Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

CITES-bestämmelser och terrariedjur.

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

CITES-bestämmelser och terrariedjur.

Inlägg av tummen »

I en annan tråd om D. histionicus forum/viewtopic.php?f=3&t=342 diskuterades det om en art var laglig eller inte att hålla, följande föredömliga svar postades då av Hulteke.
Hulteke skrev:
Djurskyddet regleras via CITES och dess text säger att följande hör till Apendix II vilket jag skall förklara inebörden av snart:
Allobates femoralis
Allobates zaparo
Cryptophyllobates azureiventris
Dendrobates spp.
Epipedobates spp.
Phyllobates spp.
Apendix II (och den mkt närliggande texten EG-bilaga-B) innebär att det är förbjudet att handla med wc men cb går bra om styrkande dokumentation finns till hands. Alltså, har du ett uppfödarbevis på dina djur, och detta gäller SAMTLIGA PILGIFTSGRODOR, så är de lagliga. Om du inte har det, är de ej lagliga.

Ett uppfödarbevis anger var föräldradjuren kommer ifrån, vad uppfödaren heter och ger också grundläggande information om arten. Om ni vill ha mer utförlig redogörelse för hur det funkar så googla eller skriv en fråga på repti.net och pm:a Anders Bygert att svara. Han är jurist och kommer då att ge dig ALL information du behöver. (se exv. denna tråd som på intet sätt är komplett: http://www.repti.net/repti2/index.php?M ... 057&ID2=84)

Sammanfattning: alla vi som har eller planerar att hålla Allobates femoralis, Allobates zaparo, Cryptophyllobates azureiventris, Dendrobates spp., Epipedobates spp. eller Phyllobates spp. måste ha uppfödarbevis på djuren. Se till att ha det och se till att lämna det.

(med t.ex. Dendrobates spp. menas varenda art av det släktet!)
OBS!
wc= wild caught/vildfångade djur, cb=captive bred/fångenskapsuppfödda djur för den som undrar.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen

Re: CITES-bestämmelser och terrariedjur.

Inlägg av tummen »

...och här kommer en länk till Jorbruksverkets hemsida där man kan läsa mer om CITES, och här finns också länk till EU-förordningen som gäller:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurvete ... 36978.html
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 6 gånger.
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Hulteke lägger till följande via pm till mig:

"du får gärna skriva om cites. Min text är dock inte komplett och ta inte mig som aktoritet gällande detta. Det är inte ens CITES som i första hand gäller i EU-land utan EG-föreskrifternas B-lista.
I Cites heter listan som begränsar vissa arter Apendix I, II och III medans EG-föreskrifterna använder sig av A- respektive B-listade djur med för gruppen egna regelverk."

...och detta tolkar jag ändå som att det är ungefär samma regler i slutändan, fast EU-föreskrifterna skall gå lite längre och vara lite hårdare/striktare än de "ursprungliga" CITES-reglerna. ;)
Thomas

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hulteke hit och dit. Anders Bygert, som till vardags är jurist, är det som i dessa kretsar har bra koll. Så här säger han, och jag har fått hans ok att publicera här:
CITES II skall man inte fundera så mycket över eftersom det är EG-regler som tillämpas här och EG-B innehåller åtskilliga arter som inte är med i CITES. Vilka arter det gäller skall man kolla upp här och ingen annanstans:

http://www.sjv.se/download/18.1c72e9571 ... listan.pdf

Varken när det gäller II eller B så är det per definition förbjudet att handla med vildfångat, det går för sig men man träffas av en lavin av regler och eftersom svenska regler förbjuder vildfångade amfibier så känns det rätt meningslöst att gå in på detaljer för ett grodforum.

Mer intressant är att fångenskapsfödda bilaga B är ok, de är lagliga. Dock gäller att bilaga B får man ha om man kan styrka lagligt ursprung. Det där har det aldrig frågats efter tidigare men länsstyrelserna har taggat upp och nu kan man bli ifrågasatt. Vid all handel med bilaga B är det därför synnerligen rekommendabelt att få med nån slags handlingar, ett papper där säljaren intygar vart djuren kommer ifrån och att de är lagliga. Det behöver inte vara så märkvärdigt men skall det vara nån ide med det hela så skall det finnas uppgifter nog så man kan spåra upp säljaren.

Att notera är också att om man handlar med bilaga A eller B i en oviss omfattning som nog inte behöver vara särskilt stor så är det en tillståndspliktig verksamhet. Säljer man pilgift i större omfattning så finns det anledning att se upp.
//Anders Bygert
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
tummen

Inlägg av tummen »

Anders Bygert via Hulteke då....? Tack för vidarebefodran av dessa uppgifter, nu har vi en bra tråd att referera till när ämnet kommer upp. :)

Har anders B. några uppgifter om när gränsen för när hobbyn blir tillståndspliktig? Vid 5 sålda grodor? 10? 15? Eller måste det bli vid fler tillfällen? :roll:
Ja, jag skall också försöka kolla upp det när jag hinner, men alla vi här kan väl göra ett gemensamt försök att reda ut detta också? ;)
Thomas

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Ja du Tummen... Jag läser Anders inlägg som att det är lite godtyckligt exakt när man behöver vara reggad säljare. Länsstyrelserna har tydligen skärpt sig de senaste åren ...
tummen

Inlägg av tummen »

Hulteke skrev:lite godtyckligt exakt när man behöver vara reggad säljare.
Och EXAKT vad betyder DET? Det är ju precis lika osäkert när det gäller att sälja akvariefisk :| .....man får väl fråga Länsstyrelsen där man bor då antar jag, men det skulle vara kul att veta var de drar gränsen.....
Thomas

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

tummen skrev:Och EXAKT vad betyder DET? Det är ju precis lika osäkert när det gäller att sälja akvariefisk :| .....man får väl fråga Länsstyrelsen där man bor då antar jag, men det skulle vara kul att veta var de drar gränsen.....
Då har du ett ljuvligt incitament att kontakta din Länsstyrelse för att få ett utlåtande från dem. Sedan presenterar du det här i tråden och har gjort den än mer komplett! Ser fram emot detta. Lycka till!
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av andré »

Om man skulle sälja mycket grodor och länsstyrelsen får reda på detta, vad händer då?
blir man bara tvungen att söka tillstånd eller kan man vänta sig böter eller någon annan påföljd?
tummen

Inlägg av tummen »

andré skrev:Om man skulle sälja mycket grodor och länsstyrelsen får reda på detta, vad händer då?
blir man bara tvungen att söka tillstånd eller kan man vänta sig böter eller någon annan påföljd?
Mejla din länsstyrelse och fråga, det skall bli intressant att jämföra svaren..... :mrgreen:

Hulteke: Jag SKA mejla dem snarast möjligt..... :mrgreen: ;)
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"