Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bygga vivarium med dubbel botten

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: Bygga vivarium med dubbel botten

Inlägg av andré »

Om man ignorerar det här med imman, blir det bra med en ventilationsremsa bak i taket och en nere på framsidan?
Eller blir det för mycket eller för lite luftgenomströmning?
Tänkte också ha en fläkt upptill på sidan som styrs antingen av termostat eller timer om det skulle bli för varmt i burken på sommaren.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Pny skrev:
tummen skrev:Hur kommer det sig då att många tillverkare bygger terrarier just så? :shock:
Det gör dom inte... ;) Det finns inget i de terrarierna som gör att den "svala luften stigande längs med framrutan"... Kall luft sjunker, vet du. :? De terrarier du länkar till kommer ha en sjunkande luftström (kallras) vid frontglaset.

Dessutom missförstår du mig. Jag säger inte att man inte kan ha slitsar som inför kall luft i terrariet. Jag skrev bara att man om man vill ha en forcerad ventilation för att ta bort imma på framrutan så bör man dra nytta av den varmare luften från lysrampen.

Nu skall vi inte förstöra andré's tråd...
Nej hoppsan vad det svävade ut :shock: ...och visst vet jag att kall luft sjunker, skrev visst lite slarvigt där :D , men eftersom varm luft stiger så borde väl en ventilation framtill uppe och nere resultera i att den "svala" (rumstempererade) luften (det är ju inte "kall luft" på riktigt som vi egentligen pratar om) nerifrån "sugas/dras" uppåt ändå, och alltså i praktiken "stiga" uppåt vid framrutan? ;)

Men du har säkert rätt ändå, teori och praktik stämmer ibland inte så väl överens så att det man (jag i det här fallet) tänkt ut ofta blir något helt annat..... :roll:

I och med detta säger jag slut för mig i detta stickspår. :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av andré »

Vad har ni för tjocklek på glaset när ni bygger terrarier?
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

andré skrev:Vad har ni för tjocklek på glaset när ni bygger terrarier?
Jag har tänkt (när det blir av vill säga...) bygga i 6mm glas genomgående, men det beror mest på att jag har ett gäng skivor i lämplig storlek stående.....som tips skulle jag göra botten i minst 6 mm, resten av terrariet räcker säkert med 3-4 mm tjocklek. OM det inte är extrema storlekar på terrarier vi pratar om alltså.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"