufimuse
Började med grodor år: 2008

Re: EpiWeb

Inlägg av gufimuse »

Nej, där har jag torv. Den håller fukt väldigt bra, nästan lite för bra, så jag kanske skulle haft lite bark eller något på vissa ställen som jag vill ha torrare.

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Jag hade torv tidigare men tyckte att det blev alltför "sumpigt". Bytte alltihop mot orkidejord med ett lager spaghnum ovanpå, känns betydligt bättre nu.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Andersson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av Andersson »

Vi har inte bevattnings systemet utan kör med regnsystem och det verkar funka bra. Ser ut som att mossblandningen börjar ta sig och bli grön nu..
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Carlsson skrev:Jag hade torv tidigare men tyckte att det blev alltför "sumpigt". Bytte alltihop mot orkidejord med ett lager spaghnum ovanpå, känns betydligt bättre nu.
Hur funkar en mix med torv, orkidéjord och bark som bottenmaterial? :?:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

tummen skrev:Hur funkar en mix med torv, orkidéjord och bark som bottenmaterial? :?:
Jag vet inte om det blir bättre av att blanda då orkidéjorden till stor del är just bark... Personligen valde jag något som heter repti-bark som är små barkbitar. Jag tycker orkidéjorden ser så smutsig ut i jämförelse. Ärligt talat tror jag inte att man märker så himla stor praktisk skillnad mellan de båda.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Pny skrev:
tummen skrev:Hur funkar en mix med torv, orkidéjord och bark som bottenmaterial? :?:
Jag vet inte om det blir bättre av att blanda då orkidéjorden till stor del är just bark... Personligen valde jag något som heter repti-bark som är små barkbitar. Jag tycker orkidéjorden ser så smutsig ut i jämförelse. Ärligt talat tror jag inte att man märker så himla stor praktisk skillnad mellan de båda.
Jag tänkte mest att torven borde torka upp lite fortare om den innehöll barkmaterial, oavsett om det är orkidéjord eller just barkbitar, men om man lägger i små lecakulor också så borde det bli lite torrare i alla fall, eller har jag fel igen? :mrgreen:

I detta exemplet skall i så fall torven vara en mindre del än de andra materialen....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 323 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Jag skall nu skapa lite liv i denna tråd genom följande:
Eftersom detta forum behandlar grodorna vill jag lyfta fram dem i diskussionen kring EpiWeb. EpiWeb är en fantastisk produkt utifrån ett växtperspektiv men vad händer när en liten grodtå vandrar upp och ner på detta "nät" (web) - jo, som med andra när så kan man fastna!

På ett amerikanskt forum kan man läsa:
Andrew:
Grodor fastnar i EpiWeb
Jag har monterat upp en del orkidéer på min Epiweb. I morse när jag matade mina grodorsatt en av mina tincs på Epiweb och tyckte det var fantastiskt att de älskar EpiWeb! När jag kom hem vid 16-tiden satt grodan fortfarande kvar på samma plats på Epiweben. Jag öppnade då terrariet för att försäkra mig om att djuret hade det bra. När tincsen försökte hoppa undan märkte jag att den satt fast med sin tå i nätet som EpiWeb bildar. Jag fick benet ut tån utan skador men det förändrade min syn på kombinationen grodor+EpiWeb. Jag tycker att det är bra för orkidéer och växter, men inte på den bakre väggen eller marken utan då som substrat eller på montage i mindre skala. Kanske är chansen en på miljonen att det händer igen, men jag vill inte chansa. Jag tror att om du först låter växterna etablera sig väl, med mossor som täcker all EpiWeb, får du kanske aldrig de problem jag hade, men vem vet ... Någon som har samma sak ske med hjälp av denna produkt?
Tony svarar:
Jag minns inte vem det var, men en styrelseledamot rapporteras ha förlorat två P. bicolor efter att de fastnat i Epiweb, precis som din tinc gjorde!
EricG svarar då:
Det var jag som förlorade de två P. bicolor och ja, det berodde på att de fastnade i min EpiWeb. Jag får ta på mig en del av skulden då jag inte kontrollerade detta nya material innan jag började använda det. I början tänkte jag att ytan nog är för ojämn/grov så de undviker den men jag slutade fundera på det hela när jag såg att de gärna klättrade runt på EpiWeben. Tuff lärdom. Många avskrev dock händelsen som en once in a million-händelse, men vi är i alla fall två...
Chris sammanfattar kärnfullt den lärdom vi kan dra av detta:

Jag tror inte det är tanken att Epi-webben skall användas som ett bart/frilagt substrat. Det kan användas för att skulptera grenar och när man monterar växter får de mycket god vattentillförsel i kombination med god dränering. Epiweb bör användas tillsammans med mossa och andra växter, jord och har du grodor så se till att Epieweben inte exponeras öppet! Jag har format grenar som täckts med levande Sphagnum och är perfekta att använda för montage av bromelior och orkidéer.

Så, kära meddendrobatister - anävnder du Epiweb så låt terrariet så stills du inte har en enda kvadratcentimeter bar EpiWeb kvar då du presenterar dina små skydslingar för deras nya hem!

Jag tror på EpiWeb, om man nu kan säga så. Det gäller bara att veta vad man gör när man använder detta media. Så, kör hårt men släpp inte in några grodor ni vill se vid livet före EpiWeben är grön och fin...

Hej hopp och klart slut.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Det där verkar ju inte alls bra..
Hur fort täcker man en bakgrund med mossa?
Täcker mossan alltid epiwebben? Där det kanske inte kommer så mycket vatten från regnsystemet, i skuggan under andra växter osv.?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 323 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

andré skrev:Det där verkar ju inte alls bra..
Hur fort täcker man en bakgrund med mossa?
Täcker mossan alltid epiwebben? Där det kanske inte kommer så mycket vatten från regnsystemet, i skuggan under andra växter osv.?
Det blir en fråga för spekulation men EpiWeb har ju ett system med inbyggd bevattning som förmodligen är att föredra oavsett om man har grodor eller ej. Sen hur det är i skuggiga partier, det har jag ingen aning om. Micke på Dusk/EpiWeb som är uppfinnare och tillika svensk visar på sin zoon en bild på en kunds (känner kunden men värnar dennes anonymitet) odlingsskåp som Micke har byggt. Det är åtta veckor mellan bilderna. Det talar till EpiWebs fördel. Till fakta hör att det är bestyckat med 2x80W Dulux Kompaktlysrör - 160W!!! Men också ett Epiweb - IIS-system. Om detta skriver EpiWeb själva
Nu kan du få den helt moss- och växtinklädda bakgrunden du drömt om. Dusk Tropic har utvecklat ett system för bakstycken i terrarier, vivarium, paludarum och odlingskåp. Konceptet har fått namnet IIS som står för Integrated Irrigation System.

Detta system är helt självbevattnande och passar alla typer av växter. Till systemet finns moduler och grenar att komplettera med. Dessa moduler och grenar ansluts enkelt till bakgrunden och förses då automatiskt med bevattning. Genom strukturen och egenskaperna hos EpiWeb, samt den specifika mossblandningen, ger detta system 100 % bevattningstäckning och etableringsgrund. Detta ger mossor, ormbunkar, orkidéer och andra känsliga regnskogsarter den optimala växtmiljön.
Bakgrundsmodulerna är kompletta och färdiga att direkt kunna monteras in i alla sorters terrarier som har vatten-säkert* bakstycke. Till systemet finns anpassade tystgående pumpar.
So far - Micke the uppfinnare! Men nu till bilden. Åtta veckor mellan de två bilderna ...
Bild
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Jättehäftigt!!!
Ett sådant skåp vill jag åxå ha.......
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"